A 2024-es CES kütyüexpó hívószava – nem meglepő módon – a mesterséges intelligencia, lényegében alig akad olyan elektronikai eszköz, amibe a gyártók valamilyen módon ne integrálnák az MI-t, de idén előkerült még egy technológia, amit az átlagosnál jóval nagyobb érdeklődés övez, ez pedig az átlátszó kijelző.
A Samsung még január 7-én jelentette be, hogy kifejlesztették a világ első átlátszó Micro LED képernyőjét, erre pedig nem sokkal később az LG licitált rá azzal, hogy leleplezték a Signature OLED T okostévéjüket, ami megannyi prototípus után egy olyan átlátszó kijelzős készülék, amit meg is lehet majd vásárolni otthonra.
A gyártó már évek óta pontosan tudja, hogyan kell megfelelő hírverést csapni az újdonságai köré, hiszen a január 9-én indult CES központi helyszínéül szolgáló Las Vegas Convention Centerben az LG standja körül már az első pillanattól hatalmas tömeg tolongott. Ez nem véletlen, hiszen a cég által lefoglalt területre betoppanó látogatókat egy hatalmas, az említett átlátszó kijelzőkből összeállított, látványos jeleneteket prezentáló, mozgó installáció fogadja, ami fáradhatatlanul demonstrálja, hogy mire képes a nemcsak elsőre, de sokadszorra is lenyűgöző innováció.
Bár az LG állítja, hogy a CES-en debütált okostévé valamikor a közeljövőben kereskedelmi forgalomba kerül, de a gyártó szakemberei azért elárulták, koránt sem biztos, hogy olyan formában, ahogy Las Vegasban látható. A 77 hüvelykes kijelző mérete és technikai paraméterei nem fognak változni, arról viszont még nincs döntés, hogy a készülék mellé csomagolják-e azt az elsőre akváriumra emlékeztető „bútort”, ami az expón elmaradhatatlan társa a kiállított modelleknek.
Az átlátszó OLED persze nem vadonatúj technológia, a gyártók jó ideje kísérleteznek vele, a Xiaomi már értékesített is ilyen megoldású tévéket. A lényeg, hogy a panelen tényleg át lehet látni, ugyanakkor a képernyő képes jó minőségben bármilyen mozgókép megjelenítésére, ami alapvetően hologram-szerű hatást kelt. A kijelző ugyanakkor nem képes magát teljesen elsötétíteni, ahhoz, hogy hagyományos tartalmak maradéktalanul élvezhetők legyenek, gombnyomással „fel kell húzni” a panel mögé egy kontraszt film réteget, így szüntetve meg az átlátszóságot.
A megoldás gyorsan és látványosan történik, a megjelenített tartalmak pedig egész jól festenek a kijelzőn, ugyanakkor azzal tisztában kell lenni, hogy a képminőség és a fényerő összességében nem éri el azt a szintet, amit egy átlagos hagyományos OLED okostévé biztosít. Ami főleg annak fényében fájó, hogy a Signature OLED T (aminek még nincs hivatalos ára) a gyártó csúcstévéinél minimum tíszer drágább lesz.
Ez persze nem csupán annak köszönhető, hogy a képernyő vadonatúj, kis mennyiségben gyártott panelt alkalmaz, de annak is, hogy a készülék megkapta a tavalyi CES-en debütált vezeték nélküli technológiát, aminek hála a kijelzőt csak árammal kell ellátni, a hálózatin kívül más kábelt nem kell a tévébe csatlakoztatni.
Ehelyett a tévé mellé jár egy olyan külső egység, ami képes vezeték nélkül, 4K felbontásban, 120 Hz képfrissítéssel streamelni bármilyen tartalmat a kijelzőre. A Blu-ray lejátszó, a játékkonzol és a kábeltévé vezetékeit tehát ebbe a bárhol elhelyezhető modulba kell bedugni, így többé nem kell a képernyő hátlapján matatni.
Bár az LG megoldása tényleg lenyűgöző, azért látszik rajta, hogy messze nem kiforrott technológia, éppen ezért bármennyire is álleejtős ez a megoldás, biztos nem választanék egy ilyen modellt egy hagyományos, de sokkal szebb képet biztosító OLED tévé helyett. Persze a vásárlás veszélye amúgy sem nagyon fenyeget, hiszen bár a gyártó hivatalos árat egyelőre nem közölt, szinte biztosra vehető, hogy egy ilyen készülék ára valahol 10 és 100 ezer dollár (3,5 és 35 millió forint) között lesz.
A 24.hu a Samsung vendégeként vesz részt a 2024-es CES-en.