Tech

Egy éve ízelítőt kaptunk a világgazdaság összeomlásából

Diego Radames/Europa Press via Getty Images
Diego Radames/Europa Press via Getty Images
Napra pontosan egy éve a CrowdStrike kiberbiztonsági vállalat kiküldött egy hibás szoftverfrissítést, amelynek következtében világszerte több millió számítógép képernyőjén jelentkezett a kék halál. Hiába orvosolták gyorsan a problémát, egyes légitársaságok, bankok és egyéb szolgáltatók napokig küzdöttek a helyreállítással, aminek eredménye 10 milliárd dollár körüli kiesés lett a világgazdaságban. Megnéztük, mi vezetett a kimaradáshoz, és mi változott az elmúlt egy évben ennek hatására.

2024. július 19-én a CrowdStrike nevű amerikai kiberbiztonsági vállalat egy olyan hibás szoftverfrissítést küldött ki a végfelhasználóinak, amely világszerte körülbelül 8,5 millió, Windows operációs rendszert futtató számítógépet és szervert állított le. A szakértők szerint ez volt minden idők egyik legnagyobb informatikai kimaradása, bőven felülmúlva a 2017-es WannaCry, majd a NotPetya nevű zsarolóvírusok által okozott globális fennakadást.

Az említett frissítés a Windows érzékelő programjában (Falcon Sensor) kritikus hibát idézett elő, így az érintett gépek vagy végtelen újraindulási (bootloop) állapotba kerültek, vagy a helyreállítási (recovery) módba léptek. A CrowdStrike néhány órán belül visszavonta a hibás konfigurációt, és napközben ki is adta a javítást a frissítési hibára. A legtöbb helyen így még aznap helyreállt a Windows rendszer működése, de

több ezer olyan rendszer akadt, ahol csak nehezen, manuális beavatkozással sikerült elhárítani a problémát, ami napokat vett igénybe.

Adam Gray / Getty Images Egy információs képernyő tájékoztatja az utazókat, hogy a vonatinfó nem működik a globális informatikai leállás miatt a Canal Street metróállomáson 2024. július 19-én, New Yorkban.

A több tucat országot érintő és a fél világot megbénító hibának ma már tisztán látszanak a következményei. A kár mértékét nehéz pontosan megbecsülni, azonban az első becslések már napokkal később is óriási összegeket emlegettek: világszerte legalább 10 milliárd dolláros veszteségről beszélhetünk. A Fortune 500-as listán szereplő nagyvállalatok pedig világviszonylatban legalább 5,4 milliárd dollár nettó bevételkiesésről számoltak be az incidens nyomán.

Hiába azonban a CrowdStrike hibája és a saját befektetői által indított per, a Microsoft nem szakította meg a kapcsolatot a céggel, sőt, együtt dolgoznak azon, hogy ehhez hasonló kimaradás soha többé ne fordulhasson elő. Egy évvel az incidens után megnéztük, milyen hírneve volt a CrowdStrike-nak, mielőtt az egész világ a nagy kimaradás okozójaként ismerte meg a céget, illetve mit tett a technológiai óriás Microsoft, hogy a jövőben ne legyen ennyire kitett egy partnercég ballépéseinek.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik