A Médiatanács eheti ülésén öt évvel meghosszabbította a Békéscsaba 98,4 MHz helyi frekvencián elérhető kereskedelmi 98,4 Mega Rádió médiaszolgáltatási jogosultságát, eleget téve ezzel a Telekom Békés Kft. tavaly benyújtott kérelmének. A Mazán Zsolt tulajdonában lévő médiaszolgáltatónak 2023 júniusáig hosszabbította meg az engedélyét a grémium.
A Médiatanács ezenkívül elvégezte a Budapest 98,6 MHz körzeti rádiós frekvenciára (a néhai Rádiócafé valamikori frekvenciájára) beérkezett pályázatok tartalmi vizsgálatát. A testület mindkét nyilvántartásba vett pályázótól, a Manna Vision Media Kft.-től és a Scaletta Kft.-től is felvilágosítást kért a pályázatának tartalmával kapcsolatban. Ennek teljesítésére a kézbesítéstől számított tizenöt nap áll a pályázók rendelkezésére. (Arról, hogy ki áll a pályázók mögött, itt írtunk korábban.)
A grémium ezenkívül megvizsgálta a Tokaj 101,8 MHz helyi rádiós frekvenciára vonatkozó tenderre beérkezett ajánlatok alaki érvényességét. A testület hiánypótlásra szólította fel az egyedüliként pályázó Hegyalja Média Kft.-t. Ez a cég egyébként a Magyar Katolikus Rádió Alapítványé. Ha a hiánypótlásra sor kerül, az alapítvány kft.-je még elnyerheti a frekvenciát.
A legtöbb szponzorüzenet a TV2-n volt
A Médiatanács elfogadta továbbá a legnagyobb eléréssel rendelkező televíziók támogatási gyakorlatáról készült legfrissebb tanulmányt. Az aktuális, 2017 második félévét vizsgáló minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi televíziók (RTL Klub, TV2), valamint az állami Duna TV voltak, mellettük – a vételkörzet nagysága alapján – egy-egy hónapig helyet kapott a mintában a közszolgálati Duna World és M5, valamint a kereskedelmi Sport1, Story4, Story5 és Viasat6 is.
A tanulmány a kilenc televízió 17.664 órányi műsoridejében 1134 cég 81.799 szponzorüzenetét azonosította be.
A támogatások műsoridőre vetített aránya a Duna Tv esetében 0,20, az RTL Klubnál 0,75, a Tv2-nél pedig 1,41 százalékot ért el. A számokból a hatóság tanulmánya szerint arra lehet következtetni, hogy a non-szpot hirdetési metódusnak számító szponzoráció 2017-re sem ért el erőteljes pozíciót a kereskedelmi üzenetek palettáján, a legerősebb növekedést az RTL Klub mutatta fel, ahol ötödével nőtt a támogatói szpotok száma.A legtöbb cég támogatóként (107) a Tv2 Mokka című reggeli magazinjához társult az RTL-es Stíluskalauzt (97) és Életmódkalauzt (78) megelőzve. A TV2 kínálatában szereplő időjárás-jelentésben hangzott el magasan a legtöbb (16.178) támogatói üzenet a Mokkát (2.461), az RTL Klubon látható Story Extrát (1.916), illetve a Duna TV-n és a Duna Worldön vetített Balatoni nyár című műsort (1.910) megelőzve. A műsortámogatásban résztvevő cégek többsége (907, 80 százalék) csupán egy televíziónál kötelezte el magát, két médiaszolgáltatónál pedig 18 százalékuk (188) – áll a tanulmányról kiadott összefoglalóban. A teljes tanulmány egyébként az NMHH honlapján érhető el.
Ezek a médiaszolgáltatók kapnak pénzt
A Médiatanács a Magyar Média Mecenatúra Programban futó, a közösségi médiaszolgáltatók működési és üzemeltetési költségeinek támogatására meghirdetett 2018-as pályázat első fordulójában 30 televízió és rádió számára összesen 186,3 millió forint támogatást ítélt meg. A kedvezményezettek közé került a Füzesabonyi Városi Televízió, a csornai székhelyű Rábaközi Televízió, a Tatai Televízió, a Szentgál Televízió, a ládbesenyői központú Irány Tv, a Pest megyei Régió Plusz Televízió, a Kiskőrös Televízió, a Csurgói Városi Televízió, a Soltvadkerti Tv, a szegedi TiszapART Televízió, a Békés megyei Körös Televízió, a Karcag Televízió, a Városi Tv Mohács, a Somogy Tv, a sárvári Trió Tv Dunántúl, a fővárosi Hegyvidék Televízió, a Bonum Tv és az Apostol Tv. A rádiók közül a székesfehérvári Alpha Rádió és Táska Rádió, a miskolci Csillagpont Rádió, a püspökladányi Sárrét FM, a siófoki székhelyű Balaton Rádió, a Mária Rádió, a két frekvenciájával pályázó Magyar Katolikus Rádió, illetve a négy – miskolci, debreceni, nyíregyházi, kisújszállási frekvenciához köthető – pályázatot benyújtó Európa Rádió jutott támogatáshoz.
Kiemelt kép: Mazán Zsolt és testvére, Mazán Tamás a Médiatanács elleni frekvenciaper egyik tárgyalását megelőzően 2017 őszén. A pert az Interax Kft. indította a grémium ellen a 88,9 MHz-re vonatkozó frekvenciapályázat szabálytalanságaira hivatkozva. Fotó: 24.hu/Karancsi Rudolf