Azt egy néhány nappal ezelőtti interjúnkból már tudhatják a 24.hu olvasói, hogy a magyarokra nem jellemző, hogy panaszt tegyenek a reklámok miatt, és a gyakori előzetes önszabályozói ellenőrzésnek köszönhetően túl sok botrány sem jellemző a hazai reklámok tartalmával kapcsolatban. A britek viszont bizony szeretnek az ottani önszabályozó testülethez, az ASA-hoz fordulni mindenféle panaszokkal. Az Advertising Standards Authority most nyilvánosságra hozta, hogy 2015-ben mely reklámokra érkezett a legtöbb panasz, és arra figyelmeztetett, hogy az ízléstelen reklám még nem okvetlenül sérti meg a vonatkozó szabályozást. De akkor nézzük is a TOP-listát.
1513 panasszal végzett a legtöbbet kifogásolt hirdetések “rangsorában” a Moneysupermarket.com ár-összehasonlító oldal reklámja, amelyben egy férfi, akit egyébként Dave-ne hívnak, forrónadrágban és tűsarkúban riszálja magát meglehetősen kirívóan az utcán Pussycat Doll Don’t Cha című számára, miközben többen, köztük egy idős nő is döbbenten figyeli, mit művel. A legtöbben azt kifogásolták, hogy a reklám túlzottan szexuális természetű. Volt aki egyenesen úgy fogalmazott, hogy ez undorító. A testület viszont elutasította a kifogásokat és vezetőjük, Guy Parker jelezte, hogy a reklám legfeljebb nem ízléses.
Mi egyébként a reklám 42. másodperce körül azt látjuk, hogy a férfi piros, tehát tilos jelzésen megy át a kereszteződésben, ráadásul látszik, hogy az úton van autós forgalom, épp mielőtt lelépne a járdáról, akkor halad el egy jármű a háttérben. Úgy tűnik azonban, ez az aprócska szabálytalanság nem tűnt fel a panaszok miatt a szexuális jellegre fókuszáló ASA-nak, mivel a jelek szerint nem kérte az ár-összehasonlító oldalt működtető reklámozót, hogy vágja meg a felvételt úgy, hogy ne látszódjon a tilos jelzés, vagy hogy a lámpa zöldet mutasson.
A TOP10-es listára felkerült a Booking.com is, sőt rögtön három reklámmal is: ezekre az ASA honlapja alapján 683, 407 és 201 panasz érkezett, ami szintén meglehetősen sok. A nézőknek alapvetően azzal volt gondja, hogy a reklámokban a booking szót káromkodások helyettesítésére használták, de az ASA szerint ezek csak ártatlan szójátékok, szó sincs káromkodásról.
A PayPal karácsonykor megjelent hirdetésére azért érkezett sok, szám szerint 464 kifogás, mert egyes nézők szerint rombolhatja a karácsonnyal kapcsolatos mítoszokat a gyerekek fejében az, hogy a reklámban gyerekek a szüleikre panaszkodtak, mivel nem vásároltak nekik ajándékokat. Érdekes, hogy bár az ASA ezt is jogszerűnek találta, de a PayPal viszont, hogy ne haragítsa magára a fogyasztókat, inkább megváltoztatta a reklám sugárzási időpontját, hogy azt kevésbé láthassák gyerekek.
Íme a reklám, ami lerombolja a nézők szerint a gyerekek karácsonnyal kapcsolatos mítoszát:
Az ötödik legtöbb panasz a súlycsökkentő italokat értékesítő Protein Worldre érkezett, amelynek „Strandformában van-e a tested?” (Are you beach body ready?) kérdést feltevő, főleg metróállomásokon lévő plakáthelyeken látható hirdetését 360-an kifogásolták a reklámtestületnél. Ebben az esetben az ASA az egészségügyi hatásokra és a fogyásra utaló megállapítások megváltoztatására kényszerítette a Protein Worldöt.
Guy Parker szerint a hirdetőknek ugyan törekedniük kell rá, hogy ne váltsanak ki emberek széles körében komoly sérelmeket a reklámjaik, de az önszabályozó testület az elbíráláskor soha nem a panaszok számát veszi figyelembe, hanem azt, hogy milyen maga a kifogásolt reklám. Az ASA vezetője egyébként azt ígérte, hogy különböző megelőző lépésekkel igyekeznek majd csökkenteni a fogyasztók megtévesztéséére irányuló hirdetéseket.
Egyébként további részletek találhatók a legkifogásoltabb reklámokkal kapcsolatban az ASA website-ján.