Július közepén kezdett el igazán forrósodni a helyzet a TikTok körül az Egyesült Államokban, amikor Mike Pompeo amerikai külügyminiszter arról beszélt, már keresik a módját, hogyan tilthatnák be a kínai TikTok mobilapplikációt. A lépést azután vették komolyan fontolóra, hogy az indiai kormány június végén nemzetbiztonsági okokra hivatkozva betiltotta az alkalmazást.
Mark Meadows, Donald Trump kabinetfőnöke nem sokkal később közölte, hogy a rövid videós app betiltásáig az USA-ban inkább hetek vannak hátra, mint hónapok. Ekkor reppentek fel a pletykák, miszerint a tulajdonos ByteDance már hónapok óta tárgyal arról, hogy a TikTok Londonba költözzön, vagyis a szolgáltatás székhelye az Egyesült Államok egyik szövetséges országába kerülne. Ezután már maga Trump lengette be, hogy valóban betiltják az appot, majd a történet váratlan fordulatot vett.
Vasárnap Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója a cég hivatalosan honlapján közölte, hogy tárgyalásokat folytat a ByteDance-szel, hogy az USA-ra, Kanadára, Ausztráliára és Új-Zélandra érvényes tulajdon- és üzemeltetési jogokat vásároljanak. A Microsoft ugyanakkor jelezte, nincs garancia arra, hogy sikerrel végződnek az egyeztetések. A közlemény a pénzügyi feltételeket nem közölte, de kiderült, hogy a cég más amerikai befektetőket is meghívhat kisebbségi partnernek az üzlet nyélbe ütéséhez.
Ezt követően az amerikai elnök is hamar meggondolta magát. Több tanácsadója is a mellett érvelt, hogy a felvásárlással az USA is jól járhat, a külföldi befektetésekért felelős bizottság, a CFIUS pedig 45 napos határidőt szabott ki szeptember 15-ig arra, hogy a Microsoft megegyezzen a ByteDance-szel.
A tanácsadók szerint az őszi elnökválasztás előtt nem lenne szerencsés felhergelni a fiatal felhasználókat, akik valósággal rajonganak a rövid videós szolgáltatásért. Lindsey Graham republikánus szenátor és Chuck Schumer, a demokraták szenátusi frakciójának vezetője is szorgalmazta, hogy az app egy amerikai vállalat kezébe kerüljön, mivel ezzel a főbb problémák megoldódnának.
Amerikai cégnek kell megvásárolnia a TikTokot, így mindenki továbbra is használhatja, és az adatok is biztonságban lesznek
– írta augusztus 3-án Schumer a Twitteren. Hozzáfűzte, amennyiben a TikTok továbbra is kínai kézben marad, akkor meg kell felelnie a Kínai Kommunista Párt törvényeinek, amelyek elrendelhetik az adatszolgáltatást a kínai kormány számára, ez pedig aggasztó az amerikai kabinet számára.
Nagy eséllyel megvalósul
Arról egyelőre még nem volt szó, hogy mibe kerülhet a felvásárlás, az elemzők 50 milliárd dollárra becsülik a TikTok jelenlegi értékét. Ezért is keres társbefektetőket a Microsoft. Dan Ives, a Wedbush Securities elemzője szerint 75–80 százalék az esélye annak, hogy sikerül megegyezni. A ByteDance oldaláról is ez lenne a jövedelmező lépés, hiszen az Egyesült Államok az egyik legfontosabb felhasználói piacuk. A videós alkalmazásnak több mint egymilliárd regisztrált felhasználója van, közülük százmillió az USA-ban.
Egyelőre azt sem tudni, hogy a gyakorlatban miként választanák le a Microsoft által birtokolt, nyugatra szánt TikTok-ot a ByteDance rendszerétől, de vélhetően egy független infrastruktúrát akarnak majd az amerikaiak. Michael Norris, az AgencyChina kutatási és stratégiai vezetője szerint az együttműködés példátlan lenne, és a megegyezés sikeressége azon múlik, dűlőre jut-e a két cég a működési modellt és az infrastruktúrát érintő kérdésekben.
Az app funkcióba nem nyúlna bele túlságosan a Microsoft, Nadella a blogposztjában annyit említ, hogy a felhasználók a megszokott TikTok-élményt kapnák a későbbiekben, amit „világszintű” biztonsági, adatvédelmi és digitális védelmi megoldásokkal erősítenek meg. Ebből következik, hogy a Microsoft az adatokat a saját adatközpontjaiban tárolná az USA-ban. Ezzel meg is szűnne az amerikaiak azon félelme, hogy az állampolgárok személyes adatai a kínai kormányhoz kerülhetnek.
Nagy lehetőség a redmondiaknak
A Microsoft a felvásárlással egy rendkívül nagy elérésű, főleg fiatalokat megszólító csatornához jutna, ami segíthetne a cégnek felzárkózni a konkurensekhez a videózás és a közösségi szolgáltatások terén. A TikTok megszerzése hatalmas lehetőség, hiszen a vállalat így megkapná napjaink egyik leggyorsabban növekvő közösségi szolgáltatásának egy részét. A videós appot 2020 első negyedévében több mint 315 milliószor töltötték le, korábban még egy alkalmazásnak sem sikerült ilyen számot produkálnia.
A közösségi szolgáltatás felett szerzett tulajdon- és üzemeltetési jog továbbá segítene a Microsoftnak meghatározóbb szereplővé válni a hirdetési piacon. A redmondiak ilyen téren jócskán elmaradnak a Facebook vagy a Google mögött. Az eMarketer szerint a cégnek mindössze 1,5 százalékos részesedése van a hirdetési piacban, míg a Facebooknak 42 százalék, a Google-nek pedig 10,4 százalék. A redmondiak által birtokolt Bing és a LinkedIn platform összesített reklámbevétele nagyjából a negyede annak, amit a Google keres a YouTube-ból. A Microsoft a TikTok felvásárlásával egy masszív, nagy elérésű közösségi szolgáltatáshoz jutna, ami komoly ütőkártyát jelenthet a későbbiekben.
Az sem utolsó szempont, hogy a redmondi vállalat a TikTokon dolgozó tehetséges mérnököket is megkapná, a jó szakemberekért pedig versengenek a tech cégek. És egyben az is lehetségessé válik, hogy a Microsoft már meglévő szolgáltatásaiba, például a járvány idején rendkívül népszerűvé vált Zoommal versenyző Skype-ba is átemeljenek funkciókat. Arról nem is beszélve, hogy a tiktokozók adatai is a rendelkezésére állnak majd a további fejlesztésekhez, ezzel a Microsoft pedig olyan jellegű információkhoz juthat, amelyek korábban nem álltak a rendelkezésére.
(Kiemelt kép: GettyImages)