Amikor a K&H új üzletágvezetője másfél évtizede a Közgáz külker szakán végzett, még nem gondolta, hogy a bankrendszerben köt ki. Az irányváltás számára végül is akkor következett be, amikor négy éves genfi kinntartózkodása után családjával hazatért. A honi bankok akkoriban kapták meg a nemzetközi jogosítványokat, ami egy több nyelven beszélő közgazdász számára új szakmai lehetőségekkel kecsegtetett. Így lett Várkonyi Edit első pénzintézeti állomása az akkoriban szűken a kereskedelmi banki tevékenységre koncentráló Budapest Bank, kiemelt figyelmet szentelve az olyan termékeknek – mint például a bankkártya -, amelyek használatához nem feltétlenül kell egy hitelintézetnek “minden sarkon” jelen lennie.
A lakossági-, illetve a kártyaüzletághoz azóta is hű bankszakember úgy tartja, szakmájában az elkötelezettség éppoly fontos, mint a szakmai felkészültség, ám a az első helyre a tisztességet és megbízhatóságot helyezi.
“Mindig is vágytam arra, hogy a lakossági üzletág egészét foghassam össze, ahol a legfontosabbnak nem csupán az ügyfelek megszerzését, hanem azok hosszú távú megtartását tartom” – vallja Várkonyi Edit, aki immár a K&H vezérigazgató-helyetteseként foglalkozhat a területtel, s mellesleg egyetlen női tagja a hitelintézet vezető testületének. Soha nem érezte hátrányát annak, hogy a gyengébb nem képviselőjeként kell helyt állnia a férfi bankárok körében, mindazonáltal úgy véli, valószínűleg habitus kérdése, hogy egy nőt mennyire fogadnak el az öltönyös kollégák; persze mindehhez megfelelő szakmai tudás és fellépés is szükségeltetik.
PRIVÁT ELŐÉLET. A belga-ír tulajdonú bankhoz az új vezérigazgató-helyettes egyenesen az OTP-től igazolt át, ahol ügyvezető igazgatóként szűkebb terület – a kártya- és a privát banki üzletág – tartozott hozzá. Igaz, e “szűkebb” jelző az ország legnagyobb bankjánál a magyar kártyapiac több mint 60 százalékát jelentette, s az ő nevéhez fűződik az OTP-nél a kiemelkedő vagyonú ügyfélkörnek címzett speciális szolgáltatások kialakítása, illetve a magánbankári hálózat kiépítése is.
A K&H-ban a legnagyobb részvényhányaddal rendelkező külföldi tulajdonos – a KBC Bank – otthoni erős lakossági profilját tekintve szinte magától értetődő, hogy magyarországi érdekeltségénél is kiemelt fontosságúnak tartja e szolgáltatások fejlesztését. Várkonyi Edit 2000 végére a jelenleg meglévő lakossági ügyfélszám megduplázását vetíti előre, kiegészítve a szűken retail kategóriába tartozó számlatulajdonosokat a kisvállalkozókkal is. A távlatibb cél az, hogy néhány éven belül a bank elfoglalhassa helyét a lakossági piac vezetői között. Ennek érdekében az üzletág új irányítója gyakorlatilag kora reggeltől késő estig dolgozik, s ha valamiben “jobban el akar mélyedni”, azt az anyagot haza is viszi.
HÓDÍTÓ ÚTON. A jelenleg országosan mintegy 130 tagot számláló fiókhálózattal működő K&H főként a klasszikus lakossági betéti- és hiteltermékek fejlesztését, valamint azok minél szélesebb körben való terjesztését tűzte zászlajára. Köztük nem elhanyagolható szerepet szánva a kártyáknak, amelyek ma már a folyószámlák természetes kellékei. Ez persze közel sem jelenti azt, hogy valamennyi honpolgárnak van is rendszeres banki kapcsolata. Meghódítandó ügyfelek tehát még jócskán vannak, miközben a már számlával rendelkezőknek az a legfontosabb, hogy bankjukkal a nap 24 órájában kapcsolatban lehessenek. Ezen elvárást szolgálják a fiókok, a telefonos banki vonalak, s ide tartozik a két fél közötti számítógépes kapcsolattartás is. Míg azonban telefonos szolgáltatása ilyen-olyan mértékben már szinte minden hazai hitelintézetnek van, az electronic banking számítógépes formája a lakossági ügyfelek viszonylatában még csak maximum a második lépcsőfoknál tart.
VÁRKONYI EDIT 1983-ban szerzett diplomát a budapesti közgazdasági egyetemen, amelyet 1991-ben nemzetközi bankdiplomával fejelt meg az elektronikus fizetési rendszerek témakörben. 1983-tól 1990-ig a Hungexpo Külföldi Kiállítások Igazgatóságán dolgozott, majd a Budapest Bank levelező banki részlegén területi referens lett. Hozzá tartoztak Franciaország, Spanyolország, Olaszország, a Benelux államok és a volt KGST országok. Bokros Lajos vezér- igazgatósága idején öt évig a bankkártya főosztályt vezette, majd a lakossági üzletág marketingigazgatója lett. 1997 januárjától ez év júniusáig az OTP bankkártyákért és elektronikus banktermékekért felelős ügyvezető igazgatója volt; jelenleg a K&H vezérigazgató-helyettese, a lakossági üzletág vezetője. A franciául, angolul, spanyolul és oroszul beszélő bankárnő alapító tagja a Magyar Bankkártya Fórumnak, s 1994-ben felvette soraiba a VISA Cemea igazgatósága mellett működő tanácsadó testület is.