A LEGO már 65 éve, 1958 óta gyárt építőjátékokat, de az egyik legsikeresebb sorozatukra egészen 2011-ig kellett várni: ez volt a nindzsákat és a harcművészeteket a kockavilággal párosító Ninjago. A téma viszonylag hamar rendkívül sikeres lett, ami annak is köszönhető, hogy a játékgyártó nemcsak építőjátékot kínált a gyerekeknek, de jól kidolgozott hátteret és történetet is, méghozzá a Ninjago: Masters of Spinjitzu (2019 óta simán csak Ninjago) animációs sorozat képében.
A fantaziavilág népszerűségét jól mutatja, hogy a LEGO az elmúlt 12 évben közel 500 készletet adott ki a témában (még felnőtteknek szánt szetteket is), a sorozat már a 15. évadnál jár, 2017-ben egész estés, moziban vetített animációs film is készült a téma alapján, és persze kapcsolódó videójátékokban sem volt hiány. A Ninjagón egy egész generáció nőtt fel, a népszerűsége mind a mai napig töretlennek tűnik, a dánok pedig az elmúlt egy évtizedben igyekeztek is megismételni ezt a sikert. Ugyanakkor a hasonló logika (játékok + sorozat) mentén készült Legends of Chima és a Nexo Knights nem ért a nindzsák nyomába. A LEGO viszont nem adja fel, hiszen májusban érkezik a DREAMZzz, egy újabb széria, ami ezúttal az álmok világába kalauzolja a gyerekeket, az animációs sorozatot pedig augusztusban követi a kapcsolódó építőjátékok első hulláma.
Lekutatták
Egy globális, 29 ország (köztük Magyarország) és 23 000 hat és tizenkét év közötti gyermek részvételével végzett felmérés szerint tíz fiatalból hét (69%) tapasztal olyan komplex érzelmeket a mindennapjai során, mint a stressz és a magány, négyből egy gyerek (24%) nyilatkozott úgy, hogy mindezt a világban történt események és a közösségi média okozzák, és
Szakértők szerint az álmok kulcsfontosságúak abban, hogy a gyerekek feldolgozzák ezeket az érzelmeket és beindítsák a fantáziájukat, és a megkérdezettek 63 százléka megerősítette, hogy a játékkal töltött idő befolyásolja az álmokat. A legtöbb gyermek (86%) – a magyar gyerekek esetében ez 95% – pozitív érzelmeket él át álmodás közben, és sokan számolnak be arról, hogy felébredés után is élvezik az utóhatásokat. A gyerekek kétharmada (68%) szerint a boldog álmok segítenek, hogy napközben kreatívabbak legyenek, és majdnem ugyanennyien (64%) gondolkodnak alvás közben olyan ötleteken, amiket felébredve meg is valósíthatnak.
A kutatásban együttműködő pszichológus és alvásszakértő Dr. Shelby Harris kiemelte:
A gyerekek természetes álmodozók és kísérletezők, de ahogy idősebbek lesznek, a társadalmi nyomás egyre inkább korlátozza őket és képzeletüket.
„Az álmodozás egyetemes jelenség, amit a gyerekek világszerte örömmel fogadnak. Mivel mindennapi életükben egyre több a stressz és a követelmény, a játék és a kreativitás ösztönzése fontos szerepet tölt be. A kutatás kimutatta, hogy a szabad játékidővel rendelkező gyerekeknél nő az álmok gyakorisága, ennek eredményeképpen boldogabbak, kreatívabbak lesznek.”
Álomból játék
Többek között a kutatás eredményei adták az ihletet a május 2-án leleplezett LEGO DREAMZzz témához, aminek a középpontjában olyan iskolások állnak, akik álomba merülve különleges képességekre tesznek szert, csatlakoznak egy rejtélyes ügynökséghez, és a képzelőerejüket felhasználva szállnak szembe az Álomvilágot fenyegető Éjkirállyal. Az animációs sorozat első tíz epizódja május 15-én debütál a YouTube-on (illetve Magyarországon a Netflix kínálatában), majd augusztusban érkezik a folytatás, méghozzá a kapcsolódó építőjátékok kíséretében.
A LEGO kezdésnek tíz különböző készletet dob piacra a DREAMZzz téma keretében, és a szettek különlegessége, hogy egyszerre célja a gyerekek kreativitásának kiaknázása és az álmok sokszor egész őrült világának bemutatása. Ennek megfelelően az egyik készlet egy hagyományosnak mondható, a CITY témakört idéző monster truck, ami az építés egy pontján kétféleképpen is átalakítható. Egyrészt lehet belőle egy végletekig tuningolt, álkapcsokkal is felszerelt szörnyautó, másrészt kialakítható belőle egy krokodilfejű, lábakkal és farokkal is rendelkező jármű.
