Javulnak ugyan a magyarországi baleseti statisztikák és egyre kevesebb az utakon szabálytalankodó autós is, azért két év alatt így is sikerült valamivel több, mint 54 milliárd forintot elkölteni különböző közlekedési szabálytalanságokra.
Nézzük először az objektív felelősség hatálya alá tartozó szabálytalanságokat: az ide tartozó gyorshajtás miatt 2010-ben 15,7, míg 2011-ben valamivel kevesebb, de így is elképszető összeget, 14,8 milliárdnyi bírságot szabtak ki a rendőrök. Két évvel ezelőtt 448 465 ilyen esetet regisztráltak, az elmúlt évben ennél 17 ezerrel kevesebbet. A súlyos, esetenként 300 ezer forintos bírságnak tehát úgy látszik, van visszatartó ereje, de nagyságrendbeli áttörés nem történt az elmúlt években.
Nem spóroltak az autósok parkoláskor sem: a szabálytalan megállásokért vagy várakozásokért tavalyelőtt 2,4, tavaly pedig 2,2 milliárd forintnyi bírságot szabtak ki a rend őrei. Ezért 2010-ben 79 ezer autóst büntettek meg összesen 2,3 milliárd forintra, tavaly pedig 74 ezer autóst 2,2 milliárdra.
Az évek óta tartó válság ellenére milliárdokat sikerült költeni a piros lámpán való áthajtásokra is. Úgy látszik, sok autósnak a piros jelzés még mindig csak „veszélyes zöldnek” számít, de a vagányság vagy figyelmetlenség sokba kerül. Az előbbi időszakban még 5802 sofőrt büntettek meg ezért, tavaly már csak ötszázzal kevesebbet. Tavalyelőtt 520, tavaly pedig 485 millióra bírságolták ezeket a szabálytalankodókat.
Javuló statisztikák, csökkenő állami bevételek
A statisztika szerint a válság alaposan megérződött a vasúti átjárókban, ahol komoly spórolásba kezdtek az autóvezetők. Tavalyelőtt még 104-en, tavaly azonban már csak 32-en döntöttek úgy, adakoznak az államkincstárnak egy keveset. Két éve még 17 milliót, tavaly azonban már csak 4,4 millió forintot fordítottak erre a célra. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a KRESZ legutóbbi módosítása is kedvezett az utósoknak ezen a téren.
Az autópályák leállósávjában két évvel ezelőtt még 152 autós táborozott le szabálytalanul rövidebb-hosszabb időre, ezzel szemben tavaly már csak 25-en éltek ezzel a lehetőséggel. Az államkassza is jócskán megérezte a javulást, a 22 milliós bevétel egy év alatt 2,9 millióra apadt.
A behajtani tilos és kötelező haladási irányt jelző táblákat figyelmen kívül hagyó autósok száma harmadára csökkent ugyan, de elmondható, hogy még mindig sokan nézik be, vagy nézik semmibe ezeket. Biztosan van néhány rosszul elhelyezett, fával vagy bokorral eltakart tábla is, a számok azonban arról tanúskodnak, hogy sokan fittyet hánynak az egyértelmű utasításnak. 2010 márciusától évvégéig több mint hatezer, majd a következő évben több mint kétezer sofőrre szabtak ki ezért bírságot. Előbb 313, majd valamivel több, mint 100 milliónyit. A számok ugyan még mindig magasak, de a javuló tendencia optimizmusra adhat okot.
Az ORFK által készített statisztikai adatok egy táblázatban
A nagyításhoz kattitntson ide.
Szerencsére a természetvédelemre vonatkozó rendelkezések megszegése miatt indult eljárások száma, így a kiszabott bírság összege is jelentősen apadt. 2010-ben 26, tavaly pedig 9 esetben kellett intézkedni a rendőröknek: 3, illetve 1,25 millió forintnyi büntetést szabtak ki. Reméljük, az emberek javultak, nem az ellenőrzések száma csökkent!
És most nézzük a szabálysértési eljárással kiszabott bírságokat! A szigor és a következetes rendőri fellépés itt is éreztette valamelyest a hatását: tavalyelőtt valamivel több, mint 217 ezer autóst büntettek meg nem kevesebb, mint 5,2 milliárd forintra, de az adakozókedv tavaly is megmaradt. Ekkor 189 ezer sofőr mondott le némi szórakozásra is elkölthető összegről, mégpedig 4,4 milliárd forintról.
A számok azt mutatják, hogy a rendőrök 2010-ben, 537 ezer esetben szabtak ki helyszíni bírságot, így a renitensek több mint 3 milliárdot áldoztak a szabálytalanságok oltárán. Ez a szám tavaly sem javult sokat: 529 ezer esetben 4,6 milliárdra kaszálták azokat, akik nem vették komolyan az előírásokat.
Apróbetűs rész
Az Országos Rendőr-főkapitányság felhívta a Hír24 figyelmét, hogy a táblázat csak a kiszabott bírságok összegeit tartalmazza, azonban ez nem azt jelenti, hogy a kiszabott bírságot mindenki be is fizette. Megjegyzendő továbbá, hogy az objektív felelősség hatálya alá tartozó esetek 2010. március elsejétől december 31-éig, illetve 2011. január elsejétől december 31-ig tartalmazzák az adatokat.