Gazdaság

Nexon Kft. – Baráti kör

Rugalmas munkakörök, barátságos légkör és a dolgozók gondja-baja iránt megértő vezetés: ezek együtt még az időnként stresszes munkát is kellemessé teszik.

Nexon Kft. – Baráti kör 1Előfordul, hogy az év végi hajrá idején hét végén is be kell menni dolgozni a Nexon Kft. alkalmazottainak, ilyenkor a cég mindig rendel ebédre pizzát vagy hidegtálat és süteményt. Az ilyen gesztusok is hozzájárulnak ahhoz, hogy első helyezést ért el a Legjobb Munkahely felmérésben a Nexon, amely bér- és humánügyviteli programokat, beléptető és munkaidő-nyilvántartó rendszert fejleszt, továbbá outsourcing szolgáltatása keretében bérszámfejtést végez. A ma száz főt foglalkoztató céget tizenöt évvel ezelőtt hárman alapították, ám a folyamatos bővülés ellenére a baráti légkört és a kis cégekre jellemző rugalmasságot sikerült megőrizniük.

OCSKAY SZILÁRD 46 éves, az ELTE programozó matematikus szakán végzett. Első munkahelye a NOTO Országos Számítógéptechnikai Vállalat volt, majd három évet a Budapesti Műszaki Egyetemen töltött. 1987 és 1988 között szabadfoglalkozású program ozóként bérügyviteli szoftverek fejlesztésével foglalkozott, majd 1989-ben két társával megalapította a Nexon Kft.-t. Azóta a cég ügyvezető igazgatója. Hobbija a síelés és a vitorlázás.

Pedig a cégnél a programozóknak, az értékesítőknek és az ügyfélszolgálatosoknak nincs könnyű dolguk. A bérügyvitel sajátossága, hogy évente 15-20 jogszabályváltozást kell figyelemmel kísérni, beépíteni a programokba és a napi gyakorlatba.

Az ügyfélszolgálat munkája különösen kényes terület, a különböző válalat problémák miatt még többéves bérszámfejtési gyakorlattal is jó egy évbe telik, amíg egy új kolléga beletanul a munkába. “Imádom a munkámat, nagyon változatos, izgalmas” – lelkesedik a nehézségek dacára Gál Sándorné vezető ügyfélszolgálatos. “Hol telefonügyeletet tartunk, hol kijárunk cégekhez, teszteljük a programot vagy oktatunk.” Persze ez annak való, aki szereti a nyüzsgést, bírja a stresszt, és szükség esetén a vidéki utakat is szívesen vállalja.

Gál Sándorné is elismeri, hogy az év végi zárás ideje igen feszült időszak. “Néha hangosabban szólunk egymáshoz, de aztán másnap elnézést kérünk. Az ügyféllel viszont nem lehetünk feszültek” – jegyzi meg. Kurucz Jánosné, az ügyfélszolgálat vezetője különösen hasznosnak találta a kommunikációs tréningeket, amelyeket a problémás esetek kezelése és az ügyfelek jobb kiszolgálása érdekében tartottak.

A tíz legjobb munkahely: 1-3. helyezettekA felsorolásban feltüntetett adatok a 2001-es évre vonatkoznak. A cég neve előtt elhelyezett szám az idei felmérés során elért helyezést mutatja, míg utána a zárójelben a tavalyi pozíció szerepel (amennyiben a társaság akkor is indult a megmérettetésen). Az idén 9. helyen végző cég nem kívánta közzétetetni a nevét és adatait.

1. Nexon Kft. (-)



• Árbevétele 0,90 milliárd forint • 102 alkalmazott • Fejenként 160 ezer forint HR-költség • Fejenként 1,81 nap tréning-idő • A Nexon Kft. Magyarország vezető humánügyviteli szolgáltatója. A vállalat alkalmazottai kiemelkedően elkötelezettek: minden más résztvevőnél nagyobb arányban szándékoznak a cégnél maradni, töretlen a bizalmuk a felső vezetésben és közvetlen feletteseikben, szeretik szakmájukat, hivatásukat. Különlegesség, hogy az alkalmazottak a többi céghez képest jóval elégedettebbek a fizetésükkel is. A cég szervezeti felépítése lapos, a ranglétra viszonylag “alacsony”, a vezetői posztokra mindig a saját alkalmazottak közül választanak.

2. British American Tobacco Hungary (10.)

• Árbevétele 34,60 milliárd forint • 970 alkalmazott • Fejenként 411 ezer forint HR-költség • Fejenként 5,28 nap tréning-idő • A B AT Hungary – amely a B AT Pécsi Dohánygyár Kft.-ből és a B AT Magyarország Kft.-ből áll – a közvetlen értékesítési rendszer bevezetésével új helyzet elé állította versenytársait, s a szervezeten belül is minőségi változások zajlottak le. A dolgozók széles körét bevonva, a vállalat 2001-ben megfogalmazta hosszú távú jövőképét, miszerint “Mi leszünk az egyértelmű választás a fogyasztási cikkek piacán Magyarországon”. További erősségeik a tudatosan alakított, professzionális humán erőforrás rendszerek.

