Jelezd, merre mész!
Attól, hogy a bringán nincsenek irányjelző lámpák, még nem árt, ha kitartott kézzel (előbb nézz hátra, nem előznek-e és nem ütsz-e le valakit) a többi közlekedő (legyen szó autósról, gyalogosról vagy kerékpárosról) tudtára adod, hogy merre folytatod utad. Ez nemcsak az elsőbbségadás miatt fontos, de sokszor balesetveszélyes is, ha valaki előtt rántod el a kormányt jobbra vagy balra.
Apropó, elsőbbségadás
Egy kereszteződésbe érve számos forgatókönyv előfordulhat.
- Rendőrök irányítják a forgalmat: ez a lámpákat is felülírja, akkor szabad csak áthaladnod, ha ők engedélyezik.
- Lámpás kereszteződés: ilyenkor elég egyértelmű a helyzet, ha zöld, mehetsz, ha sárgára vált vagy éppen piros, akkor inkább ne.
- Lámpák nincsenek/nem működnek: ilyenkor a táblákat, illetve az útburkolati jelet kell figyelembe venni. Ha elsőbbséget kell adnod, azt add meg, ha viszont te kapod, akkor is légy óvatos, és szemkontaktus segítségével győződj meg, hogy erről a másik is tud-e.
- Nincsenek táblák: a jobbkéz-szabály szerint elsőbbséget kell adnod a tőled jobbról érkezőnek, ahogy (jó esetben) te is megkapod attól, aki tőled balra ér a kereszteződéshez. Ha szemből jön valaki, és mindketten egyenesen mentek tovább, akkor nincs gond, ha viszont valamelyikőtök úgy kanyarodik, hogy azzal keresztezi a másik útját, akkor elsőbbséget kell adnia a másiknak. Ha mindketten jobbra kanyarodtok, nem zavarjátok egymást, ha pedig balra, akkor egymást nagy ívben megkerülve szintén nem.
Fontos: ha gyalogosok keresztezik az utatokat, mindig elsőbbségük van!
Egyirányúba csak engedéllyel!
Bármennyire is vonzó az, hogy lerövidíthetik az utatokat, egyirányú utcába csak akkor hajthattok be, ha azt kiegészítő tábla (“Kivéve kerékpár”) jelzi. Akkor sem, ha amúgy “elfértek” és abban az esetben sem, ha “csak pár méterről van szó”. Ez egyébként viszonylag új szabályozás a KRESZ-ben, így legyetek tekintettel az autósokra, nem mindenki van tisztában azzal, hogy egyirányú utcában számítania kell szemből érkező kerékpárosokra. Ugyanígy csak akkor tekerhettek a buszsávban, ha azt felfestés vagy tábla engedélyezi.
Megszűnik a sávom, mit tegyek?
Sáv nemcsak tervezetten, de ad hoc jelleggel is megszűnhet. Hogy mire gondolok? Például turisták tévednek arra, vagy egy parkoló autó lóg rá. A KRESZ kimondja, hogy ilyenkor a szembejövőnek van elsőbbsége, tehát ha valamilyen okból ki kell kerülnöd az “akadályt”, azt csak akkor teheted meg, ha elengeded azt, aki a másik irányból érkezik. Többször voltam szemtanúja annak, hogy ilyenkor az “akadályoztatott” felgyorsít, hogy még a szembejövő előtt kikerülje a turistákat/autókat/stb. Ez viszont több szempontból is veszélyes: sokan nem kalkulálnak azzal, hogy
Inkább megérni pár másodpercet várni, így nemcsak egy balesetveszélyt, de egy konfliktust is megspórolhattok. Szintén felesleges manőverezés az, amikor valaki “idegből” megelőz valakit, hogy aztán két méterrel később lekanyarodjon jobbra vagy balra. Tényleg ennyire fontos?
Best travel ideas (@vacation_ideas) által közzétett fénykép, 2016. Aug 11., 05:14 PDT
Légy tekintettel másokra!
Ebbe a pontba szedtem azokat a dolgokat, amiket a KRESZ nem igazán érint, mert egyrészt a józan paraszti észre, másrészt odafigyelésre és az ego félretevésére alapoznak.
- Zenehallgatás | Bringázás közben fülhallgatóval zenét hallgatni? Nincs értelme. Ha a közlekedésre koncentrálsz, akkor a zenére már nem is figyelsz, ha pedig tényleg élvezni akarod, ami a füledben megy, akkor nem veszed észre, ha csengetnek, mentő közeleg, vagy csak valaki utánad kiabál, hogy elhagytál valamit. Ennek egy továbbfejlesztett verziójába is belefutottam amúgy: amikor valaki bluetooth hangfalakat pakol a táskájába, azon bömbölteti a zenéjét, és szórakoztatja azt, aki mögötte kénytelen haladni. Ahogy a villamoson sem illik a telefonról hangosan zenét játszani, úgy bringázás közben sem.
- Nullakezezés | Vidéken nőttem fel, előbb tanultam meg bringázni, mint járni, és a kéz nélkül tekerést is pár évesen megtanultam. A házunk előtti kihalt utcaszakaszon még bele is fért, viszont egyre többet látom azt, hogy sokan az átlag tempónál sokkal gyorsabban tekernek úgy, hogy közben nem fogják a kormányt. Ez nemcsak rájuk nézve veszélyes (megijedhetnek egy dudától vagy eléjük fut valaki/egy kisállat), de a szembe jövőre is: többször előfordult olyan, hogy majdnem belém jött valaki azért, mert egyensúlyát vesztette. Célja egyébként nincs, mert még csak nem is menő a kormány fogása nélkül tekerni.
- Piros lámpánál | Szintén sokszor belefutottam, hogy állunk a piros lámpánál közel egy perce, amikor is megérkezik valaki, aki úgy gondolja, neki nem a sor végére, hanem a legelejére kell állnia, mert ő “amúgy is gyorsabb lesz majd”. Általában őket szokta mindenki megelőzni, ráadásul veszélyes manőver a kereszteződés közepén kerülgetni az illetőt.
- Járda | Járdán csak akkor lehet tekerni, ha az úttest alkalmatlan és akkor is úgy, hogy vendégként kezeled magad: azaz nem csengeted le azokat, akik nem adnak neked utat, és nem tekersz 10 km/óránál gyorsabban. Fontos: az úttest nem attól lesz alkalmatlan, hogy egyirányú – ezekbe az utcákba még a járdán sem hajthatsz be! Szintén nem illik a járdát használni azért, hogy lerövidíts egy utat: általában azért bringázunk, mert szeretünk tekerni, tényleg annyira megerőltető lenne egy 200 méteres kerülő?
- Tapintat | Vannak közös területek, ahol a gyalogosok és a kerékpárosok együtt közlekednek – ilyen például a budai rakpart rövid kivétellel a Batthány tértől a Szabadság hídig. Sokszor látom itt is, hogy valaki csak azért, mert siet, meg sem várja azt, hogy a gyalogosok (többnyire turisták) félreálljanak – hozzáteszem, a legtöbb esetben nem is tudják, hogy közös területről van szó, mert a térképüket vagy a látnivalókat nézik. Semmi nem történik akkor, ha miattuk 2 perccel később érsz haza, ezért érdemes elengedni azt a gondolatot, hogy a világ körülötted forog, mindenkinek hozzád kell alkalmazkodni – mindenki volt kezdő, valószínűleg neked sem esett volna jól, ha a kezdeti járdázásaid során a gyalogosok lökdöstek volna vagy kiabáltak volna veled.
- Együtt | Ha úgy döntötök, valamiért egymás mellett tekernétek, folyamatosan figyeljetek arra, hogy nem jön-e szembe valaki vagy nem akar mögöttetek előzni egy harmadik ember. Ha igen, a lehető leggyorsabban soroljatok be egymás mögé, és ne nektek álljon feljebb, hogy nem tudtok beszélgetni.
A KRESZ meglehetősen homályosan fogalmaz a gyalogátkelőhelyeken történő áttekerésekről, ezért inkább szálljatok le, és toljátok a bringát azon a pár méteren: a gyalogosok sem ijednek meg, ha őrült tempóval közéjük tekersz, illetve sok esetben az autósok sem számítanak arra, hogy valaki kivágódik eléjük. Ékes példája ennek a Bajcsy-Zsilinszky út-Andrássy út kereszteződése, ahol egyszerre van zöld a gyalogosoknak és a Deák Ferenc tér felől érkező, jobbra haladó autósoknak és kerékpárosoknak.
Tanulság? Figyeljünk oda másokra, a biztonságra, arra, hogy egy odavetett szitokszó nemcsak a címzettet, de a feladót is foglalkoztatni fogja egész nap, és inkább érdemes pár perccel később a célhoz érni, mintsem balesetet okozni vagy elszenvedni egyet.
Ha még jobban elmerülnétek a kerékpáros KRESZ-ben, akkor ajánlom a Magyar Kerékpárosklub kisokosát, amit ITT megnézhettek.