Az Apple tavaly év végén előírta a fejlesztők számára, hogy az App Store-ban közzétett alkalmazásaik mellett tüntessék fel, milyen típusú adatokat gyűjtenek be a felhasználókról. A digitális boltban három kategóriában jelennek meg az appok tevékenységét átláthatóbbá tevő információk: a felhasználók követésére használt (más helyekről származó, főleg hirdetések célzására alkalmas), a hozzájuk kapcsolódó (bármi, amivel azonosíthatóvá válnak), illetve a nem hozzájuk kapcsolódó adatok (névtelen geolokációs adatok, vagy böngészési előzmények).
A Surfshark VPN-szolgáltató több mint 200 népszerű alkalmazás adatlapját nézte meg, és rangsorolta azokat aszerint, hogy mennyi adathoz kérnek hozzáférést a felhasználóktól.
Természetesen olyan nagy meglepetések nincsenek: a Google alkalmazások, főleg a Gmail, a Chrome – és még a YouTube Kids is- több személyes információk gyűjtenek, mint a többi alternatíva. Az első három helyen nem meglepő módon a Facebook szolgáltatásai állnak: a Messenger, a Facebook és az Instagram. Úgy általánosságban a közösségimédia-szolgáltatások a legszorgalmasabbak gyűjtögetés terén, a legkevesebb pedig a képszerkesztők és böngészők kérik.
A neven, e-mail címen és más alapvető dolgon túl az appok olyan információkat is gyűjtenek, mint pénzügyi információk, egészséggel és aktivitással kapcsolatos adatok, böngészési és keresési előzmények, korábbi vásárlások, tartózkodási hely, névjegyek. Sok esetben ezeket aztán külső cégeknek adják el, akik hirdetési célokhoz használják fel. Az Oxford Egyetem 2018-as felmérése szerint egy app átlagosan tíz cégnek továbbítja az adatainkat.