3. Debreceni Hőszolgáltató (DH) Rt. (-)

• Árbevétel: 3,75 milliárd forint • 105 alkalmazott • Fejenként 148 ezer forint HR-költség • Fejenként 1,75 nap tréning-idő • A DH Rt. a debreceni önkormányzat vagyonkezelő részvénytársaságának tulajdonában álló, távhőszolgáltatással foglalkozó közüzemi cég, amely az 1994-ben történt rt.-vé alakulást követő átszervezések során munkatársainak kétharmadától vált meg. A jelenlegi kollektívában mára már szinte családias hangulat alakult ki a csapatmunka folyamatos fejlesztése eredményeként. A kis létszám miatt nincs önálló humán erőforrás szervezet. A tevékenység irányítása az első számú vezető kezében összpontosul, aki oktatja is a HR-szakmát.

CSAPATÉPÍTÉS. A hajtós időszak utáni hetekben azután a kollégák együtt mennek el valahova, például beülnek a közeli Duna Plazába egy sörre vagy fagyira. A cég által biztosított többfajta sportolási lehetőséget, az uszoda- és konditerem-bérletet is együtt szokták igénybe venni. Amíg kevesebben voltak a cégnél, a vezetők saját telkükön jó hangulatú hétvégéken látták vendégül munkatársaikat. Száz főnél ez már nem lehetséges, de a csapat összekovácsolását szolgálja – többek között – az év végi parti, minden évben más ötlet jegyében. Tavaly például ír kocsmát és táncházat, valamint játéktermet rendeztek be. Rendszeresen szerveznek csapatépítő tréningeket, a középvezetőknek pedig nemrég háromnapos belső képzést tartottak Hévízen, ahová a családtagok is elmehettek. Ezt szeretnék hagyománnyá tenni. Az összetartás fontos, hiszen egy nehezebb problémánál az egész csapat összedugja a fejét. “Ha elakadok a munkában, bárkihez fordulhatok, a programozókhoz és az ügyfélszolgálathoz éppúgy, mint az ügyvezetőkhöz” – erősíti meg Sáfár Katalin kereskedelmi koordinátor.

BELSŐ VÁNDORLÁS. A feszített munka dacára igen kicsi a fluktuáció, pedig a bérügyvitelben profi munkatársakra mindenhol szükség van. A hűség magyarázata lehet, hogy a cégen belül nagy a mozgástér: akinek például nem való az ügyfélszolgálat forgataga, átmehet a bérszámfejtésre. Tudatosan ügyelnek arra, hogy egy stresszes területről több évi munka után áthelyezzék a megfáradt dolgozót nyugalmasabb munkakörbe. “Nem akarjuk, hogy elkopjanak az emberek” – indokolják Ocskay Szilárd és Sass Katalin ügyvezetők, a Nexon alapítói és tulajdonosai.

Az egyes funkcionális területek között nagy mozgáslehetőség van, előfordult, hogy hardveresből vezető programozó, titkárnőből irodavezető, ügyfélszolgálatosból pedig értékesítési igazgató lett. A növekedés miatt szükségessé váló vezetői feladatokkal mindig saját alkalmazottat bíznak meg.

Gál Eszter, a HR üzletág vezetője értékesítőként került a Nexonhoz. “A vezetőséghez bármikor fordulhatunk, sőt kifejezetten szeretik, ha vannak ötleteink” – beszél a felső vezetéssel való közvetlen viszonyról. “Ha egy munkatársnak valamilyen javaslata van, azonnal közölheti, nem kell betartania formális szolgálati utakat. Sokkal gyorsabb így a döntési mechanizmus nálunk, mint egy több lépcsős szervezetnél – fogalmaz Ocskay Szilárd.

A fizetéssel általában elégedettek a dolgozók. Kedvelik a Dunára néző, ízlésesen berendezett, világos irodát is, ahová a Nexon másfél éve költözött be. “Munkatársaink alapvető munkaeszköze a számítógép, ezért a gépparkot szinte évente lecseréljük” – büszkélkedik Ocskay Szilárd.

Az alkalmazottaknak a cég sikere is motivációt jelent: a Nexon humánügyviteli programjai vezető helyen állnak Magyarországon, bérszámfejtő programjukkal több mint egymillió munkavállaló bérét kezelik. “A legjobb a munkámban, hogy a fejlesztések során kiélhetem a kreativitásomat” – mondja Kudich Zsolt vezető programfejlesztő. Ezenkívül különösen örül a külföldi továbbképzéseknek, konferenciáknak, ezek révén eljutott már Európa számos városába és Las Vegasba is.

EMPATIKUS VEZETŐK. “Vidéken lakom, ezért ha késő estig bent kell maradnom vagy hét végén is dolgozom, használhatom a cégautót” – említi Sáfár Katalin. Gál Sándorné elismerően beszél az üzemorvosi szolgáltatásról. Alapos kivizsgáláson esik át minden munkatárs, aki igényli. Ha a továbbiakban szakorvos segítségére van szükség, annak költségeit is a cég állja. Tavaly például az influenza elleni oltást helyben adta be az üzemorvos.

A vállalatnál – mérete folytán – a humán erőforrás tevékenységeket is a két ügyvezető végzi. “Katalin foglalkozik az emberi problémákkal, Szilárd a munkaüggyel” – foglalják össze a dolgozók az ügyvezetésen belüli munkamegosztást. Az ügyvezető asszony empatikus képességeiről legendák keringenek az épületben. A munkatársak problémáikat nyíltan megbeszélhetik vele, s mindig számíthatnak segítségre. Szükség esetén átcsoportosítja az illető feladatait, hogy átmenetileg kevesebb teher legyen a vállán, vagy csak egyszerűen meghallgatja az emberi gondokat. “Évek óta együtt dolgozunk, látom, ha valakinek baja van – mondja Sass Katalin -, a kollégáinkról van szó, ha tudunk, miért ne segítenénk a problémájukon.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik