Míg kedden úgy tűnt, a főváros csak az agglomerációs közlekedés finanszírozásából száll ki, szerdára már az is kiderült, hogy a főváros átadja a HÉV-et az államnak.
Az egymásnak ellentmondó, vagy épp tökéletesen semmitmondó nyilatkozatoknak köszönhetően a miniszterelnök és a főpolgármester hétfői megbeszélése után két nappal még mindig nem tudjuk, mi lesz az agglomerációs járatok sorsa.
Megegyeztünk viszont abban, hogy az agglomerációs közlekedés finanszírozásával a jövőben nem foglalkozik a főváros
– mindössze ennyit mondott a témáról Tarlós István a kedd délelőtt tartott sajtótájékoztatóján, s ebből a sajtó túlnyomó többsége azt a helytelen következtetést vonta le, hogy a főpolgármester beváltja ígéretét és leállítja a Budapest környéki járatokat. Bár részletekről Tarlós akkor még nem beszélt, ilyet valóban nem mondott. (Ezt kedden délután a 24.hu-nak is jeleztem.)
Néhány órával később Tarlós – ezúttal a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége elnökeként – újabb közleményt adott ki, amelyben cáfolta, hogy megszűnnének az elővárosi járatok. Mint írta:
azt sem állítottam, hogy a jövőben megszűnik az agglomerációs közlekedés, hanem azt, hogy az agglomerációs településeknek az állammal kell tárgyalniuk a finanszírozásáról. Ebben állapodtam meg a miniszterelnökkel.
Eddig oké, ám ebben a közleményben az agglomerációs közlekedés jövőjével kapcsolatban Tarlós már azt is elárulta, hogy
a feladatot a HÉV-ekkel együtt az állam átveszi.
Az azért korántsem mindegy, hogy a főváros csak az agglomerációs közlekedés finanszírozásának terhétől szabadul meg vagy a BKV egyik komplett üzletágától. A Fővárosi Közgyűlés keddi rendkívüli ülése idején már én magam is hallottam az agglomerációs közlekedés teljes átvételéről szóló folyosói pletykákat, bizonyíték azonban még nem volt rá, ráadásul a sajtótájékoztatón Tarlós még csak a finanszírozás lepasszolásáról beszélt.
Az állam, illetve a MÁV bevonása a HÉV-ek közlekedtetésébe nem ördögtől való gondolat, figyelembe véve, hogy a járatok többsége nem elsősorban a város határain belül közlekedik, ugyanakkor nem mindegy, hogyan és milyen mértékben.
Ha a fővárosnak annyi pénze lenne, ahány kérdés megválaszolatlanul maradt Orbán és Tarlós hétfői találkozóján, akkor most arról vitatkoznánk, milyen színnel jelezzük a 7-es metrót. Ehelyett azonban azon kell gondolkodnunk, hogy
- az állam csak a HÉV-ek üzemeltetését kapja meg vagy tulajdonba kapja a BKV-tól a komplett üzletágat?
- az agglomerációs buszokhoz hasonlóan marad-e a BKK a szolgáltatás megrendelője vagy odaadják az egészet a MÁV-nak?
- a ma érvényes jegyek és bérletek a jövőben is érvényesek lesznek-e a HÉV-ekre?
- mi lesz a H7-es (csepeli) HÉV-vel, amely nem hagyja el Budapest határát, eszerint tehát nem tekinthető agglomerációs járatnak?
- milyen fejlesztéseket vállal az állam a több évtizedes lemaradásban lévő HÉV-ek esetében?
És persze ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ha az agglomerációs közlekedés problémáját sikerül is megoldani, általában a budapesti közösségi közlekedés finanszírozása még mindig nyitott kérdés.