Belföld
Story TV, Story4. MTI Fotó: Balaton József

Mészáros Lőrincék forgolódnak a Story TV körül

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 02. 15. 11:25

Nem fizette ki az első vételárrészletet az eredetileg kitűzött határidőig a három tévécsatorna felvásárlója, a Hungarian Project Management Kft. A cég vezetője, Borsány-Gyenes András technikai okokkal magyarázza a késedelmet, és arra is van válasza, igaz-e, hogy „összebútoroznának” az Echo TV-vel. Utolértük Csík Zoltánt, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Echo TV igazgatósági tagját is, aki az Echo és a StoryTV közötti lehetséges együttműködésre vonatkozó kérdéseinkre azt mondta: a szerződő felek akarata szerint üzleti titkot képez.

A 24.hu értesülései szerint január 31-én lejárt az első fizetési határideje annak a december 8-án megkötött adásvételi szerződésnek, amelynek alapján a Story4, a Story5 és a Galaxy tévécsatornákat működtető, hamarosan újabb tévécsatorna elindítását is tervező Digital Media and Communications Zrt. (DMC) új tulajdonoshoz kerül. Ám a három év alatt kifizetendő, információink szerint összesen több mint 2 milliárd forint összegű tranzakció esedékes első részletét, mintegy 400 millió forintot nem fizette meg a vevő a decemberi szerződésbe foglalt eredeti határidőre. (Az eladó a tranzakció teljes összegének csupán egy részét kapná vételárként, egy másik részét a DMC partnerei, szállítói kapnák korábban megvásárolt filmcsomagok jogaira.)

A vevő időközben február 28-ig haladékot nyert, mert az eladók végül belementek, hogy kitolják az eredeti határidőt a nemfizetést technikai okokkal magyarázó vevő kérésére. Ha viszont a pénz addigra sem érkezik meg, veszélybe kerülhet a tranzakció.

Nem brit, magyar vevő

Az adásvételi szerződést végül nem a 2016-ban létrejött brit céggel, a Glenshore-ral írták alá decemberben, hanem egy Hungarian Project Management Kft. (HPM) nevű, 2016-ban mindössze 126 ezer forint bevételt és 8,8 millió forint veszteséget produkáló családi vállalkozással.

Az adásvételi szerződést vevőként aláíró HPM azé a Borsány-Gyenes Andrásé, aki 2016 végéig (a tévé tulajdonosai közötti háború pereskedésbe fajulásáig) a tévécsatornákat működtető DMC vezérigazgatója volt, emellett egy másik cégén keresztül jelenleg is kisebbségi tulajdonosa a tévétársaságnak, ahol annak megalapításától dolgozik.

A Story tévécsatornákat eredetileg a TV2 közeléből szerették volna felvásárolni, ám végül tavaly fordulat állt be, és Borsány-Gyenes a DMC tulajdonosainak azt mondta: élvezi a brit Glenshore támogatását, hogy megvásárolja a tévétársaságot. Eleinte az ügylet kapcsán úgy tűnt, a Glenshore-hoz kerülnek a tévécsatornák a DMC volt tulajdonosától, a Project029 Kft.-től. Mostanra azonban már az a mondás, hogy a Glenshore csupán egy vállalati pénzügyi és üzletfejlesztési tanácsadócég, amely nem fektet be a cégbe és nem ad hitelt sem.

Tény, az adásvételi szerződés több mint két hónappal ezelőtti aláírása óta a tévé felvásárlását vevőként aláíró HPM-ben a Glenshore a cégnyilvántartás alapján nem szerzett tulajdonrészt, csupán egy ADEX nevű kft. szállt be a HPM-be a napokban. Az ADEX bevétele 2016-ban 5,1 millió forint, adózott eredménye 158 ezer forint volt. Ez a cég ugyancsak a Borsány-Gyenes család néhány tagjának nevén van.

Glenshore: nem leszünk tulajdonosok

Utolértük a brit Glenshore-t, amelynek vezetője, a francia származású, Londonban élő Amine Laouedj kérdéseinkre megerősítette: cégük nem lesz tulajdonos, illetve nem fektet be a tévébe és a HPM-be. Amine Laouedj azt is elmondta, a Glenshore Borsány-Gyenes András és a HPM megbízásából dolgozik, tanácsadóként. Levelükből kiderült még továbbá, hogy a Glenshore-nál nem dolgozik magyar munkatárs.

Borsány-Gyenes András is megerősítette, hogy cége, a HPM írta alá a szerződést egyedüli vevőként:

Valóban a HPM a vevő mint projekttársaság. A megállapodás pedig egy management buyout, amelyben az eladó a társaság alapítójának adott lehetőséget a társaság megvásárlására. Ehhez nyújt szakmai és pénzügyi támogatást a Glenshore.

Arra, hogy hogyan tudja a HPM kifizetni az árat, ha nincs benne jelen befektetőként a Glenshore, a HPM-nek és az ADEX-nek viszont alig volt bevétele a legutóbbi nyilvános pénzügyi beszámolója alapján, Borsány-Gyenes úgy nyilatkozott, soha, senki nem állította, hogy a Glenshore közvetlenül tulajdont szerezne a HPM-ben, ezért nem érthető a felvetés, de egyébként a HPM jegyzett tőkéje 54 millió forint, a saját tőkéje pedig 160 millió forint. A vételár kapcsán azt mondta, „a vételár kifizetése és a vételár maga üzleti titok körébe tartozó kérdés”, de a cikkünkben megjelenő vételár összeg valótlan.

Borsány-Gyenes András azzal kapcsolatban, hogy a tulajdonában lévő HPM egyedül lesz-e tulajdonosa a tévécsatornákat működtető cégnek, vagy valaki még beszáll, azt válaszolta:

A management buy-outra a Glenshore-ral kötött a HMP kizárólagos szerződést. Soha nem volt olyan állapot, még a Sanoma időkben sem, hogy a DMC-nek csak egy tulajdonosa lett volna.

Borsány-Gyenes tehát azt állítja, ez egy olyan ügylet, ahol ő mint menedzsmenttag vásárolja meg a tévét, egy mondattal később viszont már azt sejteti, hogy lehetnek más tulajdonosok is, hasonlóan azokhoz az időkhöz, amikor még a tévé a Sanoma médiacég leányvállalata volt. Azt viszont hiába kértük, mondja el, kik lennének még a befektetők rajta kívül.

Felcsúti gyanú

További érdekesség, hogy több informátorunktól is úgy tudjuk, Borsány-Gyenes András tárgyalásokat folytatott a közelmúltban az Echo TV legfelsőbb köreivel arról, hogy a Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester tulajdonában lévő tévécsatornával együttműködésre lépnének. A téma kapcsán informátoraink szerint prezentációra is sor került, mely az együttműködés előnyeiről szólt. Borsány-Gyenes azonban arra a felvetésre, hogy volt-e prezentáció az Echo TV-s együttműködésről, azt mondta:

Nem volt.

Pedig más jelekből is az feltételezhető, hogy fontolgathattak a Mészáros Lőrinc tévéjével valamilyen együttműködést. Ilyen körülmény, hogy forrásaink szerint felvetődött, hogy beköltöztetik az Echo TV Angol utcai új épületébe a tévét. Borsány-Gyenes erre így reagált:

A nemzetközi piacon szokványos, hogy televíziós társaságok közös helyen működnek, mert ez növeli a hatékonyságot. Mi több, vannak kifejezetten olyan cégek, amelyek televíziós csatornák számára nyújtanak ilyen típusú szolgáltatást. Magyarországon is van példa arra, hogy televíziós csatornák ugyanazon a helyen működnek, tudomásom szerint így van ez a Tematic Group és az Origo esetében is, de bizonyára vannak más példák is. Ettől függetlenül a DMC-re vonatkozó információ nem helytálló. A társaság folyamatosan vizsgálja, hogyan tud a leghatékonyabban működni.

Első hallásra az echós feltételezéseket erősíti az is, hogy Borsány-Gyenes András nemrégiben kezdeményezte Kadarkai Endre műsorvezető Story4-es műsorgyártási szerződésének felbontását, holott Kadarkai műsoraival információink szerint a csatorna addigi vezetősége elégedett volt. Borsány-Gyenes a szerződést azért tudta felbontani, mert a felvásárlásra irányuló szerződés alapján, a tranzakció zavartalan lebonyolítása érdekében, szigorú kontroll mellett ugyan, de már eljárhatott a csatorna nevében december óta. Borsány-Gyenes Kadarkai szerződésének megszüntetését azzal indokolta a napokban a 24.hu-nak, hogy a Story TV csatornáin a jövőben csupán vásárolt tartalmak lesznek láthatók, és így ezért nincs szükségük Kadarkai műsoraira. Ennek az indoklásnak azonban ellentmond, hogy információink szerint más saját gyártású műsorok megrendeléséről egyéb partnerekkel tárgyalások zajlanak.

Kadarkai tavaly került át a Story TV-hez, miután Mészáros Lőrinc megszerezte az Echo TV-t. A Story TV környezetében többen azt feltételezik, hogy Kadarkai Story TV-től történő eltávolításával Borsány-Gyenes valamiféle gesztust akart tenni az Echo TV-t tulajdonló felcsúti polgármesternek, illetve köreinek. Borsány-Gyenes viszont tagadta ezt:

Nincs összefüggés Kadarkai Endre távozása és az ön feltételezése között, nem tettünk gesztust Mészáros Lőrinc felé.

Arra, hogy van-e kapcsolat Mészáros Lőrinccel, illetve embereivel arról, hogy a csatorna környékén felbukkanna, Borsány-Gyenes azt válaszolta, Mészárossal ugyan nincs kapcsolata, de nem kizárt, hogy ismer olyan személyeket, akik kapcsolatban állnak vele.

Mészáros Lőrinccel nincs kapcsolatunk. Mészáros Lőrincnek bizonyára rengeteg emberrel van kapcsolata, emiatt nem kizárt, hogy ismerünk olyan személyeket, akik kapcsolatban állnak vele.

Mészáros Lőrinc embere „a szerződő felek üzleti titkának” tartja a kérdést

Egyébként amikor a HPM-nek a felvásárlás során tanácsokat adó Glenshore vezetőjét, Amine Laouedjt kérdeztük arról, ismerik-e cégüknél Csík Zoltánt (ő az Echo TV igazgatósági tagja, Mészáros Lőrinc egyik bizalmi embere), illetve van-e neki valamilyen szerepe a tévé tulajdonosváltása kapcsán, nem kaptunk egyértelmű igent vagy nemet:

A Glenshore egy független tanácsadócég, melynek döntései szigorúan üzleti irányultságúak. Kiterjedt kapcsolati hálónk van nemzetközi szinten, és e háló stratégiailag fontos és érzékeny kérdés. Reméljük megérti, hogy ezért nem osztunk meg erről publikus információt.

Sikerült kapcsolatba lépnünk Csík Zoltánnal is, aki e-mailben átküldött, az Echo TV és a StoryTV közötti együttműködésre vonatkozó kérdéseinkre azt kérte, szó szerint azt írjuk le:

Az a szerződő felek akarata szerint üzleti titkot képez.

Csík válasza beszédes abból a szempontból, hogy nem tagadja határozottan az együttműködést.

Borsány-Gyenes: Dolgozunk az ügylet lezárásán

Cikkünk megjelenése előtt Borsány-Gyenes az adásvétel kapcsán először azt állította, hogy nem volt január 31-i fizetési határidő, illetve minden rendben halad a tulajdonosváltás körül. Megkeresésünk után néhány órával azonban ő, valamint Csák Ambrus, a DMC-t eladni kívánó Project029 Kft. ügyvezetője, a DMC igazgatósági tagja közös sajtónyilatkozatban viszont már azt írták, hogy még január 31. előtt megállapodtak a határidők módosításában, tekintettel az ügylet összetettségére és bonyolultságára. Csák Ambrus és Borsány-Gyenes a nyilatkozatukban azt írták még, az együttműködés zökkenőmentes és közösen dolgoznak az ügylet mihamarabbi lezárásán. A nyilatkozat azt már nem próbálja tagadni, hogy a vevő az esedékes vételárrészletet nem fizette meg. Néhány nappal később ügyvédjük, dr. Szőke Mihály is küldött egy nyilatkozatot, melyben az áll, a szerződések lezárulta azok természetéből eredően nem egy cselekmény, hanem egy folyamat, amely a felek közös akarata szerint zajlik és néhány héten belül be is fejeződik.

Borsány-Gyenes András pályája

Borsány-Gyenes András karriere a Nemzeti Sportnál gyakornokként kezdődött még az egyetemi évek alatt, majd az Eurosportnál és más angol csatornáknak dolgozott magyar érdekeltségű sportesemények kapcsán. Később segédszerkesztőként, majd szerkesztőként dolgozhatott a brit BSkyB tévécsatornánál. Külföldi karrierjét követően Magyarországra visszatérve a DunaTV nemzetközi osztályára került, majd egy ideig a csatorna alelnöke is volt. Mindössze 26 évesen a Magyar Televízió műsorigazgatója lett, mellyel a köztévé történetének egyik legfiatalabb vezetője volt. Ezután a UPC-nél részt vett a Sport1 és Sport2 csatornák elindításában. 2006-ban kapcsolódott be a Story4 csatorna felépítésébe az akkoriban a Sanoma leányvállalataként működő tévé egyik vezetőjeként.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Budapest, 2018. július 20.
Sportruhák a 2Rule új magyar sportruházati márkát bemutató sajtótájékoztatón a fővárosi Fröccsterasz étteremben 2018. július 20-án.
MTI Fotó: Balogh Zoltán
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.