Belföld

Mazda MX5 – nyári élmény

Fényt derítettünk a Mazda roadster eddigi hatalmas sikerére. A több mint 700 ezer példányban készült modell valóban párját ritkítóan különleges élményautó. Tekintse meg tesztfotóinkat! >>

A kis Mazda formavilága a klasszikus sportautó-hagyományokat követi, nagyon impozáns a hosszan előre nyúló motorháztető és a rövid hátsó traktus. A sportosságot tovább fokozza a gépháztető közepén kitüremkedő dudor, de a külső tükrök kecses vonala is elragadó.

Ráadásul az MX5 nemcsak úgy fest, mint egy valódi roadster, hanem az is. Itt ugyanis szó sem lehet hétköznapi elsőkerékhajtásról, ez bizony egy régi vágású, orrmotoros, hátsókerék-hajtású, nyitott sportautó. A viszonylag rövid, de széles karosszéria természetesen kétszemélyes, a lehető legjobb súlyelosztás érdekében igyekeztek az üléseket minél hátrább, illetve lejjebb helyezni, ennek következtében már annyira alacsonyra kerültek, hogy szinte be kell mászni.


Mazda MX5 – nyári élmény 1

Kabrióérzés

A kisebb tornamutatvány után a kocsiban helyet foglalva nem mindennapi élmény vár a vezetőre és utasára. Az utastér jellege teljesen más, mint egy hagyományos limuzinban. A különleges atmoszféráért elsősorban a kézzel működtethető vászontető a felelős, ami néhány pillanat alatt lenyitható. Ekkor egy csapásra megváltozik minden, egészen más dimenzióból szemlélhetjük a világot.

Az utastér mérete a külső alapján meglepően tágas, nagyjából 180 centis magasságig kifejezetten kényelmes. Az ennél magasabbaknak már meggyűlik a bajuk a fix rögzítésű kormánnyal. A műszerfalon a körforma a domináns, mely visszaköszön az órákon, és a krómkeretes szellőzőrostélyokon is. Az utastérben különösen nagy hangsúlyt kap a kardánbox, ami egyszerre könyöktámasz és pohártartó, ráadásul még egy hasznos kis tárolódobozt is rejt.


Mazda MX5 – nyári élmény 2

A tesztelt open-air verzió a csúcskategóriás Sony Xplod hifi mellett bőrülésekkel is fel volt szerelve, ám ezek az amúgy kényelmes ülések a nagy melegben kifejezetten izzasztóak. Ilyenkor jönne jól a légkondicionáló, ami bármenyire is meglepő, de igen is szükséges egy kabrióban. Egy szokásos nyári 30 fok körüli városi araszolgatásban ugyanis már egy röpke fél óra alatt csokibarnára sülhetünk. Persze eközben sem unatkozunk, hiszen mindenki megcsodálja az MX5-öt.

Népszerűségünket tovább növelhetjük néhány látványos manőverrel, amit a hátsókerékhajtás áldásos hatása is megkönnyít. Ilyenkor azonban készüljünk fel, hogy mindenki velünk akar majd versenyezni, legyen az „street racing” feliratos egyes Golf, vagy agyontuningolt 3-as BMW. Lámpától lámpáig tartó küzdelmet kár erőltetni, mivel a kis Mazda mindössze 1,6-os 110 lovas, ami semmiképpen sem számít igazi gépállatnak. A 9,7 másodperces 100-ra gyorsulás nagyjából egy középkategóriás hétköznapi autóval összevethető, így nem érdemes komolyabb ellenfelekkel próbálkozni.


Mazda MX5 – nyári élmény 3

Szereti a szerpentint

A várost elhagyva a szerpentines, kanyargós utakon már változnak az erőviszonyok, itt ugyanis a hihetetlenül közvetlen irányítás, a valós 50:50 százalékos súlyelosztás már igazán élvezetes kanyarvételt eredményez. A nagyon stabil útfekvés és az alacsony üléspozíció miatt az emberben olthatatlan vágy ébred, hogy minden kanyart elképesztő tempóban abszolváljon, és minden vetélytársat lekörözzön. Ezt az élményt tovább fokozza rövid úton kapcsolható, nagyon pontos váltó, aminek ráadásul a fokozatkiosztása is nagyon jól el van találva, és a mindössze 134 Nm-es nyomatékból is elfogadható menetteljesítményt varázsol.





Műszaki adatok:
Motor: 1598 cm3-es, soros négyhengeres
Hajtás: hátsókerékhajtás, ötfokozatú váltó
Teljesítmény: 110 LE 6500/min
Nyomaték: 134 Nm 5000 /min
Saját tömeg: 1040 kg
Hossz/szél./mag.: 3950/1675/1230 mm
Tengelytáv: 2265 mm
Csomagtér:  135 l
Végsebesség: 191 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,7 sec
Gumiméret: 195/50 R15
Fogyasztás: (városon kívül/város/vegyes) 6,4 / 10,2 / 7,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10,3 l/100 km
Üzemanyagtartály: 48 l
Listaár: 5 599 900 HUF

Az alapvetően sportosan keményre hangolt futómű a körülményekhez képest meglepően jól tűri az úthibákat, a kisebb hullámokat szinte teljesen kivasalja, de a nagyobb gödrökkel azonban már nem bír. A sportos karakterisztika miatt húzós kanyarban is elképesztő módon stabil, a jó minőségű gumiknak köszönhetően pedig csak nagyon extrém vezetés mellett csúszik meg a kocsi. Szerencsére ilyenkor is könnyen uralható, hiszen a csúszást nem a túlpörgő kerekek okozzák, hanem az elképesztő kanyarsebesség. A 195-ös Bridgestone-ok ugyanis jobban tapadnak, mint ahogy az 1,6-os motor ki tudná pörgetni. Így erőcsúsztatást leginkább csak egyes fokozatban tudunk prezentálni, de a kis Mazdával nem feltétlenül kell száguldozni, normális, városi közlekedésre is remek. Lenyitott tetővel maximum 100-al érdemes haladni, mert odáig még kényelmesen elviselhető a menetszél. A csomagtér mérete két személynek éppen elegendő, így akár egy több napos kirándulás is kényelmesen lebonyolítható.

Értékelés





Tetszett-nem tetszett
+ Sportos kezelhetőség, igazi roadster, gyönyörű forma
– Ódivatú kapcsolók, nem állítható a kormány

A Mazda MX5 nem véletlenül a legnépszerűbb roadster a világon, valóban remek vezetési élményt, és nem mindennapi életérzést garantál. Sajnos a hazai klíma nem igazán kedvez a nyitott sportkocsiknak, hiszen csak néhány hónapig használható önfeledt autózásra. Ettől függetlenül az MX5 egy nagyon jól eltalált, vérbeli sportautó, még az 1,6-os motorral is igazi élmény. Az open-air verzió 5,6 milliós ára a konkurensekhez képest kedvező, hiszen még mindig ez a legolcsóbb hátsókerékhajtású roadster.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik