Azok az úthasználók, akik mégis éves országos pályamatricát szeretnének vásárolni, ezt az ematrica.nemzetiutdij.hu weboldalon vagy a NÚSZ 19 ügyfélszolgálati irodájában változatlanul megtehetik. A 2020-ra érvényes országos e-matricák értékesítésében ugyanakkor a viszonteladói hálózat is részt vesz majd.
Sok a tévesztés
A szolgáltató közleményében kiemelte, hogy még mindig sokan tévesztik el a jármű kategóriabesorolását.
Tavaly a NÚSZ Zrt.-nek több tízezer fizetésre felszólító levelet kellett kiküldenie emiatt a belföldi ügyfeleinek. Ha ugyanis a gépjármű a tényleges D2-es díjkategóriájához képest alacsonyabb, D1-es e-matricával rendelkezik ellenőrzéskor, akkor 7500 forint különbözeti pótdíjat kell fizetnie a tulajdonosnak vagy az üzembentartónak.
A problémát sok esetben az okozza (például a személyautónak tűnő kishaszonjárművek esetében), hogy „ránézésre” nehéz eldönteni: melyik kategóriába tartozik az adott jármű. A megfelelő díjkategória kiválasztásában ilyenkor a forgalmi engedély nyújt segítséget.
Ezekre figyeljen
Ha a magyar forgalmi engedélyben, a „J” mezőben N1 kód (3,5 tonna össztömeg alatti áruszállító gépkocsi) szerepel, akkor biztosan D2 díjkategóriába tartozik az adott jármű.
Ugyanez a helyzet akkor is, ha a „J” mezőben M1 kód (személygépkocsi) van feltüntetve – de az autóval 7-nél több személyt lehet szállítani. (A szállítható személyek számát a forgalmi engedélyben az „S.1” kód – ülések száma vezetővel – tartalmazza, a jármű súlyára az F.1 mező vonatkozik.)
Szintén D2-es díjkategóriájú e-matricát kell váltani az N1G kód (terepjáró tehergépkocsi) esetén is. (Az M1G – terepjáró személygépkocsi – viszont a D1 kategóriába tartozik.)
A NÚSZ ügyfélszolgálatain a leggyakrabban a Volkswagen 2 KN – Transporter; a Ford Escort Van – Transit; a Mercedes-Benz Vito – Viano; a Citroen Berlingo, valamint a Renault Trafic márkájú/típusú autókkal kapcsolatosan kérnek tanácsot az ügyfelek.