Kultúra sorozatkritika

Lesz kiút Benedict Cumberbatch rémálmából?

Inkei Bence
Inkei Bence

rovatvezető. 2018. 05. 18. 09:00

A Showtime új minisorozata (nálunk az HBO-GO-n látható), a Patrick Melrose Cumberbatch jutalomjátéka, ugyanakkor nem úgy szórakoztató, ahogy azt a legtöbb sorozattól megszoktuk. Pont ez teszi igazán érdekessé. Kritika az első részről.

Az öt részes Patrick Melrose Edward St Aubyn ugyancsak öt részes regényciklusa alapján készült, minden egyes epizód egy-egy könyvet filmesít meg, melyekhez St Aubyn saját élete szolgáltatta az alapanyagot. A könyvek tudtommal nem jelentek meg magyarul, úgyhogy a magyar közönség nagy része előtt ismeretlen is a sztori, melynek a talán legfontosabb eleme csak a második epizódban derül majd ki, úgyhogy azt még nem is lőném le, noha már az elsőben is lehet rá következtetni.

Patrick Melrose (Benedict Cumberbatch) egy nagyon jómódú angol családban felnőtt fiatalember, akit azonban nincs miért irigyelni. Nyilvánvalóan súlyos traumákat cipel magával a gyerekkorából, és ezeket drogok (elsősorban heroin), no meg alkohol töménytelen fogyasztásával próbálja kompenzálni, az pedig már a nyitójelenetből kiderül, hogy az apja iránt hogyan érez: telefonon tudja meg a halálhírét, viszont gyásznak a nyoma se látszik rajta, sőt, a hír hallatán hisztérikus nevetésben tör ki. Majd New Yorkba indul az apja, David földi maradványaiért, de az egész kaland túléléséhez leginkább egyvalamire lesz szüksége: heroinra.

Patrick Melrose is a witty, well-bred twentysomething who’s partial to pretty much every narcotic imaginable. When news of his father’s death breaks, who knows if it’s the heroin or their terrible relationship that causes him to react with such indifference. Patrick must dutifully collect his father’s remains from New York, where, he confidently declares, he will get clean. But getting sober in the Big Apple is less a piece of cake, more a rancid slice of cold turkey and he’s soon hitting the city’s seedier back streets to score a fix of anything and everything on offer.

Innentől tényleg valóságos lázálom veszi kezdetét: Melrose hol elvonási tünetektől szenved, izzad, pánikol, és szüntelenül azt keresi, hogyan mérgezhetné magát valamivel, hol az öngyilkossággal flörtöl, hol tör-zúz a luxus lakosztályában, hol pedig belőve utazik a múltba, és próbál menekülni az apja nyomasztó emlékétől. Igen, Melrose egy borzalmas alak: nem csak gyenge, de kifejezetten ellenszenves is, ugyanakkor a folyamatos belső monológjaiból mégis kiderül, hogy igenis van benne valamiféle önreflexió és igény a változásra, és ez tartja a reményt bennünk is, hogy lesz értelme követni tovább is a kalandjait. Az első epizódban azonban leginkább szánnivaló, súlyosan sérült, elkényeztetett és önző szociopatát ismerhetünk meg benne, aki nemcsak a közeli rokonaival nem képes normális kapcsolatot fenntartani, hanem nagyjából senkivel.

Benedict Cumberbatch számára ez a szerep régóta valódi álom volt, executive producerként is beszállt a sorozatba, amit ural is a nyitóepizód első percétől kezdve. A törékeny, sápadt, szenvedélybeteg és különc úrifiúról persze nem tud nem eszünkbe jutni az ugyancsak általa alakított Sherlock figurája sem, noha neki kétségkívül legalább ennyi jó oldala is van, Melrose viszont egyelőre titokban tartja ezeket. Nyilvánvaló, hogy Emmy-, BAFTA- és ki tudja, még milyen díjak tömkelegével fogják majd jutalmazni ezért a szerepért, és teljes joggal, hiszen a forgatókönyvet is gyakorlatilag Cumberbatchre írták, és nem is tudjuk levenni a szemünket róla, talán tényleg az eddigi legtökéletesebb alakítása.

Pedig a Patrick Melrose a végig jelenlévő humor ellenére nem könnyű esti szórakozás: leginkább fekete komédiaként írható le, de a drogos csetlés-botlás, a naturalisztikus fecskendős, izzadós, hányós részletek igencsak próbára teszik a nézőt. A hallucinációk és az összefolyó valóság és képzelet pedig egyértelműen eszünkbe juttathatnak olyan filmeket is, mint a Félelem és reszketés Las Vegasban, noha azért ez nem elsősorban egy drogos sorozat akar lenni. A folyamatos belső narráció és a rendkívül trükkös vágások pedig tovább erősítik a feszültséget, szinte egy pillanatig nem lelünk nyugalomra, ezért is érezhetjük pokoljárásnak a Patrick Melrose-t. Könnyen lehet, hogy ez is olyan sorozat lesz, amit elsősorban a kritikusok fognak szeretni, és nem a nagyközönség, viszont sokkal több meglepetéssel szolgálhat sok népszerű sorozatnál.

David Nicholls forgatókönyvíró már dolgozott korábban adaptáción (Távol a világ zajától, Szép remények), illetve saját regényeit vitte filmre (Egy nap, A nagy kvízválasztó), de eddig ez tűnik a legnagyobb vállalkozásának, míg a német rendező, Edward Berger (korábban a Jack című filmet rendezte, továbbá dolgozott a Deutschland 83 és A Terror sorozatokban is) lehet a sorozat egyik igazi felfedezettje, aki tényleg nagyon sajátos stílusban mutatja be Melrose nyomorúságos, de mégis sokszor mosolyra ingerlő létezését. Hatásos képekkel ábrázolja a Melrose lelkében tomboló káoszt, és remek szereplőket gyűjtött össze, akik közül sokan csak pillanatokra bukkantak fel az első részben (Jennifer Jason Leigh, Allison Williams vagy az apa egyik blazírt barátját alakító, nagyszerű Pip Torrens, aki a Crownból lehet ismerős leginkább), és persze a Davidet játszó, fenyegető benyomást keltő Hugo Weaving.

Ami kicsit kizökkenthet, hogy bár az első rész 1982-ben játszódik, túl steril és tiszta ez a New York ahhoz képest, amit más, akkori filmekből megismerhetünk, egészen mások a fények is, néha bajos elhinni, hogy tényleg a nyolcvanas évek elején járunk, még akkor is, ha közben remek korabeli számok szólnak a háttérben a Squeeze vagy Nick Lowe előadásában. És igen, amiről már beszéltem, egész másfajta élményt kínál a Patrick Melrose, mint amiket általában a mai sorozatoktól kapni szoktunk: ez bizonyos szempontból kényelmetlen, de mégis felüdülés a sok, egy kaptafára készülő krimihez vagy thrillerhez képest, amik a dráma sorozatokat uralják. A Patrick Melrose merész vállalás, és az első rész alapján bármi lehet belőle, viszont egy rendkívül erős főszereplő és a stílusosan elbeszélt sztori biztosíték lehet rá, érdemes végignézni a sorozatot.

Patrick Melrose, 2018, értékelés: 8/10. A sorozat Magyarországon az HBO GO-n látható.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

WASHINGTON, DC - SEPTEMBER 06:  Supreme Court nominee Judge Brett Kavanaugh organizes his desk before testifying to the Senate Judiciary Committee on the third day of his Supreme Court confirmation hearing in the Hart Senate Office Building on Capitol Hill September 6, 2018 in Washington, DC. Kavanaugh was nominated by President Donald Trump to fill the vacancy on the court left by retiring Associate Justice Anthony Kennedy.  (Photo by Chip Somodevilla/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.