Közélet europoli

Digitális jogosítványt vezetnének be az EU-ban

Az Európai Bizottság (EB) korszerűsítené a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályokat, így például bevezetnék a digitális jogosítványt és a közlekedési szabályok határokon átívelő érvényesítését is megkönnyítenék.

A szerdán lefektetett javaslatok értelmében a járművezetői vizsga letételét követően legalább kétéves próbaidőt írnának elő a kezdő vezetők számára, valamint számukra (az egész EU-n belül) zéró toleranciát írnának elő az ittas vezetés szempontjából.

Átalakítanák a járművezetők képzését és vizsgáztatását is oly módon, hogy a vezetők jobban felkészüljenek a veszélyeztetett úthasználók közúti jelenlétére. A Bizottság szerint ez a fenntarthatóbb városi mobilitásra való uniós átállás során elő fogja segíteni a gyalogosok, a kerékpárosok, valamint az elektromos rollerrel és elektromos kerékpárral közlekedők biztonságát.

Sőt, az aktualizált vizsgaszabályokban a kibocsátásmentes járművekre való átállást is figyelembe veszik majd, például a kezdő autóvezetők megtanulhatják azt is, hogy a vezetési stílusuk hogyan befolyásolja a jármű kibocsátását.

Ezen felül célzottabban értékelnék az egészségügyi alkalmasságot is, és figyelembe vennék a cukorbetegséghez hasonló betegségek orvosi kezelése terén elért eredményeket.

Az EB a világon elsőként javasolja a digitális jogosítvány bevezetését is, amellyel sokkal könnyebbé válna a vezetői engedély pótlása, megújítása, illetve cseréje, illetve minden eljárást online lehetne intézni. Hasonlóképpen vezetői engedélyüket könnyebben tudják majd uniós vezetői engedélyre cserélni az olyan EU-n kívüli országokból származó polgárok, amelyekben az uniós normákhoz hasonló közúti közlekedésbiztonsági normák vannak érvényben – olvasható az erről szóló közleményben.

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik