Nem telik el úgy év, hogy a következő nagy durranásnak ne az IoT-t, az M2M-et kiáltanák ki. A tárgyak, a lakás, az eszközeink hálózatba kötése szépen lassan, lépésről-lépésre történik, amiből az átlagember azt veszi észre legfeljebb, hogy már nem tud hagyományos, nyomógombos mobilt venni magának.
az OnStar rendszerrel azt szeretné elérni, hogy az autónk is egy nagy hálózat része legyen, ami a tervek szerint sok hasznos dologgal jár majd együtt.
Az OpelA teszt túra elején egy slusszkulccsal, illetve egy iPhone-nal a kezemben indultam el megkeresni a nekem kiosztott, német rendszámú Zafirát, ami annyira új volt, hogy szinte még látszott rajta az összeszerelő robotok utolsó simítása. A kereséshez a mobilt és az azon futó alkalmazást kellett használni, ami megmutatta egy térképen, hogy hol találjuk a verdát.
A fehérvárcsurgói kastélyhoz vezető úton kipróbálhattam végre az Apple CarPlay rendszerét is, mivel a mi autónkban nem volt beépített navigáció. Az Apple Maps hibátlanul elvezetett a célhoz: a kocsi számítógépe pikk-pakk átvette a mobil képét és a beépített képernyőn követhettük nyomon az útvonalat.
Az igazi poén persze nem ez, hanem az OnStar, ami az Opel megfogalmazása szerint egy személyes online- és szolgáltatási asszisztens. A kocsiban minderről csak a belső visszapillantón található gombok, azon belül is a kék színű árulkodik. A piaci bevezetés után ez egy éven át ingyen jár az új Opelt vásárlóknak, amiért viszont egy sor hasznos dolog jár cserébe.
Egyrészt az emlegetett kék gomb megnyomása után pár másodperccel egy magyar nyelvű operátor jelentkezik be (külföldi út esetén is) az autó hangszóróján, akitől segítséget, információt, vagy navigációs útvonalakat kérhetünk. Egyelőre egy szem ilyen ember ül a lutoni központban, de ez hamarosan bővülni fog. Az SOS gombbal az esetleges vészhelyzetet jelezhetjük, de az automatikusan aktiválódik, ha az autót baleset éri.
A legerősebb eleme a csomagnak kétség kívül a lopásvédelmi rendszer. Az autó a riasztó bekapcsolásáról, vagy a jogosulatlan elindításáról is azonnal üzenetet küld. Ha valahogy elkötötték a járművet, akkor az Opel méterre pontosan követni tudja a pozícióját, és ha álló helyzetbe kerül, akkor képes távolról blokkolni az elektronikát, ami lehetetlenné teszi a továbbhaladást.
Az alkalmazással távolról ellenőrizhető az autó technikai állapota, nyitható az ajtó (ha valaki betenne valamit, de mi éppen nem vagyunk a közelben), villogtatható a fényszóró és bekapcsolható a kürt. Mindehhez egyébként az Opel egy webes felülete is biztosít, ami ugyanezeket a lehetőségeket nyújtja.
Az extrák közé tartozik hamarosan a fedélzeti Wi-Fi szolgáltatás, amit a Vodafone fog nyújtani. Ez egyelőre kiépítés alatt van, ezért az áráról még nincsenek infók, annyit azonban elmondtak a szolgáltató munkatársai, hogy három hónapon át, 3 GB erejéig ingyenes lesz a dolog. Minden erre felkészített autó tartalmaz egy beépített, chip alapú SIM kártyát, ami az adatkeret erejéig külföldön is minden további nélkül használható lesz.
A Zafira egyébként jól ment, a sávelhagyásra figyelmeztető automatika rendben működött, ahogy az adaptív tempomat is. Ez utóbbi kissé vérfagyasztó, hiszen a beállított sebességhez igazodva, az előtte haladó autókat figyelve fékezi és gyorsítja az autót, ami miatt eleinte folyamatosan nyomtam volna a féket.
Az OnStar az egy év eltelte után 32 500 forintos éves díjért is megrendelhető, de havi leosztásban is van előfizetési opció, bár úgy valamivel drágább.