Az egész bolygóra hatott az ősi szuperkitörés

74 ezer évvel ezelőtt hatalmas kitörés történt Szumátrán, kialakítva a Toba-tavat – írja az IFLScience. Az elmúlt 2 millió évben ez volt a legjelentősebb vulkáni esemény, korábbi tanulmányok alapján a tűzhányó aktivitása hosszú időre lehűtötte a bolygót, és az emberi fajt is veszélybe sodorta.

Egy új vizsgálat szerint a kitörés valóban jelentős volt, de a véltnél kisebb hatást gyakorolt az emberiségre.

Eddig a kutatók többsége úgy vélte, hogy a kitörést követő klímaváltozás miatt a Homo sapiens számos populációja eltűnt, az Afrikában fennmaradt emberek pedig az átalakulások hatására társadalmi, kulturális és gazdasági fejlődésen estek át. Végül ez tette lehetővé, hogy utóbb ismét meghódítsák Eurázsiát.

A friss tanulmány alapján Indiában egy népcsoport képes volt átvészelni az esemény – igaz, a genetikai adatok alapján nagyjából 20 ezer évvel később mégis eltűntek.

A Toba-tó – Kép: Getty Images

Az észak-indiai Dhabánál előkerült kőeszközök arról árulkodnak, hogy az emberek meg tudtak küzdeni a környezeti változásokkal. A leletek azt is felfedték, hogy a Homo sapiens már 80 ezer éve is jelen volt a térségben, a populáció pedig egészen 55 ezer évvel ezelőttig fennmaradt. Az üledékelemzések végezetül arról árulkodnak, hogy a szuperkitörést követő lehűlés a véltnél enyhébb lehetett.