A Netflix valaha volt legsikeresebb sorozata, a nosztalgiára erősen építő, 80-as évek Amerikájában játszódó Stranger Things minden évadában új életet adott több régi slágernek is – elég ha csak Madonna (Material Girl), a Police (Every Breath You Take) vagy a Clash (Should I Stay Or Should I Go) neveit és számait említjük.
A negyedik évad első felvonásának köszönhetően Kate Bush egyik dala például nagyobb reflektorfényt kapott, mint előtte korábban bármikor: a sorozatban kulcsszerepet betöltő Running Up That Hill (A Deal with God) 1985-ös megjelenése óta most először jutott az amerikai slágerlista élére. Az évadfináléban pedig a Metallica Masters of Puppets című, szintén 1985-ös számának gitárszólója jutott hasonló szerephez – és majdnem 40 évvel a megjelenése után helyhez az amerikai és a brit slágerlistákon.
Alább azokat a slágereket gyűjtöttük össze, amelyeket ekkor hasznosítottak újra Hollywoodban – ezért legtöbbjükről az előadóik helyett inkább a filmekre asszociálnak az azóta felnőtt generációk.
Tom Cruise alsógatyában
Tom Cruise és az amerikai légierő 2022-ben a Top Gun folytatásával ismét népszerűvé tette az 1986-os film eredeti főcímzenéjét, a Danger Zone-t Kenny Logginstól – ami egy ilyen összeállításban talán csalásnak is tűnik –, de Tom Cruise már karrierje elején is új életet adott egy akkor még csak páréves slágernek. A Cruise karrierjét kilövő Kockázatos üzlet című film alsógatyában táncolós jelenete még azoknak is biztos rémlik, akik nem tudják, hogy a fiatal csillag által alakított, egyedül otthonhagyott tini, Joel milyen kockázatos üzelmekkel is tölti a szabadidejét egy prostituált társaságában.
Az emlékezetes jelenet hátterében Bob Seger Old Time Rock and Rollja szól, ami 1979-es megjelenése idején a Billboard Hot 100-as lista 28. helyéig jutott fel, a film 1983-as bemutatása után pedig a toplista 48. helyéig tornázta fel magát ismét, Cruise alulöltözött táncának köszönhetően.
A Beatles esete a piros Ferrarival
1986-ban nem csak a Beatles-rajongó szülőknek köszönhetően élte másodvirágzását a gombafejűek egyik slágere. Az előző filmhez hasonlóan szintén egy szabadnapos tinédzser sztoriját bemutató, Matthew Broderick karrierjét elindító, 1986-os Meglógtam a Ferrarival fináléjában a főszereplő a Beatles első, 1963-as albumán megjelent Twist and Shoutot adja elő. (Ami eredetileg Phil Medley és Bert Berns szerzeménye, és a liverpooliak is csak feldolgozták.)
Broderick tátogásának, és Rodney Dangerfield szintén ebben az évben bemutatott Vissza a suliba című vígjátékának hála a hatvanas években a Billboard Hot 100 2. helyéig jutó sláger a nyolcvanas években ismét felkerült a listára a 26. helyen.
Hátborzongató kalandokat átélő gyerekek és egy R&B sláger
A Stranger Thingshez hangulatában leginkább hasonlító, Stephen King novellából adaptált Állj mellém! (eredetileg Stand by Me) című filmet olyannyira egy már akkor is réginek számító slágerre alapozták, hogy a címe is ugyanaz, mint a szóban forgó számé.
A hatvanas évek vidéki Amerikájában egy gyilkosság után nyomozó gyerekeket történetét bemutató filmben többször is felcsendül Ben E. King 1961-ben megjelent Rhythm and Blues száma, a Stand by Me – ami a hatvanas években a Billboard lista 4., a nyolcvanas években pedig a 9. helyéig menetelt.
Robin Williams lökete Louis Armstrongnak
A Louis Armstrong előadásában népszerűvé vált What a Wonderful World (eredetileg Bob Thiele és George David Weiss szerzeménye) az 1967-es megjelenése idején nem hódította meg a slágerlistákat az Egyesült Államokban, csak az Egyesült Királyságban – ahol egy évvel később a legtöbbet eladott kislemez lett.
