A hazai sorozatipar talán a magyar filmgyártásnál is nehezebb helyzetben van, hiszen amíg utóbbi esetében legalább beszélhetünk külföldi díjakról, elismerésekről, valamint pozitív nézői visszajelzésekről is (csak a teljesség igénye nélkül elég, ha a Saul fia, a Liza, a rókatündér, vagy a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan sikerére gondolunk), addig sorozatfronton nem állunk fényesen. A két nagy kertévé telenovelláin kívül (Barátok közt, Jóban rosszban) alig akad próbálkozás, csak az MTV-n (Hacktion, Munkaügyek, Fapad, Egynyári kaland) és a HBO-n, holott már a tengerentúlon is rájöttek, érdemes ezt a formátumot erőltetni, pénzt, szakértelmet és neves színészeket belepumpálni. A magyar HBO ezt felismerve nyugati tapasztalatai okán emiatt elől is jár, a Terápiával és a Társas játékkal korábban-, most pedig az Aranyélettel bizonyítják, igenis lehet ezt jól csinálni nálunk is.
A recept egyelőre még abból építkezik esetükben, hogy találni kell egy megfelelő külföldi alapötletet, amit aztán magyar rögvalóságunk ízvilága szerint ügyesen át lehet alakítani, majd tehetséges filmes szakembereknek, illetve színészeknek kezébe kell tenni, és már meg is van a működő sorozat. Ezt a módszert most az RTL Klubnál is szeretnék követni, megvettek egy holland ötletet (Divorce), és azt próbálják jól átültetni hazai környezetbe (amiért egyébként a Berni követtel vagy A vizsgával már bizonyító Köbli Norbert, valamint a fiatal Gasztonyi Kálmán felel). Látszik, hogy a csatorna korábbi rossz tapasztalatai miatt (emlékezzünk az alacsony nézettség miatt törölt, mindössze három epizódot megért Casinóra) most semmit sem bízott a véletlenre: pénzt nem sajnálva, emberanyagon nem spórolva elkészítette új hetente jelentkező drámai sorozatát, a Válótársakat, amely tulajdonképpen a következő címmel is futhatna:
Adott ugyanis három párocska: Joci (Lengyel Tamás) és Szonja (Földes Eszter), akik gyereket szeretnének vállalni, bár ezt leginkább csak a női tag szeretné, aki elég infantilisan viselkedik a rengeteg beszedett hormon miatt; aztán ott van Dávid (Scherer Péter) és Tamara (Balsai Móni), akik 15 év házasság után eltávolodtak egymástól; illetve Bálint (Stohl András) és Zsófi (Gubás Gabi), akik közül előbbi hiába imádja feleségét, nagyjából ötpercenként produkál merevedést egy újabb nő láttán. És bár nem ő a főszereplő (hiszen rajta kívül még van öt másik), leginkább rá, és az ő tetű viselkedésmódjára emlékezhetünk az epizódok után, ez pedig a következő: szebbnél szebb meztelen nőkkel bújik ágyba.
Ezzel nem is lenne baj, csak viszonylag nehéz megszeretni egy olyan karaktert, aki azt hazudja saját magának, a barátainak és a nejének is, hogy meg tud változni, miközben egy újabb nő bugyijában matat, jelenléte pedig túl markáns, hivalkodó és irritáló. Pedig a többi karakter még viszonylag rendben lévő lenne. Dávid mindent megtesz feleségéért, de az folyamatosan hárítja közeledését, gyönyörűen van felfestve az elidegenült Tamara karaktere, ahogyan Jocié is, aki nem tudja már elviselni, hogy a babaprojekt keretében Szonja állandóan csak kufircolna.
A sorozatnak igazából három nagy problémája van:
- A sodrása viszonylag lassú, több feszesség is beleférne, nem áll jól neki a Barátok köztös terebélyesség.
- Az átlagnéző viszonylag nehezen tud azonosulni a 10 millió forintos autókkal mászkáló menedzser-típusú szereplőkkel.
- A Válótársak szinte pont egy időben jött ki az Aranyélettel.
Utóbbi ugyanis olyan magasra tette a lécet a családi lélektannal és a kurrens magyarországi problémák felmutatásával, hogy nem tudjuk nem összehasonlítani a kettőt. Ráadásul az Aranyéletben hiába láthatjuk a naspolyafákat gondozgató felső tízezer mindennapjait, azért megkapjuk a Rózsadomb árnyékában megjelenő hajléktalant is. Ez a fajta realizáltság viszont hiányzik a Válótársakból. Igaz azonban az is, hogy alapvetően más a hivatása mindkét műsornak, hiszen az RTL sorozata leginkább ugyanannak a 18-49-es korosztálynak az igényeit elégítené ki, amely a 21:20-as kezdés előtt a Barátok köztöt és az Éjjel-nappal Budapestet is követi. Ennél fogva valamivel harsányabb, esetlenebb és bazáribb is, mint az Aranyélet, minden professzionalizmusa ellenére is.
Egyelőre azonban úgy tűnik bejött a lépés az RTL Klubnak, hiszen a csatorna közlése szerint a tegnap vetített első két epizód majdnem 25%-os közönségarányt hozott a 18-49 éves célcsoportban, az első rész pedig a teljes őszi tévés szezon legnézettebb heti sorozatepizódja lett. A Válótársak ugyan nem egy fenomenális sorozat, de a magam részéről drukkolok, hogy legyen nézettsége, mert az talán tettrekészségre sarkallná magát az RTL-t és a többi csatornát is, hogy merjenek áldozni a sorozatokra. Mert azzal mi nézők járnánk a legjobban.