Az MJX Bugs 3 kamerás kvadkopter a gyártó középkategóriás terméke. A Rendelj Kínait csapata letesztelte a drónt, és arra jutottak: A kínai cég új termékei ráadásul nemcsak minőségben, de ötletességben is verik a konkurenciát, illetve olyan egyedi meglepetéseket is tartogatnak, amelyeknek a legtöbb felhasználó nagyon fog örülni.
KICSOMAGOLÁS
Az új MJX széria csomagolása meglehetősen igényes. Ráadásul mindegyik új termékük brushless, vagyis szénkefementes motorokat kapott, ami nemcsak a minőségnek, de a tartósságnak is jót tesz.
Ez a masszív kivitel a dobozról is lerí, ráadásul a dizájnt is remekül eltalálták ezzel a piros, vicsorgó logóval és a fehér alapon terpeszkedő, agresszív kvadkopterrel.
A drónon túl jár egy szett propeller – ami önszorítós -, egy töltő, néhány szerszám, egy távirányító, egy teljesen szabványos csatlakozóval szerelt, 1800 milliamperórás, 2 cellás akkumulátor, magasított lábak és egy akciókamera tartó.
A légkavarókat egy 10 éves gyerek is fel tudja tenni, egyszerűen pörgessük meg a menettel egy irányban, így szépen felcsavarodik és megszorul.
A magasított láb adja magát, a gép hasmagasságát növeli meg, hogy mindenféle kamerákat alá tudjunk pakolni. Az MJX Bugs 3-ban az is szimpatikus, hogy nem akarja a gyártó mindenáron ránk erőszakolni a saját termékeit – pedig több kamerát is kínál a kvadkopterhez -, hanem lehetőséget biztosít egy GoPro méretű saját eszköz felszerelésére.
A gép motortól motorig mért távolsága 310 milliméter, ami már azért elég nagynak számít, ebből lehet sejteni, hogy ez inkább egy kameraplatform, és nem egy versenygép.
A fronton elhelyezkedő nagyméretű LED az iránytartást segíti, a váz műanyag, de nem horpad és csavarodik, persze odaverés ellen ez sem nyújt száz százalékos védelmet. A motorok 1806 1800KV értékűek, ezek meglehetősen nagy fordulaton üzemelnek egy kamerás géphez képest, így ellensúlyozzák az akkumulátor alacsony feszültségét.
KONTROLLER
A már hagyományosnak nevezhető MJX kontrolleren most a piktogramokat lehagyták a gombok alól, nem úgy a kistestvérénél, az MJX Bugs 6-nál, ahol minden egyértelműen leolvasható. Még szerencse, hogy minden funkció ugyanazt csinálja és ugyanott helyezkedik el, így nem kell különösebben sokat utánaolvasni.
Balról jobbra haladva a kapcsolókon az alábbiakat láthatjuk:
- sebességállítás – kezdő és haladó,
- élesítés és leállítás – ezt külön piros színnel jelölték,
- 360 fokos bukfenc,
- kamera vezérlés.
Ez utóbbi egyszeri nyomására fényképez, hosszantira pedig a videót indítja el – amennyiben veszünk hozzá gyári kamerát, értelemszerűen a saját akció kütyünket nem fogja vezérelni.
A piros gomb az első bekapcsoláskor a párosításért felel, hosszan nyomva a főkapcsolóval együtt (és bedugott akkumulátorral) csatlakozhatunk a drónhoz.
de ezt FPV (belső nézetes irányítás) és GPS-stabilizáció híján nem mertem kipróbálni. A netes tesztek szerint azonban tényleg el tud menni ilyen távolságra, ami a repülési időt is figyelembe véve bőven elegendő.
Az áramforrást a szokásos ceruzaelem quartett szolgáltatja, de elmegy 1.5V-os lítiumion akkumulátorokkal is.
Ami kirívóan egyedi, hogy az MJX Bugs 3 távirányítója korlátozott telemetria képességekkel rendelkezik. Ennek elsődlegesen a kezdők fognak örülni, mivel extra biztonságot nyújt.
