Augusztus 13-án a Facebookon és levélben is tájékoztatta a Délegyházi Hunyadi János Általános Iskola igazgatója az odajáró diákok szüleit, hogy megszűnik az iskolabusz-szolgáltatás, ami az elmúlt években számos családnak megkönnyítette az életét. A váratlan helyzethez hirtelen – alig két hét alatt – kellett alkalmazkodniuk az érintetteknek, ami sok nehézséget és kellemetlenséget szült, ráadásul egyelőre még csak nem is körvonalazódik egy mindenki számára elfogadható megoldás a településen.
A közösségi médiában közzétett hivatalos indoklás szerint az intézményt fenntartó Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ más, kötelező feladat ellátására fordítja a 2024–2025-ös tanévben azt a forrást, amivel eddig a busz működését biztosította, az önkormányzat pedig nem tudja a továbbiakban saját erőből üzemeltetni a járatot.
A fejlemény a település földrajzi adottságai miatt fájóan érintette a szülőket. Délegyháza a tavak községe, emiatt gyalogosan, kerékpárral vagy autóval is nagy kerülőket kell megtenni, hogy a kertvárosi területekről a központba lehessen jutni, ahol az iskola is található. Egy kisebb gyaloghidat ugyan létesítettek, de
Mivel a település kiemelten természetbarát, és sok az erdős rész, a közvilágítás nincs kiépítve, sőt járda sincs a központon kívül. A gyerekeknek tehát télen sötétben, közúton kellene biciklizniük, amennyiben a szállításukat nem oldják meg.
Ezt elismerte lapunknak küldött válaszlevelében Délegyháza önkormányzata is. Riebl Antal polgármester azt írta: 2012 óta működtették az iskolások szállítását is célzó buszt, az igény pedig döntően a hátrányos helyzetű gyermekek miatt merült fel, akik hóban, sárban, fagyban közlekedtek nagyrészt gyalog, igen cudar körülmények között. Hozzátette, nehézséget okozott továbbá, hogy a Galla-tanyáról induló Volánbusz nem csatlakozott a MÁV-vonatokhoz, így órákkal előbb kellett a tanyán élőknek elindulniuk, ha időben akartak Budapestre érni iskolába vagy munkába.
Egyik olvasónk arról számolt be, hogy családjával éppen azért költöztek Délegyházára, mert tudták, a gyerekek biztonságban hazaérnek, amíg ők dolgoznak. A polgármester családbarát programja is arra ösztökélte a családokat, hogy ott vásároljanak ingatlant, nem véletlenül duplázódott meg a népességszám, illetve nőtt háromszorosára a diákok létszáma az elmúlt tíz évben. Ahogy Délegyháza szlogenje is szól:
Ez a hely mindig fiatal marad.
Ezt az állítást most súlyosan árnyalja az iskolabusz megszűnése, amely a település egyetlen, a gyakorlatban is jól használható tömegközlekedési eszköze volt. Reggel 7 és 8, délután 2 és 3, valamint 4 és 5 óra között közlekedett, és a szülők is felszállhattak rá, ha felfértek. Ehhez képest a Volánbusz járatához 15–20 percet kell sétálni a lakott területekről, majd még ennyit a következő megállótól az iskoláig.
A 24.hu megkereste a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központot, hogy mi indokolta az iskolabuszra szánt összeg megvonását. Válaszukban kifejtették: a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ 2019-től támogatta a busz fenntartását, noha a jogszabályok nem kötelezik erre.
erről tájékoztatták az önkormányzatot is még júliusban, ezt követően döntött úgy a képviselő-testület, hogy megszünteti a járatot. „A hozzájárulás költségeit működtetési költségekre fordítjuk” – jelezték.
Az önkormányzat tájékoztatása szerint 2023-ban a tankerület négymillió forintot viselt a körülbelül 20 millió forintos költségből.
Ez év nyarán kaptuk az értesítést a tankerülettől, hogy a továbbiakban semmilyen módon nem vállalnak részt a költségekből, így a buszjárat fenntartásával járó költségek immár kizárólag az önkormányzatunkat terhelné. Könnyen belátható, hogy az önkormányzatok jelen anyagi körülményei nem teszik lehetővé ilyen feltételek mellett a járat további finanszírozását
– írták a községházáról.
A tankerület információja szerint megközelítőleg 50 tanuló vette igénybe a szolgáltatást, az önkormányzat viszont azt írta, hogy számításaik szerint körülbelül 40 tanulót, 20–30 családot érint az intézkedés.
A helyi közösség összetartó, a szülők segítik egymást, akit tudnak, elvisznek magukkal, de hosszú távon ez sem jelent megoldást. Az iskola ügyeletet biztosít reggel 7 és 18 óra között, viszont ez az idő sokszor kevésnek bizonyul azoknak, akik kötött munkaidőben dolgoznak. Mivel jelenleg vasút sincs, a helyi munkalehetőségek száma pedig csekély, a legtöbb szülő Budapesten dolgozik. Amennyiben 8 órára kell beérnie valakinek a munkahelyére, bőven 7 óra előtt el kell indulnia busszal vagy autóval. Akkor pedig még nincs ügyelet az iskolában.
Több szülő felvetette annak a lehetőségét is, hogy akár anyagilag is támogatnák az iskolabusz működtetését. Az önkormányzat úgy tudja, hogy a szolgáltatás újraindítása most már jóval többe kerülne a korábbi árhoz képest: a beérkezett ajánlatok évi 35 millió forint körüliek voltak. Ennyit viszont a szülők sem tudnak összedobni.
A tankerület a vonatkozó kérdésünkre azt válaszolta, hogy a helyi közösségi közlekedés biztosításáról az önkormányzatokról szóló törvény rendelkezik, azonban partnerek a probléma megoldásában, így egyeztetést kezdeményeztek a Volánbusz Zrt.-vel.
Ehhez képest a Volánbusz Zrt. sajtóosztálya arról tájékoztatta lapunkat, amikor az egyeztetés részleteiről érdeklődtünk, hogy
társaságunkhoz a levelében említett ügyben nem érkezett megkeresés.
A délegyházi iskolabusz megszűnése nem egyedi eset, az idei tanévtől több baranyai településen sem működik már. Ott a tankerület azt javasolta, hogy a nagyobb testvérek kísérjék a kisebbeket, vagy a települések biztosítsanak felnőtt kísérőt.