Folytatódik a lopakodó áremelés. Április közepétől a gyorsvonatokra is kell pótjegyet fizetni – értesült az iho.hu. A közlekedési szakportál szerint minden járatnál külön-külön meg fogják határozni, hogy kell-e extra díjat fizetni száz kilométernél hosszabb útra.
A gyorsvonatok tényleges költsége a ritkább megállás miatt alacsonyabb, mint a személyeké, persze csak ha azonos járművek ugyanannyi utast visznek. Ez volt a fő indok, amikor 1991 júniusában megszüntették a gyorspótjegyet – emlékeztet az iho.hu.
Azóta ráadásul rugalmasan kezelik a gyorsvonat és a személyvonat fogalmát. Ha azonos a tarifa, ahol lehet, a vasút összevonja a két típust, egyes szakaszokon mindenhol megáll a gyors, illetve (bizonyos szakaszokon) ugyanabban az ütemben, azonos megállásokkal közlekedő vonatok különböző napszakokban különböző kategóriába esnek.
Csak csendben, cselesen
A közlekedés irányítói tavaly szeptember óta piszkálgatják a helyközi, távolsági közszolgáltatás tarifarendszerét – írja az iho.hu. Aki a közlekedési cégek honlapját böngészi, szembesülhet a rejtett árváltoztatásokkal, a többség viszont alighanem csak a pénztárnál, sofőrnél szembesül az aktuális emeléssel.
A portál emlékeztet a szeptemberi változásokra, az InterCityk kilométerfüggővé tett kiegészítő jegyére, ami sok utasnak ugyan árcsökkenést hozott, de sokaknak drágulást. Ezzel együtt néhány autópályás buszra is bevezették a többletdíjat. Ugyanekkor búcsúztunk az öt kilométeres jegytől, vagyis helyette drágább, 10 kilométerre szólót kell váltani.
Februárban ismét hozzányúltak az IC-pótjegyek árához: aki csúcsidőben és helyben veszi a jegyét, az többet fizet. Nem klasszikus áremelés, de mégiscsak a bevételek növelését célozta, hogy száz kilométernél rövidebb távra nem adnak ki ekkortól menettérti jegyet.
Közelmúltbeli változás az IC helyjegyek drágítása is. Márciustól a pénteken és vasárnap utazóknak duplaannyiba, 300 forintba kerül a helyjegy.
Finomhangolás
Semmiféle döntés nem született a vasúti pótjegyek bevezetéséről – olvasható a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Hír24-hez eljuttatott közleményében. Aztán egy sejtelmes mondat, amelyben bármi lehet: “A szaktárca a rugalmas tarifarendszer finomhangolásával, az egyes intézkedéseinek hatásainak elemzésével tesz lépéseket a közszolgáltatások fenntarthatósága, a megkezdett fejlesztések megtérülésének biztosítása érdekében.”
A MÁV nem válaszolt a kérdésünkre, igaz-e a gyorsvonati pótjegy bevezetése, a fejlesztési minisztériumhoz irányított, onnan még nem kaptunk választ.