Az egyik ilyen funkció az alacsony feszültség visszajelzés, a másik pedig az RSSI – vagyis a távolságmérés -, tehát elviekben nem kell emiatt sem olyan nagyon aggódni. Azért arra figyeljünk, hogy hiába csipog a drón, hogy merül az akkumulátor, ha túl messze vagyunk, nem fogjuk tudni visszahozni.
TESZTÜZEM
Két dolog miatt szoktam dicsérni az MJX modelleket, az egyik az árhoz viszonyított minőség, de ezt a konkurens cégek közül például a Hubsan modelljei is tudják.
A másik az árért adott extra lehetőségek, gondoljunk itt a magasított lábra, vagy a kameratartó keretre. Ezek triviális dolgok, de van még két másik ok, ami elsőre nem biztos, hogy az ember eszébe jut.
Az egyik a dupla leszállóláb, hiszen a drón karjainak végén is van egy sokkal rövidebb felület, amire landolni lehet. Ilyenkor lényegesen kisebb a súly, semmi fölösleg nincs ráaggatva a testre, és sokkal sportosabban is viselkedik. Olyannyira, hogy konkrétan nagyobb élvezet volt vele repülni, mint a kistestvérével az MJX Bugs 6-tal.
Ha gondolkodnom kellene, hogy melyik belépőkategóriás gépet állították be legjobban, akkor azt hiszem erre a drónra szavaznék.
Elképesztően szépen repül ahhoz képest, hogy ez csak egy „tömeg termék”. Semmi rángás, megbicsaklás, gyönyörűen veszi az íveket, élvezet vele repülni, szinte már versenygépes erényeket csillogtat. Repülési ideje 13-15 perc.
A másik arca az MJX Bugs 3-nak akkor villan meg, amikor kamerát kell szállítani. Ilyenkor persze a repülési idő is visszaeshet, de nekem 11 percnél kezdtek el jelezni a LED-ek, ez teljesen rendben van.
de semmi probléma, mivel az 1800 milliamperórás akkumulátor szabvány XT30 csatlakozóra szerelt, ezért bármi mást – akár nagyobb kapacitású áramforrást – is tehetünk a helyére.
A slusszpoén persze nem ez, hanem az, hogy a drón gyárilag 3 cella képes. Mivel P=U*I, ezért nem nehéz kitalálni, hogy azonos teljesítmény mellett egy magasabb cellaszámú és feszültségű akkumulátorral a kvadkopter kevesebb áramot fogyaszt, vagyis tovább repül, illetve erősebb lesz. Aki pedig ügyes, és talál nagyobb kapacitású telepet, az tovább tolhatja ki az üzemidőt.
Az már csak hab a tortán, hogy milyen csendesek a motorok, beindítás után szinte alig lehet hallani a propellerek surrogását.
A kameratartót viszonylag könnyű felrakni, egy sínbe kell csak belecsúsztatni a műanyag profilt, majd a végén ráfordítani a kallantyút. Mivel a különböző kameraméretek miatt nem lehet pontosan illeszteni a keretet, ezért egy kicsit mindig mozogni fog, ahogy nekem is lötyögött benne a Gitup Git2-m.
A gyári kamerákkal viszont tovább lehet bonyolítani a dolgokat. A C4000-es típus egy 1080p felbontású akciókamera 7 ezer forintért, de létezik egy FPV élőképet biztosító 720p modell is (C5820 és C5830), így akár szemüveggel vagy kijelzővel is követhetjük a masinát.
ÖSSZEGZÉS
Az MJX Bugs 3 egy rendkívül sokrétű, ár-érték arányban kiemelkedően jó gép, amiből alig hiányzik valami. A kameratartó keret helyett lehetne gimbal, és mondjuk repülhetne tovább GoPro méretű kamerával a fedélzetén, de ezek már igencsak kierőszakolt hátrányok.
Mindezt most kedvezményes áron nettó 22 ezer forintért vehetjük meg.
Ha érdekelnek a kínai termékek, és első kézből szeretnél értesülni a legújabb terméktesztekről, ajánljuk a RENDELJ KÍNAIT oldalát!