Kultúra

Adam Sandlerrel az űrben szakítanak, és egy beszélő óriáspók vigasztalja

Netflix
Netflix
Ennyi információ alapján akár azt is hihetnénk, hogy egy újabb agyament Sandler-vígjátékkal van dolgunk, de ennél nagyobbat nem is tévedhetnénk. Pedig a komédiák királya jó ideje próbálkozik a drámai szerepekkel, ráadásul a film alapjául szolgáló A bohémiai űrhajós című cseh regény távolról sem egy vígjáték. Ehhez képest Az űrhajós egy kihagyott ziccer és egy langyos szerelmi történet lesz egy roppant kedves pókkal, aki Sandler lelkét igyekszik pátyolgatni az űrben.

Nem a jó filmek alapismérve az, ha az alkotás évekig pihen a polcon, igaz, az elmúlt évek sztrájkhullámai tömeges halasztásokat okoztak, így kevésbé feltűnő, ha valamiről régóta nem érkezett hír. Azt azonban nehezebb elsunnyogni, hogy Az űrhajós már 2022 februárjában kész volt, ám a híresztelések szerint háromszor is olyan rossz visszajelzéseket kapott a nézőktől a tesztvetítéseken, hogy újra kellett kozmetikázni a filmet. Közben ott van az a tény is, amely egyszerre rettent el és vonz be a moziba nézőtömegeket: Adam Sandler egy óriáspókkal lelkizik az űrben. Hogy ez nem feltétlenül az elsősorban komédiáival a köztudatba épülő Sandlernek –aki a gagyi bohóckaraktert még a drámai szerepeivel sem volt képes levakarni magáról – az ezredik újabb tucatvígjátéka lesz, arra a rendező személye utalhatott.

Johan Renck elsősorban videóklip- és sorozatrendezőként ismert (sőt, harminc éve popsztár is volt), de azon a területen kifejezetten sikeres: a Csernobil az ő munkája, Emmyt is nyert érte, de olyan sorozatokból is jegyez epizódokat, mint a Breaking Bad, a Vikingek vagy a Bloodline. És olyanokat utasított vissza, mint a Trónok harca, a Homeland és a Better Call Saul – egy interjúban azt állította: azért, mert jobban szereti a kerek történeteket. A bohémiai űrhajósnál kerekebbet nem is kívánhatott volna.

Jaroslav Kalfar a csehek új csodagyereke. A prágai születésű, ám tizenöt évesen az Egyesült Államokba költöző, írói álmokat dédelgető tehetség 28 évesen adta ki első regényét, A bohémiai űrhajóst, amely azonnal fontos irodalmi díjak egész sorára jelöltek, és ha nem is nyerte végig a szezont, nemcsak a köztudatba került be, hanem ezzel együtt a Netflix látóterébe is.

Netflix

Kalfar regénye a cseh asztronautát, Jakubot követi, akit egy több mint féléves, magányos misszióra küldenek az űrbe, egészen pontosan a Jupiter mögé, hogy ott tanulmányozzon egy különleges égi jelenséget. A férfinél aztán egészen furcsa módon üt be a magány:

azon kapja magát, hogy egy beszélő óriáspók próbál udvariasan a lelkiállapota iránt érdeklődni, Jakub pedig egészen biztos abban, hogy megőrült.

Hogy létezik-e az űrpók vagy sem, nem lényeg, valóságosságától függetlenül az önvizsgálat katalizátoraként működik, Jakubban meg van is mélység, ahová leáshat: terhes feleségét hátrahagyva mereng a döglődő kapcsolatukon, de ugyanígy betüremkednek az agyába a múlt képei is a gyerekkoráról és az édesapjáról, akinek kommunista múltja az egész család sorsát megpecsételte. Papíron tehát egészen kereknek tűnik a történet – komplex cselekménnyel, sok szereplővel és izgalmas történelmi háttérrel –, ehhez képest a Netflix adaptációja szinte teljesen kigyomlálta az alapanyagot, és egy LSD-tripbe oltott, lagymatag szerelmi sztoriként tálalta azt.

Hogy mi is az egyik fontos probléma Az űrhajóssal, azt már a címadás is szemlélteti: ahogyan a regény eredeti címéből is lehasították a csehekre utaló jelzőt, úgy a film cselekményéből is teljes egészében kihagyták a cseh hátteret, csupán a szlávos nevek jelzik azt, milyen országban is járunk. Minek is terhelni a nézőket egy, az amerikai szemekben alig ismert európai országgal, pláne annak kollektív traumáival? Valami ilyesmi járhatott a forgatókönyvet jegyző Colby Day eszében is, amikor úgy döntött, elég a szerelmi dráma. Egy adaptáció esetében mindig felmerül, hogy mennyire kell hűnek maradnia az eredetihez, ám az eredeti szerzői szándékot ismerve pont azt gyomlálták ki belőle, ami A bohémiai űrhajós egyik legfontosabb összetevője volt.

Két okból akartam megírni a könyvet: az egyik a magány iránt érzett megszállott érdeklődésem. Szerettem volna megírni a világ legmagányosabb emberének történetét, és megnézni, hogy egy ilyen ember számára létezik-e visszaút. A másik ok, hogy újra megismertessem a szülőföldemet a nagyvilág közönségével, és ne csak a cseh múltat és jelent, hanem a jövőben rejlő lehetőségeket is

nyilatkozta Kalfar a könyvéről.

Rencknek és Day-nak nyilván minden joga megvan ahhoz, hogy úgy értelmezze a történetet, ahogy szeretné, és ha az ő alkotói szándékuk az, hogy kihagyják a történet velejét, és a szerelmi szálra koncentrálnak, lelkük rajta. Akkor viszont legalább azt csinálták volna jól.

De nem: Jakub és felesége, Lenka története annyiban kimerül, hogy a férfi mindig lelép, a nő ezt megelégeli, és legrosszabb pillanatot választja a szakításhoz: azt, amikor az egyébként is depresszióba csúszó, végtelen magányos férfi a Földtől 500 millió kilométerre van. Nagy szerencséje, hogy nem arachnofóbiás, annál talán, hogy az űrben szakítanak az emberrel egy rosszabb van: ha hirtelen feltűnik egy szőrös, kanapéméretű beszélő pók, aki ennek tetejében mindenképp ki akarja beszéltetni a szívfájdalmát az emberrel. „Segíteni kívánok az érzelmi válsághelyzeteden” – magyarázza illedelmesen Hanus, a pók, majd egy sor egészen üres, semmitmondó és önismétlő flashbackben próbálja elmagyarázni a film, miért rúgja az utolsókat Jakub házassága. Ezt megszakítja néhány gyerekkori képzelgéssel, amelyek végképp feleslegesen tekintve, hogy semmi lényegi információt nem tesznek hozzá a filmhez, a cseh szálat például szinte semennyire sem erősíti.

Egy olyan abszurd történethez, amelyben a főszereplő egy gigantikus pókkal eszi kanállal a Nutellát az űrben, remekül passzol a pszichedelikus hangulat, és a film erősen épít is arra, hogy úgy tűnjön, mintha tudatmódosítók határozták volna meg a hangulatot. Ennek megfelelően Az űrhajós mintha irtózna a mozdulatlan képektől, mintha állandóan egy súlytalanságban lebegő operatőr követné a szereplőket függetlenül attól, hogy az űrben vagy a Földön vannak. És míg ez az űrhajóban indokolt, egészen kreatív megoldás az, hogy Lenka cselekményszálát is nagyon hasonló, folyamatosan sikló és forgó képekben látjuk. De szinte semmi sem látszik természetesnek: a töméntelen mennyiségű flashbacknek olyan vizualitása, mintha egy üveggömbön keresztül látnánk a múltat. Az állandóan hömpölygő képekhez szinte kötelező jelleggel társít a film olyan zenét, amit mintha egy meditációs segítő appból szalajtottak volna.

Netflix

Amellett, hogy az összkép egy idő után egyre idegesítőbb lesz, olyan érzést ad a filmnek, mintha egy gigahosszú, majdnem kétórás előzetesét néznénk valaminek, ami tulajdonképpen nem szól semmiről. Hanus végigkíséri Jakub idővel egyre érdektelenebbül bemutatott párkapcsolati vergődését – a pók mintha a néző gondolatait mondaná ki a film kétharmadánál, amikor azt vágja a férfi fejéhez, hogy „elvesztettem az érdeklődésemet irántad.” Hiába döntöttek az alkotók amellett, hogy mindent a kukába hajítva a párkapcsolati vonalat domborítják ki, azt sem árnyalják rendesen, hanem leegyszerűsítik arra a pofonegyszerű sémára, hogy van egy férfi, aki sosincs ott, és van egy nő, aki ezt megelégeli. A probléma feloldását a film katartikus fináléként kínálja, valójában azonban őrületesen didaktikusan rágja a pók Jakub szájába sajátos találós kérdésként: erre vágytál egész életedben, most mégis azt érzed, valami hiányzik. Vajon mi lehet az?

Az asztronauta meg is adja a választ, és a szirupos végkifejlet is kipipálva – holott a regény sokkal sötétebb, sokkal kevésbé hollywoodi lezárást kapott. Az űrhajós azonban a könyv legjobb részeit is feláldozza azért, hogy Sandlernek végre drámai szerepet adjon, és elmesélje a klasszikus romkom-tanulságot: néha az űrig kell menni azért, hogy rájöjjünk, mennyire fontos valaki. Ezzel nem is lenne gond, ha nem egy ennél jóval izgalmasabb alapanyagról lenne szó, vagy – ha már ezt a perspektívát választották – legalább sikerült volna azt jól megvalósítani. Ehelyett jobb híján tényleg csak annyit kapunk, hogy Sandler egy pókkal lelkizik az űrben.

Az űrhajós (Spaceman), 107 perc, 2024. 24.hu: 4/10

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik