A kínai vámhivatal statisztikái szerint 10,3 százalékkal drágultak a kínai exporttermékek az idei év első nyolc hónapjában, 2010 hasonló időszakához képest. A kivitelre szánt ruházati termékek például csak július hónapban 24,7 százalékkal, a cipők pedig 18,5 százalékkal drágultak.
A távol-keleti országból származó termékek ára elsősorban a növekvő nyersanyagköltségek, az emelkedő munkabérek, a központi bank szigorú monetáris politikája következtében szűkülő hitelfelvételi lehetőségek, valamint a jüan felértékelődése miatt növekszik.
Az áremelkedés mellett az európai és amerikai felvevőpiacok gyengesége a fő oka annak, hogy egyre lassul az export növekedése. A külkereskedelmi többlet az első nyolc hónapban több mint 10 százalékkal zsugorodott, értéke 92,73 milliárd dollár (21 ezer milliárd forint).
A jelenlegi gazdasági bizonytalanságok miatt az év hátralévő felében is hasonló folyamatokra lehet számítani – mondta Csen Csien (Chen Jian) helyettes kereskedelmi miniszter a kilátásokat mérlegelve.
Az exportpiacok középtávon is valószínűsíthető gyengesége komolyan visszavetheti az exportorientált kínai gazdaság teljesítményét. A Bloomberg hírügynökség szeptember végi közvélemény-kutatásán a több mint ezer megkérdezett elemző, befektető és kereskedő 59 százaléka gondolta úgy, hogy a tavaly 10,3 százalékkal növekvő kínai gazdaság 2016-ban már kevesebb mint 5 százalékkal nő majd évente, 47 százalékuk szerint pedig ez már korábban, a következő 2-5 év során bekövetkezik.