A Pannónia Entertainment nemes célt tűzött ki maga elé: klasszikus filmeket mutat be újra moziban, olyanokat, melyeket például nekem esélyem sem volt látni bemutatásuk idején. Miért? Mert akkor még egy erotikus gondolat sem voltam.
Az elmúlt pár hónapban klasszikusabbnál klasszikusabbnál filmremekeket mutattak be néhány budapesti art moziban. Legutóbb éppen Sergio Leone Volt egyszer egy vadnyugat című filmjét. Az Alien, a Harcosok Klubja, a 2001:Űrodüsszeia után pedig még számtalan csemege vár ránk a következő hónapokban!
Farkas Attila a Pannónia Entertainment terjesztési vezetője, az ő fejében fogant meg az ötlet négy évvel ezelőtt, hogy klasszikus filmeket hozzanak vissza mozis forgalmazásba. Külföldön egyébként nem szokatlan, hogy egykori, nagy sikernek örvendő filmeket újra vászonra állítsanak. Magyarországról azonban ezeket a vetítéseket nehezebb megszervezni, mint egy aktuálisan mozikban futó filmét. Átlagosan fél-egy évig tart, mire a jogok a Pannóniához kerülnek, sok esetben egyszerre több külföldi forgalmazóval is tartani kell a kapcsolatot. A tavaly bemutatott Alient például hiába birtokolja a gyártó cég, két-három ügynökség intézi a forgalmazást.
A Pannónia Entertainment eleve azzal a céllal jött létre, hogy a megszokottól eltérő, alternatív mozis programokat kínáljon a közönségnek: élő színházi közvetítéseket, koncerteket, operett- és balettelőadásokat, egyszóval olyan kulturális eseményeket, amelyek nemes egyszerűséggel azért nem elérhetők itthon, mert külföldön vannak műsoron. Épp a napokban mutatták be például Roger Waters: A Fal című koncertfilmjét is hasonló megfontolásból (vetítési időpontok a címre kattintva érhetők el).
A klasszikus filmes koncepció szerint elsősorban a ’70-es és ’80-as évek filmjei közül válogatják össze a kínálatot, olyan alkotásokat beválogatva, melyek valamilyen szempontból hozzájárultak a filmművészet fejlődéséhez. Fontos szempont az is, hogy ezeknek a filmeknek legyen itthon egy nagyobb rajongótábora, ne csak egy szűk réteget érintsenek.
Az a célunk, hogy a filmeket eredeti környezetükben is megmutassuk, ahova valójában készültek.
Bizonyos filmklasszikusokat hiába látott az ember nagy képernyős tévén vagy a legszuperebb minőséget biztosító laptopon, egyszerűen kihagyhatatlan mozivásznon megtekinteni. A napokban bemutatott Volt egyszer egy vadnyugat is tipikusan az a film, amit minden filmrajongó jó eséllyel látott már életében, de nagy vásznon viszonylag kevesen.
Nem csak egy-egy film rajongói a célközönségünk, hanem azok a fiatal generációk is, akiknek esélye sem volt moziban látni ezeket az alkotásokat.
Az embernek fel kell tennie magának a kérdést: minden filmet megnézne nagy vásznon, ami a polcán áll? Nyilván nem, sok esetben egy film nem feltétlenül a látvány miatt érdekes. A kettőnek egyszerre kell érvényesülnie. Ezt keresi a Pannónia Entertainment és Farkas Attila is.
Nekem az egyik kedvenc filmem a 12 dühös ember. Zseniális film, elképesztő alakításokkal, szuper forgatókönyvvel és tartalommal – de nem igényli a nagy vásznat. A Volt egyszer egy vadnyugat pedig igen.
A vetített filmek eredeti minőségét digitálisan reprodukálják, a hangsávot pedig, illeszkedve a jelen kor technikai elvárásaihoz, helyenként újrahúzzák kicsit.
Amikor a tervekről kérdezem, Farkas Attila tréfásan megjegyzi, ez most egy sajtóbejelentés lesz, ugyanis a következő hónapokra már előre megvannak a terveik:
– Október 31-én a Vissza a jövőbe első részének vetítése a film 30. évfordulójának alkalmából
– Novemberben érkezik a Gyalog galopp, lehetőség szerint a magyar szinkronos verzió
– December 17.-én (dobpergés) az újonnan érkező Star Wars: Ébredő erő premierje előtt egy nappal, a Los Angeles-i Disney Concert Hallból közvetítenek egy John Williams 80. születésnapja alkalmából adott koncertet, természetesen szorosan a Star Wars tematika mentén.
Erős hónapoknak nézünk elébe.