Még mindig túl sok hivatali autó van egyes állami szervezeteknél annak ellenére, hogy a kormány 2006-ban, költségcsökkentés címén, takarékosságra intette ezeket – írja az [origo]. Az Állami Számvevőszék szerint az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK), a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) csaknem 700 millió forintot költött „személyi használatú” gépkocsikra az elmúlt három évben.
Az ÁSZ természetesnek veszi, hogy a két állami cégnél (az ÁAK-nál és a NIF-nél), illetve a közlekedési minisztérium háttérintézményeként működő KKK-nál vannak olyan munkakörök, amelyekhez elengedhetetlen az autóhasználat, ám az indokolatlanul magas kifizetéseket a vezetői körben biztosított autók miatt állapította meg. A jelentés azt is kifejti: van, hogy munkakörtől függetlenül jár kocsi egyes dolgozóknak (például pénzügyi vagy humán területen), így a NIF-nél 13-14 embernek.
A szervezeteknél azt állítják: vagy nem volt velük szemben elvárás e tekintetben a takarékosság, vagy már megtették a szükséges lépéseket. Utóbbinak ellentmondani látszik, hogy az Állami Autópálya Kezelőnél, 2006 és 2009 között 58-ról 54-re, tehát alig csökkentették az autók számát.
Mindhárman egyetértenek abban, hogy az ÁSZ bírálata nem jogos. A NIF-nél például azt mondták, szigorúan elszámolnak az üzemanyagról, az ÁAK pedig azzal érvelt: a cégvezetők feladatellátásuk érdekében használják a kocsikat.
Arra a kérdésre, hogy terveznek-e változtatni az ÁSZ-jelentés hatására, a három szervezet különböző választ adott. A NIF szerint nincs szükség átalakításokra, a KKK megvárja a jelentés hivatalos kézhezvételét, az ÁAK pedig azt közölte: 2010-től „megszüntette a korlátlan gépjárműhasználatot”.
Ajánlott link:
Bőkezűen osztott hivatali autók szúrtak szemet a számvevőszéknek ([origo])