A március 19-20-án lefolytatott ún. sweep vizsgálat során a versenyhivatal több kifogásolható gyakorlatot azonosított.
Valószínűsíthető azonban, hogy ezen állítások nincsenek megfelelő kutatásokkal alátámasztva, élelmiszernek minősülő termékeknél pedig a gyógyhatás állítása tilos.
- Egyes oldalak orvosnak látszó személyeket jelenítenek meg, akik ugyanakkor nem valósak vagy nem rendelkeznek orvosi diplomával.
- A hatóság néhány esetben a termékek egyedülállóságát hangsúlyozó, megkérdőjelezhető állítással találkozott: például „a világon elsőként”, „a leghatékonyabb megelőző lépés neked és szeretteidnek”.
- Több esetben felvetődött a gyanú, hogy a weboldalak üzemeltetői törlik a negatív fogyasztói véleményeket, illetve megjelenítettek vélhetően valótlan vásárlói ajánlásokat is.
Több oldal alkalmaz a termékkészletek gyors fogyására utaló állításokat (például: már csak 17 darab van készleten, népszerű termék stb.), illetve vizuális elemeket (a termékkészlet fogyását illusztráló sávot vagy pop-up ablakot), amelyek alkalmasak lehetnek a fogyasztó döntéshozatalának sürgetésére.
A hatóság a jelentős árkedvezményt kínáló akciókat is kiemelte, amelyek esetében elvárás, hogy az eredetiként feltüntetett ár a korábban valóban alkalmazott ár legyen, valamint az, hogy a hirdető rendelkezzen megfelelő készlettel a várhatóan megugró kereslet kielégítésére.
- Előfordult az is, hogy a webshop ingyenesen kínált házhozszállítást, ezzel szemben szállítási díjat számolt fel az alapértelmezett opcióként megjelölt utánvéttel történő fizetéskor.
- Két olyan esetet is rögzítettek a vizsgálat során, amelyeknél a weboldalakon hivatalosnak tűnő dokumentum vagy használati utasítás jelenik meg, azonban ezek tartalma nem ismerhető meg.
- Több esetben nem tüntették fel az oldalakon a termékek gyártóit, forgalmazóit, és azok felkutatása sem vezetett eredményre, sőt a megrendelési kísérletnél sem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől vásárolná meg a terméket.
A GVH honlapján a COVID-19 járvány idejére tanácsokat is közzétett a fogyasztók számára, amelyeket folyamatosan frissítenek a tapasztalatok alapján.
– Ellenőrizzék a kiválasztott honlap megbízhatóságát: nézzék meg, milyen adatok szerepelnek rajta a működtetővel kapcsolatban (valós-e a cég), és ellenőrizzék az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket az egyes blogokban.
– Szánjanak időt a számukra fontos szolgáltatási feltételek megismerésére az általános szerződési feltételek leírásából (ÁSZF).
– Gondolják végig, valóban minden, a vállalkozás által kért adat megadása szükséges-e a szolgáltatás biztosításához, hiszen nem zárható ki az adatok üzleti célú hasznosításának lehetősége sem.
– Tudatosítsák, hogy a házhozszállítások esetében is érvényesülniük kell a jogszabályoknak, így például a 14 napos elállási jog biztosításának.
Kiemelt fotó: MTVA / Oláh Tibor