Állítólag már folynak a toborzások és a képzések is abban az új minisztériumi csoportban, amelynek az lenne a feladata, hogy kiszűrje az utasokat több évtizede megkárosító taxisokat. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára az Uber betiltásával együtt jelentette be, hogy hamarosan felállítanak egy új szervezetet, amely egységes rendszerben, hatékonyabban képes ellenőrizni a személyszállító vállalkozókat.
Azonban jelenleg sem a taxisszövetség, sem a nagyobb taxistársaságok nem ismerik ennek részleteit. Az NFM sajtóosztálya sem adott bővebb felvilágosítást lapunknak. Azt közölték, a képzési módszertan kidolgozás alatt áll, és az ellenőrzési csoport várhatóan őszre fog felállni. Hozzátették: az ellenőrök 0-24 órában, országosan fognak ellenőrizni, de sem a létszámukról, sem a jogköreikről nem áll módjukban további információkat megosztani. Utóbbi már csak azért is furcsa, mert az új ellenőrzési csoportnak 2018-ban részletes beszámolót kell leadniuk a kormánynak, hogy miként, milyen munkát végeztek. Feladataikra 2017-ben 900 millió forintot különítenek el a költségvetésben.
A személyszállítás ellenőrzésének szigorítását egyébként maguk a taxis szervezetek és a nagyobb taxistársaságok kérték. Mint Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség elnöke a 24.hu-nak elmondta, nyíltan feltárták Fónagy János előtt, hogy jelenleg legalább ötféle hatóság jogosult ellenőrizni a taxisokat, azonban a rendszer így sem eléggé hatékony.
A hatóságok munkáját átfedések, eltérő jogkörök, súlyos létszámhiány nehezítik. Egy példa: a BKK csak a drosztengedéllyel rendelkező taxisokat ellenőrizheti, a hiénáknak azonban általában nincs ilyen engedélyük, így eleve kiesnek a körből.
Vagy egy másik példa: a taxiórákat csak a NAV, a számlaadást a NAV és a fogyasztóvédelem is ellenőrizheti. A BKK nagyjából 15 ellenőrét már arcról ismerhetik a taxisok, így könnyű kibújniuk a vizsgálat alól.
Huszonöt éve hiénáznak
A taxisok hatékonyabb ellenőrzése hosszú ideje várat magára. Pedig egy hatékony ellenőrzési rendszer sokat javíthatna a taxisok társadalmi megítélésén. Ismert: a taxisszervezetek a szigorúbb ellenőrzést összekapcsolták az Uber elleni harccal. Arra hivatkoztak, hogy az Uber adócsaló és illegálisan működik. Ám sok esetben a taxisoknál sincs mindig minden rendben, sőt, a taxis hiénák nemcsak adót nem fizetnek, még az utasokat is megkárosítják. Adott esetben meg is verik vagy négyszeres fuvardíjat számolnak fel. Kedvelt módszereik közé tartozik a taxióra “kütyüs” pörgetése, amivel csak az utasokat verik át, az adócsalás az úgynevezett “radírral” megy, amivel ki lehet törölni fuvarokat egy mozdulattal. Ezeket a módszereket a hatóságok is ismerik.
Dudás Zoltán, a BKIK Közlekedési Osztályának elnöke azt mondta lapunknak, hogy a taxisok többsége tisztességes, a médiában értelemszerűen az extrém esetek kapnak teret, amelyekből nem szabad általánosítani. Úgy vélte, a nagy taxitársaságok az utasok számára biztonságosak, hiszen sofőrjeik nem kockáztatják a szigorú büntetést azzal, hogy átverik az utasaikat. Szerinte a probléma kizárólag a független hiénákkal van, akiket viszont csak a hatóságok tudnak kiszűrni, erre a társaságoknak nincs jogköre, ezért is kérték az NFM segítségét.
Nem csak a taxisokat fogják ellenőrizni
Annyi biztos, hogy az új ellenőrző csoport a Nemzeti Közlekedési Hatóság NFM-be történő, korábbi betagozódásával jön létre, és feladatuk nem kizárólag a taxisok ellenőrzése lesz. Mint a vonatkozó kormányhatározatból kiolvasható, hozzájuk fog tartozni a „közúti árufuvarozási vállalkozások nemzetközi versenyképességének növelése” is, bármit is jelentsen ez. Ez még a korábban kormánybiztossá avanzsáló, nemrégiben a fuvarozástól visszavonuló nagyvállalkozó, Wáberer György ötlete volt.
Bár az Uber-ellenes parlamenti módosítás valóban nagyon szigorúan bünteti az engedély nélkül végzett taxizást (az autót első alkalommal hat hónapra, ismételt szabályszegés esetén legfeljebb 3 évre ki lehet vonni a forgalomból), az új szabályozás szemléletében és feladatában is, inkább erre, az engedéllyel nem rendelkező sofőrök kiszűrésére koncentrál.
A kormányhatározat szövegezéséből azt is kihallani: az ellenőrzés elsősorban az illegális független taxisokra, és kevésbé a nagy fuvarszervezőhöz tartozó sofőrökre fog koncentrálni, hiszen utóbbiaknak általában van engedélyük. Így félő, hogy az utasok szempontjából legfontosabb kérdésre – egyetlen taxis se vágja át őket – Fónagy János új szupercsapata sem fog megnyugtató választ adni.
Az is érdekes, hogy a legutóbbi hírek szerint nem biztos, hogy a taxisokra is vonatkozni fog az online pénztárgép bevezetése – pedig a kormány sokáig ezt kommunikálta. Úgy tudjuk: jelenleg az NGM egyeztet a taxisokkal az online ellenőrzés biztosításáról, esetükben 2017. január 1-jéig szeretnék az új rendszert kialakítani. Az egyik elképzelés szerint felesleges lenne az online pénztárgép, a taxitársaságokon keresztül kaphatna információt az adóhivatal.