Egyre több élethelyzetben választjuk a digitális megoldásokat, hiszen sokszor kifejezetten praktikus a világháló használata: a magyarok közel fele rendel ételt (52%), foglal szállást (45%) vagy intézi hivatalos ügyét (43%) az online térben – derül ki a Cofidis Hitel Monitor kutatásából. Mégis többségünk (82%) szerint túl sok területen tört be életünkbe az internet, ami veszélyeket is tartogat magában, sőt a szakértők szerint fizikai satnyuláshoz is vezethet a jelenség.
87 százalékunk szerint időt spórolunk, ha online intézzük ügyeinket és a digitális megoldásokkal kényelmesebbnek érezzük az életet. Sőt, úgy látjuk, hogy több előnye van az informatikai fejlődésnek, mint hátránya (82%), és sokunk annak is örülne, ha még gyorsabb lenne a digitalizáció (64%).
Ugyanakkor egy egyre erősebben megjelenő ellentmondásosság figyelhető meg a nethasználati szokásainkban: a digitális megoldások segítségével ugyan időt szabadítunk fel, de ezt gyakran például céltalan szörfölésre és sorozatnézésre fordítjuk, azaz kvázi foglyul ejt minket az online világ. Ráadásul a digitális univerzumba menekülés sokszor kéz a kézben jár mentális betegségekkel: a University of Texas kutatása szerint például
„Kérdés, hogy ez az időmegtakarítást célzó kényelem mikor okozza a fizikai satnyulást, mikor lesz az átlagember számára is világos, hogy jobban járna, ha a kényelmét már nem fokozná, nem mással végeztetne el munkafolyamatokat, hanem maga élvezné az általa jól elvégzett munka gyümölcsét – fejtegeti a veszélyeket Dr. Törőcsik Mária, fogyasztói magatartással foglalkozó professzor.
Az adatainkat is féltjük
De a pszichés hatások mellett van egy másik árnyoldala is az internetnek, ez pedig a kiberbiztonság. Ezen a területen kifejezetten magas az emberek félelemérzete: a KPMG friss kutatása szerint a fogyasztók 71 százaléka fél attól, hogy a kereskedelmi cégek visszaélnek a személyes adataikkal, és 68 százalékuk aggódik amiatt, hogy személyes adatai mások kezében kompromittálódnak, azaz hekkerek szerzik meg őket.
Ugyanakkor biztató, hogy tisztán látjuk a veszélyeket, a Cofidis kutatása szerint a magyarok többsége (82%) szerint túl sok területre tört be az életünkbe az internet. Kérdés, hogy ez a felismerés vajon hosszú távon befolyásolja-e szokásainkat.
(Kiemelt kép: iStock)