Az építés során a gyerekek dönthetik el, hogy melyik verziót választják, a papír alapú építési útmutató is ennek megfelelően lett kialakítva, és ez a megoldás nemcsak a változatosságot és az újrajátszhatóságot erősíti, de az alkotók szerint egyben inspirációként is szolgál, hogy a gyerekek a kockák segítségével valósítsák meg a legvadabb álmaikat. Az augusztusban debütáló tíz szett mindegyike úgy lett kialakítva, hogy különböző végeredményt biztosítson a gyerekeknek, és a kisebb szettektől az egészen méretes modellekig terjed a megépíthető készletek száma.
A krokodilautóhoz hasonlóan őrült koncepció a teknőssé alakítható street food jármű, az iskolabuszból kialakított űrrepülő, vagy a sugárhajtású görkorcsolyán közlekedő hatalmas nyuszi.
A legnagyobb készlet egy sugárhajtóművekkel felszerelt cápaorrú hajó, ami megépíthető vitorlákkal, de akár hatalmas kerekekkel is. A gyerekek egyik legnagyobb kedvence például ez a szett volt, amit onnan tudnak a témán dolgozó szakemberek, hogy a sorozat és a játékok véglegesítése előtt többször kikérték a célcsoport, azaz a 6 és 12 év közötti fiatalok véleményét is.
Letesztelve
Martin Klingenberg, a DREAMZzz dizánjmenedzsere kérdésünkre elárulta, hogy nagyjából öt éven át dolgoztak a LEGO legújabb témáján, a játékokat és a sorozatot fejlesztő csapat sokszor egymástól függetlenül, azonban mindkét részegység esetében tesztelték, hogy mit szólnak a gyerekek (és a gyerekek szülei) a felnőttek által megálmodott ötletekhez.
A szettek készítése felett bábáskodó Martin elárulta, hogy az ilyen alkalmak nagy segítségükre voltak abban, hogy mennyire legyenek félelmetesek a játékok és a karakterek. A DREAMZzz sorozatban és készletekben is fontos szerep jut a rémálmoknak, és a főgonosz Éjkirály sem egy jótét lélek, a fókuszcsoportok viszont segítettek abban, hogy a sztoriban megjelenő fenyegetésnek legyen súlya, ugyanakkor ne legyen túlságosan ijesztő a gyerekek számára.
A tesztek ugyanakkor nemcsak erre a faktorra voltak jelentős hatással: az egész DREAMZzz projektet összefogó Marcia Marks Laursen arról mesélt, hogy a kiválasztott gyerekekkel folytatott találkozók miképp befolyásolták a téma egyik sarokkövének számító, az építés során felmerülő döntéseket. A nyitott befejezésű építés, mikor a gyerekek eldönthetik, hogy az adott modell melyik változatát kívánják összerakni már a legelején nagy népszerűségnek örvendett, a gyerekek gyorsan megértették a koncepciót és örültek neki. A tervezőket ez arra sarkallta, hogy akár kettőnél több opcióval is előálljanak a szetteknél, a tesztben résztvevő gyerekek reakciója viszont ezzel kapcsolatban az volt, hogy a kettő nekik bőven elég, de a lehető legőrültebb kombinációkra vágytak – többek között így születhetett meg a szett, ami egyszerre autó és krokodil.
A gyerekek ugyanakkor nemcsak a szettek és az építési élmény kialakítására voltak hatással, de az animációs sorozatra és annak karaktereire is. A Ninjago-szériát a DREAMZzz-ért hátrahagyó Tommy Andreasen elárulta, hogy a sorozatot ugyanúgy tesztelték, mint a játékokat: megmutatták a gyerekeknek az első két epizód korai verzióját, ami nagy segítség volt számukra, hogy – többek között – tovább csiszolják a szériában felbukkanó szereplőket.
Adott például az főhős Mateo, akit kezdetben úgy alkottak meg az írok, hogy elég ügyetlen volt, az első epizódokban folyton elbotlott, ügyetlenkedett. Ez viszont nem úgy csapódott le a gyerekeknél, ahogy az alkotók várták, emiatt kevésbé volt szimpatikus számukra. A reakciókat látva az alkotók úgy finomhangolták a karaktert, hogy szerethető maradjon a célcsoport számára.
Hogy az ötévnyi munka, a gyerekekkel végzett tesztek, a sorozat és az építőjátékok együtt képesek lesznek-e megismételni a Ninjago sikerét, az persze csak augusztus követően derül majd ki, a LEGO ugyanakkor bízik az új témában. Legalábbis erre utal, hogy a május 15-én debütáló első 10 részt nemcsak augusztusban követik majd újabbak, de már az is biztos, hogy 2024-ben érkezik a második évad – ami persze újabb építőjátékokat is jelent.