Belföld

Pintér ragaszkodik az iskolarendőrséghez

rendorseg(960x640)(2).jpg (rendőr, fegyver, pisztoly, )
rendorseg(960x640)(2).jpg (rendőr, fegyver, pisztoly, )

Kezdődnek az egyeztetések, a belügy várhatóan kitart amellett, hogy a rendőrök a tantestület tagjai legyenek.

Pintér Sándor belügyminiszter két hete jelentette be, hogy szeptembertől „a kiemelten veszélyeztetett iskolákban megkezdi munkáját az iskolarendőrség”. Tájékoztatása szerint a rendőrök a tantestület tagjaiként látnak majd el közelebbről meg nem nevezett bűnmegelőzési feladatokat. A pedagógus-érdekképviseletek és több oktatási szakértő is azonnal tiltakozott, álláspontjuk szerint ugyanis a tantestületnek csak pedagógus képesítésű tagjai lehetnek – írja a Népszabadság.

Volt, aki felvetette, hogy inkább a pedagógusokat kellene bűnmegelőzési ismeretekre oktatni, mások szerint az órarend már így is túlzsúfolt, nem fér bele még egy bűnmegelőzési foglalkozás. Bár azt Pintér sem állította, hogy a rendőrök óraadó tanárokként látják majd el feladataikat, a bejelentésére reagálók többsége arra az álláspontra helyezkedett, hogy szívesebben látnák a rendőröket az iskola falain kívül, mint belül.

A falakon belül lesznek

A Népszabadság szerint valószínűleg ez lesz az egyetlen pont, amelyben a tárca ragaszkodni fog Pintér bejelentéséhez: a rendőrség valamilyen módon és formában, de jelen lesz a leginkább veszélyeztetett iskolákban. Nem mindenki tartja azonban ördögtől valónak az iskolarendőrség gondolatát. A rendőrség máris számos visszajelzést kapott, hogy hol és milyen problémák megoldásában kellene segítenie a rendőrségnek. Az egyik helyen az iskolai erőszak, a másik helyen a drog, a harmadikon pedig a sok hiányzás a legfőbb gond. Ez utóbbi elvileg nem rendőrségi kérdés, ám az esetek többségében senki sem tudja, mi a nagyszámú hiányzás valós oka: rossz útra tért a gyermek vagy épp ellenkezőleg, bűncselekmény áldozatává vált – családon belül vagy azon kívül, ez már szinte mellékes is, ha ez történt, a rendőrségnek van tennivalója.

A rendőrség belső (nem hivatalos) felmérése is azt állapította meg, hogy ahány iskola, annyiféle probléma, s ezek egy része rendőri eszközökkel nem, vagy az esetek többségében nem oldható meg – olvasható a lapban.

Sokat várnak tőlük

Korábban lapunknak egy iskolaigazgató azt mondta: minden szempontból hasznosnak tartja a programot, a diákok mindig tisztelettel és izgatottan várják a találkozást az egyenruhással, felnéznek rá, rengeteg kérdéssel fordulnak hozzá. „Amellett, hogy a rendőri jelenlét miatt a gyermekek, a pedagógusok és a szülők egyaránt nagyobb biztonságban érzik magukat, az is érzékelhető, hogy az iskolák környékén a gépkocsivezetők sokkal figyelmesebben, a közlekedési szabályokat betartva közlekednek.”

Az órákon rendszeresen gondot okozó tanulók kezelésében is nagy segítségét vették az iskolarendőrnek. Máshol azonban épp amiatt idegenkednek a rendőrség iskolai megjelenésétől, mert – mint egy nyolcadik kerületi iskola igazgatója fogalmazott – „nevelési kérdésekben nincs helye a rendőröknek”. Azt azonban ő is elismerte, hogy az intézmény körüli közlekedésbiztonság jelentősen javult az utóbbi években. Több intézmény ugyan bekapcsolódott a programba, de nem mondható intenzívnek a rendőrség-iskola együttműködés.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik