Élet-Stílus

Magyar találmány: három srác zseniális térköve boríthatja be a világot

Mikor Gaal Dornick, Isaac Asimov Alapítvány-trilógiájának első részében beteszi a lábát a Galaktikus Birodalom nyüzsgő fővárosába, a Trantorra, valósággal arconcsapja a hatalmas űrterminál, aminek a padlózatát megannyi információs sáv és egymást keresztező világító, villódzó nyíl díszíti. Dornick, mikor szétnéz a váróban, hatalmas embertömegeket lát, akik mind a földet bámulva igyekeznek eljutni a céljukhoz.

Az asimovi jövőkép talán már nincs is olyan messze, hiszen létezik egy magyar fejlesztésű találmány, amely amellett, hogy városi hulladékból készül, képes elektromos áramot is termelni, melynek köszönhetően

egy idő után alkalmas lesz arra is, hogy információkat továbbítson a rajta járóknak, mondjuk arról, hogy mennyit késik a busz és hogyan lehet más útvonalon, gyorsabban hazajutni.

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

A Platio projekten jelenleg hárman dolgoznak, Ilyés Miklós tájépítész, Cseh József vegyész és villamosmérnök, valamint Sziszák Imre gépészmérnök. A fiatal fejlesztőkkel csapat telephelyén beszélgettünk az ötletről, az indulásról, a versenytársakról és az elképzelt jövőről.

Mindhárman komoly, piacképes végzettséggel rendelkeztek, mi inspirált titeket abban, hogy saját projektbe kezdjetek?

Sziszák Imre: Nyilván egyszerűbb lenne a piacon dolgozni, de egy saját vállalkozás sokkal lazább, egyéni a beosztásod, nagyobb a szabadság, de persze ez azt is jelenti, hogy esetenként többet is kell dolgozni.

Ilyés Miklós: Emellett itt van még az is, hogy egy klasszikus, piaci, 8 órás munkabeosztású állásban nincs az, hogy nekem ez az ötletem és akkor most azt megvalósítom. Ahhoz, hogy ebből az egészből legyen valami, az kellett, hogy saját vállalkozásba kezdjünk.

Mi volt a kezdő ötlet, hogyan indult el az egész gondolkodás?

Cseh József: Nekem valami olyasmi rémlik, hogy Miki egyik este felhívott, hogy “Figyelj már Jocó, szerinted lehet műanyagból térkövet csinálni?” Én nagyjából innen kapcsolódtam bele a dologba.

Sziszák Imre: Volt egy időszak, amikor Mikivel elkezdtünk pályázati lehetőségeket nézegetni, ekkor találtunk rá a Design Terminál pályázatára. Nagyjából ekkor kezdtük el összerakni az egész projektet, lassan, lépésről lépésre haladtunk, végül pedig arra jutottunk, hogy megpróbáljuk.

És mi volt a fordulópont? Mikor vált kézzel fogható dologgá az ötlet?

Sziszák Imre: Ami ténylegesen beindította az egészet, az az volt, mikor megnyertük a pályázatot. Innentől kezdve kaptunk forrást is rá, hogy a projekttel foglalkozni is tudjunk.

24.hu / Neményi Márton
Ilyés Miklós, Sziszák Imre és Cseh József 24.hu / Neményi Márton

Mi az a Platio térkő és miért kéne beborítani vele az egész világot?

Cseh József: Elsősorban a szemlélete nagyon fontos, ahogyan elkészül, vagyis hogy újrahasznosított anyagból van. Ez már egy olyan tudatos gondolkodást jelképez szerintünk, ami miatt nagyon fontos termék lehet a Platio. Az egyik nagy előnye tehát az anyagválasztás, a másik pedig, hogy olyan funkciókat tud, amelyeket eddig burkolat nem tudott. Ez azt jelenti, hogy a napenergia által képes lehet áramot termelni, szenzorokkal információt tud gyűjteni és raktározni, valamint

van benne egy elektromos hálózat is, amelynek segítségével a megtermelt energiát A pontból B-be el tudja szállítani, és ezen az elektromos hálózaton keresztül akár adatokat is tud küldeni.

A fejlesztéssel persze nem állunk le, következő lépésként olyanná szeretnénk tenni a burkolatot, amely képes lenne információkat adni a rajta járóknak, ezt neveztük el úgymond Infopavementnek. Így az utcán sétálva akár tömegközlekedéssel, vagy akár az úthálózattal kapcsolatos információkat kaphatnánk a Platio felületeknek köszönhetően.

Ilyés Miklós: És az sem utolsó szempont, hogy nem ilyen undorító, szürke színű, mint ami jelenleg mindent borít. Megpróbáljuk megtörni az emberek általános, térkövek iránt érzett gyűlöletét.

Léteznek a tiétekhez hasonló projektek, ilyen például az amerikai Solar Roadways, amely akár teljes autópálya-szakaszokat napelemesítene. Miben jobb, vagy miben más a Platio burkolat?

Sziszák Imre: A Platio egyik nagy előnye a versenytársakkal szemben, hogy moduláris szemlélet alapján készül, amely azt jelenti, hogy egy azonos helyre le lehet rakni különböző egységeket. A másik pedig a már fent említett okosfunkciók.

Ilyés Miklós: És még akkor itt van az is, hogy a Platióhoz nem szükséges hatalmas infrastruktúra, mint mondjuk a Solar útburkolataihoz. Ők úgy képzelik el, hogy a termékükkel borított útszakasz alatt egy 1×1 méteres betonalagút van, ezzel szemben a miénknek semmi ilyenre nincsen szüksége.

A Platio telepítéséhez nincs szükség, csak egészen minimális változtatásokra, gyakorlatilag úgy kell majd lerakni, mint egy sima térkövet.

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

Sziszák Imre: Annyit még érdemes hozzátenni, hogy mi a tengerentúli versenytárssal szemben nem az autópályákat céloztuk meg, hanem a városokat, tereket, így nekünk teljesen más dolgokhoz kell alkalmazkodnunk. Lehet, hogy Amerikában például nincsenek akkora közművek, mint Magyarországon, de az biztos, hogy Budapesten gyakorlatilag lehetetlen lenne egy olyan megoldást alkalmazni, mint a Solaré, mert ha elkezdenénk mondjuk egy métert ásni, akkor kapásból olyan problémákba ütköznénk, amelyeket gyakorlatilag képtelenség lenne megoldani. A körülmények miatt olyan megoldást kellett találni, amely nagyobb, jelentősebb átalakítás nélkül tud működőképes lenni.

Ilyés Miklós: Hiába mondjuk ezt okos térkőnek, a cél az mindenképp az, hogy minél butábban lerakható, telepíthető maradjon.

Hogyan áll a megvalósítás, hány százalékos a projekt?

Cseh József: Nagyjából három hónapja van ez a telephelyünk, ide járunk be dolgozni, tesztelni, fejleszteni. Jelenleg azon fáradozunk, hogy be tudjuk indítani a sorozatgyártást. Olyan projekteket próbálunk lekötni, ahol fizetnek azért, hogy le tudjuk tenni a térköveinket, hogy tesztelhessük a már kifejlesztett prototípusokat.

Sziszák Imre: A megvalósítás szempontjából nagyjából 80%-nál tartunk, ha a piacra lépést vesszük a végső célnak, de ha az elkövetkező 5 éves terveinket nézzük, akkor még nagyon gyerekcipőben járunk, arra inkább ilyen 15-20%-ot mondanék. Nagyon sok fejlesztés áll még előttünk.

Hogyan reagál a piac a Platióra?

Sziszák Imre: Egyelőre azt tudjuk elmondani, hogy nagyon nagy az érdeklődés, de még sok idő kell ahhoz, hogy igazán a köztudatba kerüljünk és mindenhova eljussunk. A népszerűség egyenesen nőni fog azáltal, ahogy majd egyre jobban beérnek a fejlesztéseink, nekünk az a célunk, hogy minél többen tudomást szerezzenek a Platióról.

Ilyés Miklós: Nagyon számítunk majd a külföldi piacra is, azt érezzük, hogy külföldön, elsősorban a nyugati országokban talán a hazai fogadtatásnál is sokkal pozitívabban fogadják majd a terméket. Persze, kint is léteznek már hasonló próbálkozások, de azok jóval drágábbak és kezdetlegesebbek, mint a miénk.

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

Napokkal ezelőtt a Facebook-oldalatokra felkerült egy bejegyzés, amelyben arról írtok, hogy hamarosan nemzetközi vizekre eveztek. Vannak már konkrétumok ezzel kapcsolatban?

Cseh József: Két nemzetközi kiállításra is meghívást kaptunk, az egyik a barcelonai Smart City Expo, amely egy olyan rendezvény ahol a jövő városainak okosmegoldásait veszik sorra. Itt kaptunk lehetőséget, hogy bemutathassuk a Platiót a nemzetközi közönségnek, valamint a többi kiállítónak.

A másik nem más, mint a 2017-es asztanai világkiállítás, amelyre több mint 200 projekt közül választották ki a Platiót. A projektünk bemutatására egy külön standot kapunk majd, ahol

a közönség akár ki is próbálhatja majd, hogy milyen érzés a Platió térköveken járni.

Apropó járkálás, mikor jut el az egész projekt odáig, hogy találkozhassunk vele a hétköznapokban?

Cseh József: Már folynak az ezzel kapcsolatos egyeztetések, erről egyelőre nem árulhatunk el sokat, de valószínűleg a jövő év közepén már bárki találkozhat majd a térköveinkkel.

Fotó: Neményi Márton

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik