Pár hete nagyon különös autók cirkálnak a fővárosban. Nem lehet elsőre kiszúrni őket, mert látszólag ugyanúgy egy sofőr ül a bal első ülésen, mint bármelyik „normális” kocsiban, ám ez az illető inkább utas, mint sofőr, és csak nagyritkán avatkozik bele a vezetésbe. Az autó ugyanis önmagát vezeti. Hasonló tesztek tucat számra zajlanak ma a világ városaiban, autósztrádáin és zárt tesztpályáin személyautókkal, kamionokkal, buszokkal, taxikkal sőt még pizzafutár autókkal is, és gőzerővel készül az iparág a küszöbön álló áttörésre: egyes vezető gyártók szerint ugyanis 2019-re már üzembe is állhatnak a teljesen automatikus járművek a forgalomban.
Bajorországban már az új KRESZ táblákat szerelik
Mi sem mutatja jobban, hogy ez mennyire komoly előrejelzés, mint hogy Németországban két autópályán is elkezdték felszerelni azokat a furcsa KRESZ táblákat, amiknek a jeleit csak az intelligens gépkocsik értik, Nagy-Britanniában pedig külön sávot készülnek kialakítani a „robot járműveknek”. Hazánkban sem tétlenkednek: Zalaegerszegen például hamarosan felépül az a pálya az önvezető autók számára, ahol a tömeggyártásba kerülő kocsik tesztelése folyhat. Ez csak néhány kiragadott példa a sok közül, amelyek mind azt jelzik, hogy nagyon rövid időn belül forradalmian megváltozik a közlekedés, és ezzel ismét átalakul egy kicsit az életünk. A technológia gyakorlatilag már rendelkezésre áll mindehhez, inkább csak a jogi szabályozások és az engedélyezés hátráltatja, hogy az autózás egy eddig teljesen ismeretlen, új korszakba lépjen.
Tisztább, olcsóbb, biztonságosabb
Az önvezető gépjárművek érkezésének híre talán szomorúsággal tölti el azokat, akiket a benzingőz megcsapott, és szenvedélyesen szeretnek autót vezetni, de azon kívül, hogy a hétköznapokban el kell majd búcsúznunk a vezetés élményétől, gyakorlatilag csak előny származik az automatizált közlekedésből. A szakemberek szerint akár 90 százalékkal is csökkenhet az autók száma a városi utakon, és mivel ezek a járművek egymással kommunikálva vesznek részt a forgalomban, az összehangoltság miatt gyakorlatilag megszűnnek majd a dugók és balesetek. Ez mindenkinek jó hír, hiszen például az USA nagyvárosaiban egy év alatt átlagosan 42 órát vesztegel egy sofőr forgalmi dugók miatt, ami 120 milliárd dollárnyi munkaidő-kiesést okoz, Európában pedig egyes számítások szerint évente 208 milliárd eurós kárral járnak majd 2025-re a nagyvárosi torlódások. Az önvezető autók jóvoltából sokkal kevesebb lesz a feleslegesen elpazarolt üzemanyag is, ami alatt természetesen nem benzint vagy gázolajat kell érteni, hanem elektromos áramot, hiszen az önvezető járművek gyakorlatilag kivétel nélkül ilyen meghajtással közlekednek.
Ez már a jelen
Az önvezető autózás élményét már most is testközelből élvezhetik azok, akik meg tudják fizetni az árát: a legtöbb felsőkategóriás személyautóban ugyanis valamilyen szinten már jelen van az automatizáció. A hivatalos besorolás szerint az automatizáltság szempontjából ezek általában Level 2-es autók, ami azt jelenti, hogy bizonyos körülmények között képesek önállóan közlekedni, de még igénylik a sofőr állandó figyelmét és beavatkozását. Rövid időre levehetjük ezekben a kocsikban a kezünket a kormányról mondjuk azért, hogy vizet igyunk, telefonáljunk, vagy megegyünk egy jégkrémet. Ezek a járművek már maguktól parkolnak, távolságot tartanak a forgalomban, gázt adnak vagy fékeznek, ha kell, és képesek követni a sávjukat is.
Ám nem kell már sok idő ahhoz, hogy a fejlődés lekörözze ezeket a kocsikat. Egészen konkrétan már csak néhány nap van addig hátra, hogy még önállóbb autók lépjenek színre, hiszen szeptemberben a Frankfurti Autószalonon várhatóan olyan modelleket is lelepleznek, amelyek már a Level 3-as szintű önvezető kategóriába tartoznak. Ezek a járművek sokkal kevesebb beavatkozást igényelnek a közlekedésben a sofőr részéről, aki hosszabb időre is figyelhet máshova a vezetés helyett. A 4. szintű járművek is hónapokon belül megjelenhetnek, ami már egy kifejezetten komfortos kocsikázás élményét ígéri: akár aludhatunk is a sofőrülésben, és csak néha lesz szükség arra, hogy bizonyos helyzetekben mi magunk irányítsuk a kocsit. A legfelső szintű, Level 5-ös önvezető autók sorozatgyártása a legoptimistább várakozások szerint már 2019-ben megkezdődhet, és ezzel tényleg végleg magunk mögött marad egy korszak. Ezeknek az autóknak egyáltalán nem lesz szüksége sofőrre a közlekedésben: maguktól fuvarozzák majd a gazdájukat bárhova, miközben az teljes biztonságban olvasgat, nézelődik, dolgozik vagy éppen alszik a kocsiban. Azért ez jóval kellemesebb és stresszmentesebb módja a napi autókázásnak a mainál, ugye?
Kiemelt kép: Thinkstock