A vietnámi háborút keserédesen ábrázoló, Robin Williams főszereplésével készült Jó reggelt, Vietnám! emlékezetes montázsának köszönhetően azonban mára az egész világ ismeri a dalt, és a film 1987-es bemutatását követően – a zenész halála után másfél évtizeddel – a Billboard-listás hely is összejött: ’88 februárjában a 32. legforróbb sláger a What a Wonderful World volt.
A Dirty Dancing újra megtáncoltatott egy húszéves slágert
Jennifer Grey és Patrick Swayze románca és táncmozdulatai nemcsak az 1987-es Dirty Dancing – Piszkos tánc betétdalának, az (I’ve Had) The Time of My Lifenak szereztek egy Oscart, hanem ismét a Billboard Hot 100-be repítettek egy olyan soul-popslágert is, ami a filmben bemutatott időszakban előkelő helyen tanyázott ezen a listán: Baby és Johnny első találkozásának háttérzenéje, a Contours Do You Love Me című száma 1962-ben a 3. helyig tudott felkapaszkodni az amerikai kislemezlistán, és ezt a teljesítményt majdnem sikerült ismét elérnie, amikor a film miatt újra felkerült a lista 11. helyére.
Patrick Swayze duplázása
A nyolcvanas-kilencvenes évek romkom-dömpingjében nem számít fehér hollónak a Dirty Dancing, ha régi slágerek feltámasztásáról van szó. Patrick Swayze másik emlékezetes filmje ebből az időszakból, az 1990-ben bemutatott Ghost is új életet adott egy már akkor is réginek számító szerelmes dalnak.
A Righteous Brothers Unchained Melody című száma 1965-ben a Billboard lista 4. helyéig jutott, mégis mindenkinek Swayze Sam-jének halála utáni hűsége, esetleg a rövidhajú Demi Moore, Whoopi Goldberg vagy az agyagozás jut róla eszébe.
És a Pretty Woman duplája
A Julia Roberts és Richard Gere főszereplésével készült, nyolcvanas évek végének Los Angelesében játszódó Pillangókisasszony-sztori nemcsak a film címének alapját adó, 1964-es Roy Orbison nótát, az Oh, Pretty Womant ismertette meg egy új generációval, hanem egy pár évvel korábban, 1987-ben megjelent dalt is felvitt a csúcsra.
A szám, ami akkor szól, amikor a film legvégén a Roberts által alakított jó útra tért szexmunkás ellimózgat a reményekkel teli új élete felé – az It Must Have Been Love a Roxette-től – csupán megjelenése után három évvel, a film 1990-es premierjét követő nyáron hódította meg a Billboard Hot 100 listát.
+1: A Queen szám, amit bólogatós hülyegyerekek koronáztak meg
A romantikus komédiák világából térjünk vissza kicsit a vígjátékok, egészen pontosan Wayne világába. Az 1992-es film nemcsak Mike Myers komikus karrierjét indította be – aki olyan jól hozta a film címszereplőjét, a szülei pincéjéből kábelen tévéműsort vezető, majd rockfesztivált szervező Wayne Campbellt, hogy a film még egy folytatást is megélt –, hanem a Queen ikonikus dalát, a Bohemian Rhapsodyt is ismét feljuttatta a Billboard Hot 100 listára az eredeti megjelenése után másfél évtizeddel.
A szám az 1975-ös megjelenése után eredetileg az amerikai kislemezlista 9. helyéig ment fel, és bár a film megjelenését követően sem sikerült a csúcsra jutnia az Egyesült Államokban, egészen a lista második helyére repítette fel a dalt Wayne és Garth bólogatása.
Bryan May egyébként a Queen-film megjelenése után azt is elmesélte, hogy Mike Myers még a megjelenés előtt, 1991-ben odaadta neki a filmet videókazettán, hogy mutassa meg Freddie Mercurynak, aki ekkor már nagyon rossz bőrben volt a HIV-fertőzése miatt, de May szerint
Imádta, csak nevetett és nevetett. Nagyon gyenge volt, de csak mosolygott és nevetett.
És természetesen a Bohemian Rhapsody sem úszta meg az új, filmes klipet, ami a megjelenése után a legtöbbet játszott videó volt az MTV-n abban az évben.
(Forrás: billboard.com, screenrant.com, ultimaterockclassics.com)