Magyarország az amerikai gyermeknevelési mintát követi, jó jegyek, még jobb jegyek és még annál is jobb jegyek kellenek, és bár a generáció tagjai közül sorra kerülnek ki a jobbnál jobb tanulók, az életben nem válnak be – ezt mondta Vekerdy Tamás a Mandinernek adott interjújában.
A neves pszichológus szerint ez egy teáscsésze nemzedék: ha eltörik, semmire nem lehet használni.
A szó legrosszabb értelmében tehát Magyarország egy kis Amerika. A gyerekeket mi is hajszoljuk az eredményért, magunkat a többi szülőhöz mérjük és azt figyeljük, kinek hol tart a gyereke.
Vekerdy az interjúban a dán oktatási módszert méltatva arról beszélt, hogy az északi országban bíznak a gyerekekben, fontos a szolidaritás. Példaként említette, hogy a dánoknál alapelv, hogy elkülönítik a gyerek viselkedését a gyerek személyiségétől. Ha lop vagy hazudik, attól még nem gazember, csak gazemberként viselkedett.
Szerinte a magyar oktatás valaha nagyon sokat tudott a gyerekekről, még az első világháború előtt.
Emlékeztetett, hogy gróf Klebelsberg Kuno nagyon sokat tett a magyar iskolákért, ő találta ki a 8 osztályos általános iskolát. Neki volt koncepciója, ami a magyar oktatásban már nincs meg.
Vekerdy kiemelte, hogy a legjobban működő iskolarendszereknél a tanári pályára kerülni nagyon nehéz, a legjobb öt százalékból tudnak válogatni.
Óriási a túljelentkezés a tanárképzésre. Nálunk oda a legkönnyebb bekerülni. Ott a legalacsonyabb a ponthatár. Normális államokban, mint például Finnországban ez pont fordítva van. Innentől kezdve érthetően nincs miről beszélni
– fogalmazott.
Arra a felvetésre, miszerint nem lehet az egyik napról a másikra olyan fizetést adni a tanároknak, ami a versenyszférában is megállná a helyét, Vekerdy azt mondta, ez nem igaz.
Annyi hülyeségre költünk rengeteg pénzt. Mi a túrónak rendezünk vizes világbajnokságot? Minek? Ahelyett, hogy benyomnánk a pénzt az oktatásba, az egészségügybe, a szociális életbe, ami tényleg a nemzet elemi érdeke lenne. Csak azért, hogy büszkék legyünk? Ki a büszke? A vezérkar! Amit csinálnak az egyszerűen hülyeség és egyenesen nemzetellenes. Szóval pénz igenis van. És egy jól működő oktatási rendszerhez nem kellene sok pénz, de azért valamennyi igen.
A pszichológus elárulta, a népességfogyással kapcsolatban cinikus. Szerinte nem nevelhetünk senkit arra, hogy sokat szüljön, mert ha mi, magyarok kihalásra vagyunk ítélve, a kínaiak pedig arra, hogy egyre többen legyenek, akkor ez van.
A tehetséggondozásról szólva kijelentette, nem igaz, hogy a világ unalmas, csak a tankönyveink azok.
Ezzel kapcsolatban felidézte, hogy az első Fidesz-kormány alatt Pokorni Zoltán oktatási miniszter a kezébe adta az új hetedikes fizikatankönyvet, hogy olvassa el az első fejezetét.
Kettőnknek minimum négy diplománk volt, mégsem értettük azt a mérhetetlenül unalmas és bonyolult leckét. A magyar iskolákban minden unalmas. A történelem, a kémia, a fizika stb. Énekből dolgozatot írni? Ahelyett, hogy énekelnének? Mi ez az őrület? Ebben a pillanatban a magyar iskola semmiben nem azon az úton jár, ahol kéne. Jelenleg a magyar oktatás terén olyan a helyzet, mint 1949 után.
A teljes interjút ide kattintva tudja elolvasni a Mandineren.
(kiemelt kép: MTI)