Kultúra ismeretlen budapest

Kellemes hellyé változik rövidesen a pesti alsó rakpart

BKK / Főpolgármesteri Hivatal
BKK / Főpolgármesteri Hivatal
Elkészültek a fejlesztések oroszlánrészéhez szükséges engedélyezési tervek.

A pesti alsó rakpart Budapest egyik legmeghatározóbb, ikonikus helyszíne, a világörökség része, így fejlesztése kiemelkedő jelentőségű mind az itt élők, mind az idelátogatók szempontjából. A pesti alsó rakpartot megújító fejlesztés most lehetőséget ad arra, hogy a jelen kihívásaira, így a klímaváltozás hatásaira is reflektáló, színvonalasabb kialakítás jöhessen létre – írja sajtóközleményében a Főpolgármesteri Hivatal.

Az írás hozzáteszi: a tervezés során alapvető elvárás volt, hogy a fejlesztésnek – tekintettel a város adottságaira – megalapozottnak és megtervezettnek kell lennie, ami partnerségben születik meg a budapestiekkel, valamint az érintett civil érdekvédelmi és szakmai szervezetekkel. Épp ezért tizenhat szakmai és civil szervezet – köztük a Magyar Autóklub, a Magyar Kerékpárosklub, a Város és Folyó Egyesület, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Személyhajósok Szövetsége – már korábban közös nyilatkozatot fogadott el, hogy egy olyan terv születhessen, ami minden érintett igényét figyelembe veszi.

BKK / Főpolgármesteri Hivatal

Az új tervek ennek szellemében készültek el, több gyalogos és zöldterületet, közvetlen vízparti hozzáférést és csökkentett autóforgalmat ígérve. A fejlesztések következő lépései már idén nyáron megkezdődtek, hiszen jelenleg is zajlik a Jane Haining rakpart zöldítése – teszi hozzá a Főpolgármesteri Hivatal.

Az elmúlt évek során a városvezetés és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) számos kérdőívet is eljuttatott a lakossághoz, ezek eredményei alapján pedig egyértelművé vált, hogy a lakosság jelentős része támogatja a rakpart átalakítását, több zöld- és gyalogosbarát felület kialakítását, valamint az autóforgalom csökkentését.

BKK / Főpolgármesteri Hivatal

Ennek részletei egyelőre még kérdésesek, az autómentes szakaszok kérdését például egy hosszabb tesztidőszak tudja csak tisztázni, így a szakemberek különböző időszakokban és forgalmi helyzetekben is kipróbálhatják az új megoldásokat, még mielőtt bármelyik utat véglegesnek tekintenék.

A BKK és a főváros közös terve szerint rakparton olyan burkolatok fognak megjelenni, amik egyszerre klasszikusak és modernek, valamint illenek Budapest elmúlt években megújult köztereihez is.

BKK / Főpolgármesteri Hivatal

De mi készült el eddig?

  • Az Id. Antall József rakpart északi részének fejlesztése már két részletben lezajlott: a városvezetés az elmúlt években felújított és zöldített szakasz tervei a korábban elkészült, Margit hídtól északra kezdődő és a Parlament előtti szakaszhoz is illeszkedtek. A következő fázisban a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítanak ki, ami esztétikailag is javítja majd a környék képét, de természetesen a város zöldfelületét is növeli. Az autóforgalmat itt 30 km/h sebességre csillapítják majd.
  • A Jane Haining rakparton idén nyolc új fát ültetnek el, mégpedig évelőágyásokkal kiegészítve. A végleges tervek szerint erre a szakaszra csak a kiszolgáló forgalom (így a hajóállomások, a városüzemeltetés, valamint a vendéglátóhelyekre tartó gépjárművek) hajthatnak majd be, ez a rakpart tehát teljesen mentes lesz az átmenő autóforgalomtól, feltéve, ha a forgalmi mérések ennek jogosságát megerősítik majd. A facsoportok és évelőágyások javítják a levegő minőségét és csökkentik a hősziget hatást.
  • Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, ahol fákat ültetnek, és kettős lépcsősort alakítanak ki a mostani útpálya helyén. A lépcsősorok nemcsak a közlekedést, a Duna-parti pihenést segítik majd, de a közterület esztétikai értékét is növelik, ráadásul visszatérést jelentenek a rakpart ezen részének eredeti kialakításához. A lépcsősort a szocializmus alatt bontották el, hogy az addig vegyes funkciójú, élettel teli rakpartot belvárosi autópályává alakítsák.
  • A Belgrád rakpart tervezése megkezdődött, a legfontosabb sarokköveket mostanra már kijelölték. A részletes tervezés a későbbiekben, az első szakaszok átépítésének tapasztalatai alapján folytatódik majd. Ez a szakasz is számos fejlesztést, köztük a gyalogosbarát felületek és zöldfelületek növelését, az autóforgalom helyigényének csökkentését fogja tartalmazni, a részletek egyelőre azonban még nem álltak össze.

A Főpolgármesteri Hivatal továbbra is számít a lakosok észrevételeire, így a kérdéseket, kéréseket, valamint észrevételeket a rakpart@budapest.hu email címen várják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik