Egy hete írtunk arról, mennyire jól kezelt egy vészhelyzetet az a HÉV-vezető, akinek a vonata előtti szerelvényen rosszul lett egy utas. A rosszullét miatt néhány percig állt a forgalom, de különösebb gond nem történt. Újabb levelet kaptunk az esetről; egy másik olvasónk azon a HÉV-en utazott, amelyen az utas rosszul lett.
“Gondolatolvasó volt? Vagy egyszerűen csak empatikus” c. írásotokhoz szeretnék hozzászólni. Én azon a HÉV-en, abban a kocsiban utaztam, ahol az utas rosszul lett. Az eset a Kaszásdűlő megállóban történt, az egyik férfi utas hörgő hangot adva összeesett és elvágódott a földön. Mint később kiderült, feltehetően epilepsziás rohama lehetett, ráadásul az esés közben eltört vagy elrepedt a lába is.
Fotó: Wikipedia/Michael Krahe
Amíg a két utas neki segített, én nyomtam az ajtó fölötti jelzőgombot, ugrottam le a záródó ajtók között és rohantam előre a vezetőhöz, hogy szóljak neki (miért nincs a HÉV-en vésztelefon?) A vezető rádión azonnal értesítette a forgalomirányítókat, majd hátrasietett a sokadik kocsiba az utashoz. Az utasok közül többen szitkozódva szálltak le a szerelvényről, és olyasmiket mondtak mérgükben, amiket inkább nem idéznék.
Ami miatt írok, a levélíróhoz hasonlóan, az a HÉV forgalomirányítóinak profi munkája. Alig egy perccel azután, hogy a vezető szólt a központnak, a peronon levő hangosbemondók már mondták is, hogy utasrosszullét miatt kis késés várható, és a túloldali peronról megy majd a vonat Békásmegyer felé. És valóban: perceken belül már jött is a vonat, egy sínpáron felváltva közlekedtek mindkét irányban.
A mienken kívül egyetlen vonat sem vesztegelt, a késés nem lehetett több, mint a levélíró által is jelzett kb. 8 perc. Abszolút profi volt a forgalomszervezés, amihez gratulálok!
Viszont. A Kaszásdűlő megálló melletti korlát megnehezítette a mentést, mert a mentők csak úgy tudták kivinni a peronról a hordszéket, hogy végigtolták a szerelvény mellett, majd a szerelvény előtt, a síneken cipelték ki. Ha pár centivel előbb van a vonat orra a megállóban, csak a vonat tolatása után fértek volna ki. Ez a művelet legalább 5 percbe telt és a mentőautót is át kellett állítani hozzá máshova.
További problémát okozott, hogy a megállóban veszteglő vonat miatt az átjáróban tilos jelzésen állt a lámpa közel fél órán át, így az autósok nem mertek elindulni, folyamatosan ment a dudálás, anyázás, viszont miután a síneken kerülték ki egymást az autósok, nem számítottak arra, hogy az ellenirányú síneken jön a vonat, ami szerintem balesetveszélyes.
Ideje lenne a HÉV-kereszteződések forgalombiztosítását kissé modernizálni, normál esetben is katasztrofális az átkelés az értelmetlenül kialakuló, a hozzá nem szinkronizált közúti lámpák miatt.