Évtizedek óta nem látott gyárbezárásokat hozhat a német autóiparban az olcsó kínai elektromos autók megjelenése okozta piaci nyomás. A Volkswagen féléves eredményei mindenesetre azt mutatják, hogy a vállalat nem fogja elérni a 2026-ra kitűzött 10 milliárd eurós költségmegtakarítási célt. Ennek fényében pedig az autóipari óriás közölte, nem zárja ki a gyárbezárásokat sem, valamint visszavonja azt a 1994 óta érvényben lévő munkahelyvédelmi doktrínáját, amely 2029-ig tiltotta volna az elbocsátásokat.
Az európai autóipar nagyon nehéz és súlyos helyzetben van
– fogalmazott Oliver Blume, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója hétfőn tett nyilatkozatában, amelyet az Associated Press szemlézett a német DPA alapján. A vállalatvezető az európai piacon megjelenő kínai nyomulásra utalva arról beszélt, hogy az európai piacokra belépő új versenytársak rombolják Németország mint gyártási helyszín pozícióját, emiatt pedig „határozottan kell cselekedni”.
A bezárások és elbocsátások körüli vita egyelőre a vállalat fő márkáját, a Volkswagent érintik, a brand működési eredménye ugyanis azt egy évvel korábbi 1,64 milliárd euróról 966 millió euróra esett vissza.
A németországi Alsó-Szászország tartomány miniszterelnöke, Stephan Weil, aki maga is tagja a Volkswagen vállalat igazgatótanácsának, ugyan egyetértett azzal, hogy az autóipari cégnek lépéseket kell tennie a gazdálkodása stabilizálása érdekében, de felszólította a Volkswagent, hogy támaszkodjék a költségcsökkentés más módjaira, és kerülje el az üzembezárásokat.
A tartományi kormány erre különösen nagy figyelmet fog fordítani
– olvasható a tartományi miniszterelnök nyilatkozatában, amit a dpa hírügynökség ismertetett. Az MTI a Volkswagen gondjairól szintén beszámolt, de a kínai elektromosautó-gyárak európai piaci nyomulását a híradásban nem említették.