Steven Knight sok egyéb mellett a Peaky Blinders (Birmingham bandája) sorozat és a Who Wants to Be a Millionaire? (nálunk Legyen ön is milliomos!) kvízműsor alkotójaként írta be magát a brit televíziózás aranykönyvébe. Leginkább ennek köszönheti, hogy 2022-ben olyan sorozatot csinálhat a BBC-re, mely látványosan szembemegy a brit közmédia sokszínűségi és inkluzivitás gyakorlatával: régen láthattak már a BBC nézői ennyire tesztoszteron-túltengéses sorozatot. Az, hogy erőszakos, az egy háborús sorozat esetében nem meglepő, sokkal inkább a régi időket idézi a 99 százalékban (fehér) férfiakból álló szereplőgárda, és még az egy szem női szereplő sem biztos, hogy elsőre átmenne a Bechdel-teszten. És ha mindez nem volna elég, férfias rockslágerek szólnak a második világháborús sorozatban, hogy mindenkinek világos legyen, ezek az emberek tényleg igazi lázadók és rockandroll-arcok voltak, bő évtizeddel a műfaj megjelenése előtt.
Az Engedetlen hősök (SAS: Rogue Heroes) a brit hadsereg különleges alakulata, a Special Air Service (SAS) megalakulásának valószínűtlen történetét meséli el. A ma már fontos szerepet betöltő SAS a második világháborúban ugyanis felettébb kalandos körülmények között jött létre, és ha hihetünk Ben Macintyre könyvének, egyáltalán nem előzte meg valamiféle gondos tervezés a hadvezetés részéről, hanem néhány adrenalinfüggő és önfejű brit tiszt magánakciójaként indult a sztori. Knight mindezt többé-kevésbé az ismert tényekre (és Macintyre könyvére) alapozva meséli el, de azért fenntartotta magának a jogot, hogy itt-ott kicsit belenyúljon a történetbe. Ennek megfelelően hiába szerepelnek létező, történelmi személyiségek a sorozatban, pár perc után már nyilvánvaló lesz a néző számára, hogy azért vélhetően nem pontosan így történt minden.
A sorozat hangvétele ugyanis nem meglepő módon nagyon emlékeztet a Peaky Blinders kissé túldramatizált stílusára, és itt is túl frappánsak a párbeszédek, túl teátrálisak a színészi gesztusok ahhoz, hogy tényleg hitelesnek tűnjön. Ahogy pedig egy-egy másodpercre megakasztják a cselekményt az egyes karakterek bemutatása kedvéért, és mindezt nyakon öntik vicces bunkósággal, túltolt erőszakkal és persze rockzenével, az már egyenesen Guy Ritchie korai filmjeit idézi, úgyhogy tényleg leginkább Az elit alakulat és A Ravasz, az Agy, és két füstölgő puskacső keverékeként írható le a sorozat. És az a helyzet, hogy ez többé-kevésbé működik is.
Pedig a történelmi filmeknek és sorozatoknak sokszor nem tesz jót ennyi ironikus kikacsintás, az anakronisztikus kísérőzenéről nem is beszélve, ugyanakkor ezt a történetet mégis jó ötlet volt így megcsinálni. A SAS alapítói ugyanis lehet, hogy hősök voltak, de igen-igen ellentmondásos figurák – mondjuk ki, nem különösebben szimpatikusak: David Stirling (Connor Swindells) egy hisztérikus, önfejű és nagypofájú úrigyerek benyomását kelti; Paddy Mayne (Jack O’Connell) költői lelke egy erőszakos barmot takar, aki vélhetően nem tudja rendezni magában a leplezett homoszexualitása és a vallásossága közötti konfliktust, míg Jock Lewes (Alfie Allen) egy félelmet nem ismerő pszichopata, aki gondolkodás nélkül elvágja a torkát a kegyelemért könyörgő, semmi veszélyt nem jelentő olasz katonáknak is. Jobban megnézve, a pszichopata mindhárom főhősre igaz, és az is közös bennük, hogy nehezen viselik a hadsereg tekintélyelvűségét. Egyfelől tehát tökéletes katonák, másfelől viszont semmi keresnivalójuk egy olyan hierarchikus intézményben, mint a brit hadsereg.
Ugyanakkor nagy szükség is van rájuk, ugyanis a britek nem állnak jól Észak-Afrikában: 1941 májusában indul a sorozat, amikor Rommel páncélosai már javában kergetik vissza a 8. brit hadsereget Egyiptom felé, és körbezárják a kulcsfontosságú Tobruk városát is. A brit tábornokok pedig olyannyira nem állnak a feladat magaslatán, hogy komikus hibákat követnek el, mint rögtön a sorozat legelején, amikor a Tobruk felmentésére induló alakulat azért kénytelen visszafordulni idő előtt, mert nem vittek magukkal elég benzint. Nem csoda, hogy a három renegát tiszt úgy dönt, a saját kezébe veszi az észak-afrikai front sorsát, és a dolgok szerencsés összjátéka folytán erre a hadvezetés is rábólint. Létrejön az önjáró különleges egység, mely képes borsot törni a német és olasz egységek orra alá.
Ez a történet persze tele van buktatókkal és tragédiákkal, ezt meséli el a sorozat hat részben, többnyire kellően szórakoztató stílusban, ügyelve arra a következtetésre, hogy bár a főhősöknek vélhetően tényleg jó buli a háború, azért alapvetően rajtuk kívül senkinek sem az. Az Engedetlen hősök ügyén sokat segít, hogy népszerű színészek játsszák a főszerepeket: a Szexoktatásból ismert Connor Swindellsnek elég jól áll az egyenruha és a rejtői figurát idéző Stirling alakja is, míg O’Connell és Allen szemében tényleg ott csillog az az őrület, amely hihető a figurákat ismerve. Őket egészíti ki a mindig kiváló Dominic West (a brit katonai hírszerzés tisztjét, Dudley Clarke-ot alakítja), illetve az egyetlen fiktív főszereplő, a francia-algériai kémnő, Eve (Sofia Boutella), aki láthatóan a férfiak egyensúlyozására került a történetbe, de ezt az ő esetében annyira nem sikerült indokolttá tenni.
És valamiért nagyon is jól áll ezeknek a jeleneteknek, hogy az AC/DC, a Black Sabbath vagy éppen a Stranglers és a Damned klasszikusai dübörögnek alattuk, utóbbiak például még nem nagyon szóltak ilyen prominens sorozatban, pedig ma már megkérdőjelezhetetlen a helyük a brit rock kánonjában. A tavaly már méltatott A kígyó sorozatot rendező Tom Shankland mindezt imponáló könnyedséggel fogja össze, a nézőknek pedig alkalmuk van elgondolkodni azon, hogy vajon Stirling, Mayne és Lewes ma egy Jackass-szerű műsorban szerepelne inkább, vagy most is ragaszkodna-e a kommandózáshoz. Pláne, hogy némelyikük (vagy éppen a beosztottjaik) inkább tűnnek mai karakternek, mint második világháborúsnak. Nem kell szeretni a Peaky Blinderst ahhoz, hogy valakinek tetsszen az Engedetlen hősök, még ha idővel itt is sok lesz a színpadias manírból, de ez a sorozat szerencsére nem veszi komolyan magát, ezért képesek lehetünk elnézni még a nyilvánvaló hibáit is.
Engedetlen hősök (SAS: Rogue Heroes), 2022, 6 rész, HBO Max. 24.hu: 7,5/10