Nagyvilág

Már hat halott az olasz óceánjárón

Még egy holttestre bukkantak hétfő reggel a katasztrófamentők a balesetet szenvedett olasz óceánjáróban. Két magyarról nincs hír.

Hatra emelkedett az olasz óceánjáró balesetében meghalt emberek száma, miután egy férfi holttestére bukkantak az oldalára dőlt járműben – közölte az olasz sajtó. A halottat a hajónak abban a részében találták, amely nem merült víz alá. A férfin mentőmellény volt, és feltehetően utasként volt a hajó fedélzetén. Az áldozatról más információt egyelőre nem lehet tudni.

Megállás nélkül, éjszaka is folyamatosan dolgozott az olasz tűzoltóság és parti őrség további túlélők után kutatva az elsüllyedt Costa Concordia luxus óceánjárón. Eddig hat halálos áldozatról tudni hivatalosan, de – a Corriere della Sera információi szerint – további 17 (más információk szerint 15) embert még mindig keresnek. Közülük 11 utas, hat fő pedig a személyzet tagja. A tragédia idején, péntek éjjel összesen 12 magyar tartózkodott a fedélzeten, közülük öten már hazaértek Magyarországra, két emberről azonban egyelőre még semmit sem tudni. Van még azonban remény: az olasz parti őrség folyamatosan regisztrálja a túlélőket, így elképzelhető, hogy a magyarok még nem kerültek fel a hivatalos listára. A La Repubblica című lap szerint azonban percről percre egyre kevesebb az esély, hogy további túlélőket találjanak.


A képre kattintva galéria nyílik a mentésről!
Fotó: MTI / EPA

Az eltűntek között van biztosan két római: egy 30 éves férfi és ötéves lánya. De nem találnak egy 50 és egy 49 éves szicíliai asszonyt sem, akik valószínűleg a baleset során a tengerbe zuhantak. A hajón utazó 120 amerikai állampolgár közül ketten szintén hiányoznak, de két francia párt is keresnek. Kimentettek viszont egy spanyol és egy – 84 éves – olasz állampolgárt is – írja a La Repubblica.

Leállították a mentést

Leállították a további túlélők keresését, mivel a viharos szél miatt mozog a hajó – olvsható a Corriere della Sera legfrissebb cikkében. A helyi polgármester szerint minimálisra csökkent az esélye annak, hogy bárkit is életben találjanak ezután.

A CNN amerikai hírtelevízió beszámolója szerint egy nagyjából 120 főből álló mentőegység kutat az esetleges túlélők után a 290 méter hosszú és 17 szintből álló hajón. Abban bíznak, hogy az eltűnteknek sikerült menedéket találniuk a hajó vízfelszín feletti részén, vagy egy olyan helyen, ahova levegő szorult. A kutatók között van legalább hat barlangi búvár is, akik hozzá vannak szokva ahhoz, hogy teljesen sötét és szűk helyeken mozogjanak a víz alatt.

Öt magyar tegnap hazaérkezett a hajóról.

A kapitányt hibáztatják

A Costa Concordia tulajdonosa, a Costa Crociere a hajó kapitányát hibáztatja. A cég szerint Francesco Schettino számos navigációs hibát követett el, majd amikor bekövetkezett a baj nem a vészhelyzetekre előírt nemzetközi szabályok szerint járt el. Olasz elemzések szerint a legnagyobb hibát azzal követte el, hogy a parttól mindössze 150 méterre hajózott a hatalmas óceánjáróval – írja a La Stampa.

A toszkán Grosetto város főügyésze, Francesco Verusio arra következtetése jutott, hogy a kapitány nagyon helytelenül” a Giglio szigetének közelébe irányította a hajóját. A kapitányt azzal is vádolják, hogy túl korán hagyta el a hajót. Gilgio szigetének kikötői parancsnoksága hasztalan kérte a kapitányt, hogy maradjon a fedélzeten a mentés befejezéséig. A tengerésztiszt már nem sokkal éjfél után a parton volt, míg az utolsó utasokat a reggeli órákban mentették ki. Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberöléssel és hajótörés előidézésével vádolja az őrizetbe vett kapitányt, akit felelősségre vonás fenyeget azért is, mert túl korán hagyta el hajót.

A legfrissebb információk szerint a Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni a kapitány, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon. Ő ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézet fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: “Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz”.

A genovai bejegyzésű cég közölte Schettino 2002 óta áll alkalmazásában, és eleinte a hajózásbiztonság egyik felelőse volt, majd 2006-ban léptették elő parancsnokká. Minden lehetséges kiképzést megkapott arra, hogy egy luxus óceánjárót biztonságosan elvezessen – hangoztatta a cég közleménye.

Hatalmas kár

Komoly pénzügyi veszteséget okoz a szombaton Olaszország partjainál szerencsétlenül járt óceánjáró balesete a hajót működtető társaságnak. A floridai székhelyű Carnival – amely az olasz hajót üzemeltető Costa Cruises anyavállalata – hétfői közlése szerint arra számít, hogy az idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében már minden bizonnyal nem tudják újra forgalomba helyezni a hajót. Ez részvényeként 11-12 centes csökkenést jelent, miközben a társaság 2,55-2,85 dolláros részvényarányos nyereségre számított az idei, novemberrel végződő üzleti évben. Erre még egyéb költségek is rakódnak, de ezeket egyelőre még nem tudják felmérni.

Olasz lapértesülések szerint a hajó összességében közel hárommilliárd dollárra volt biztosítva. A német Hannover Re – a világ öt legnagyobb viszontbiztosítójának egyike – tízmillió eurós kártérítésre számít, a többi biztosító egyelőre még nem nyilatkozott. A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama hétfőn délelőtt 19 százalékos csökkenéssel kétéves mélypontra zuhant Londonban, mert a befektetők attól tartanak, hogy a veszteség az eddig jelzettnél nagyobb lesz. A múlt évben a papírok több mint 30 százalékot veszítettek értékükből: az üzemanyagárak emelkedése, a fogyasztók elbizonytalanodása miatt a részvénytulajdonosok igyekeztek szabadulni a társaság papírjaitól.

A Carnival a világ egyik legnagyobb utasszállító hajózási társasága – a globális piac közel felét tartja kézben – , 101 hajója többek között P&O, Cunard és Princess Cruises márkanevek alatt fut. A balesetet szenvedett Costa Concordia hajót működtető Costa Cruises évi 3 milliós utasszámmal és 16 hajóból álló flottával Európa legnagyobb utasszállító hajózási társasága.

A rendőrséget hívták

Érdekesség, hogy a tragédia közben több utas is tárcsázta a segélyhívó vonalat, a rendőrségtől kérve segítséget – írja a Corriere della Sera

A hat éve épült Costa Concordia 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, 14 emeletes óceánjáró luxushajó. Négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy háromszintes színház és számos szórakozóhely található a fedélzetén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik