A beruházások és a főbb pénzügyi mutatók alakulása az élelmiszeriparban című, az ágazat szereplőinek előzetes adatszolgáltatásából becsült statisztikai publikációból kiderül, hogy
- az élelmiszeripar összességében a 2021-es 4310 milliárd forintról 5285 milliárd forintra növelte a forgalmát 2022-re, vagyis 34 százalékkal magasabb nettó árbevételük lehetett.
- Az üzemi tevékenység eredménye azonban várhatóan 56 százalékkal nőtt 2022-ben, egészen pontosan 228 milliárd forintról (2021-es adat), 348 milliárd forintra változhatott – szúrta ki a Telex.
Az anyagot az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) munkatársa, Csoltai Veronika készítette. A portál megjegyzi, ha összevetjük a bevételt és az eredményt, azért az is látható, hogy a szektor jövedelmezősége igen alacsony maradt.
A részletes adatokból aztán az is kiderül, hogy a legnagyobb, akár 100 százalékos növekedést az állateledel- és az étolajgyártók érték el, de nagyon impozáns volt a baromfiágazat, a malomipar, a tejipar, a tészta-, illetve az édességgyártás jövedelmezőségének a javulása is. A húsipar, a sörgyártók és a halgazdaságok szerényebb nyereséget értek el. Forgalom alapján a három legerősebb hazai élelmiszeripari cég étolajjal, üdítőitalokkal, illetve tejjel foglalkozik.
Megállapították továbbá, hogy míg a kereskedelmet vegzálja a kormány, addig a magyar élelmiszergyártók ehhez képest inkább támogatottak. Kitérnek a vágtató inflációra is, amivel egy ideig a magyar állam is jól járhatott (több a forgalmi adó bevétele), de jól járhatott az a cég is, amelynek a bevételei jobban emelkednek, mint a költségei. Jó lóra tett például szerintük, aki még korábban, régi áron vette meg a számára szükséges alapanyagokat, de a magas élelmiszerinflációs árakkal tudott értékesíteni.
További részletekért kattintson a cikkre.