Több mint 51 százalékuk gondolja azt, hogy ez nem jó lehetőség, míg 48,8 százalék szerint érdemes belevágni – állapította meg a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), az Üzleti Klinika és a Nagykermarketing közös felmérése. A kutatásban 6000 hazai kis- és középvállalat vett részt.
A szegmentált válaszok némileg árnyalják az előbbi arányt, de az összképen nem változtat. Ezen a téren legkevésbé elégedettek a kiskereskedők (52,37 százalék), míg a nagykereskedőknél ez az arány csupán 42,37 százalék.
Le is út, fel is út
A szoros „verseny” már kevésbé szoros, ha az a kérdés, hogy az elmúlt évekhez képest hogyan alakult az árbevétel? Jellemzően az értékesítési lánc közepén van a legnagyobb különbség: míg a szolgáltatóknál a legalacsonyabb a növekedés aránya (25 százalék), addig a nagykereskedőknél a legmagasabb (41,25 százalék).
Összesen 1710 válaszadó nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt évekhez képest növekedett az árbevételük, 2276 cég stagnált, és 2309 csökkent.
A vevővadászat fontos, az új munkatársak már kevésbé
Az összes válaszadóra levetítve a hazai kkv-k legfontosabb feladata a vevőszerzés. Több mint 4100 megkérdezett nyilatkozott úgy, hogy a mostaninál több vevőben látja a problémáik megoldását. Csak ezt követően merül fel a költségcsökkentés (32,6 százalék), a szervezetfejlesztés (29,6 százalék) vagy a magasabb értékesítési árak (24,8 százalék). Ahogy a munkaerőpiac jelenlegi állapota is visszaigazolja, jelenleg a legkevésbé fontos dolog a társaságok életében az új alkalmazottak felvétele (20 százalék).
Az árak tekintetében a gyártók a legkevésbé elégedettek, majdnem 36 százalékuk szeretne magasabb áron értékesíteni, míg a lánc másik végén álló kiskereskedőknek csak 20,3 százaléka jelezte ilyen irányú szándékait.
Ők nagyon magas arányban (77,8 százalék) a vevők számának növekedésében látják a megoldást, ami a gyenge hazai vásárlóerő tükörképét is jelentheti.
Itt a digitális felzárkózás?
Érdekesség még a vállalatok trendkövető magatartása az online világban. Arra a kérdésre, hogy „Értékesít-e az interneten?” a válaszadók majdnem 35 százaléka felelte azt, hogy webáruháza van.
Kevesebb mint felük viszont úgy válaszolt, hogy nem foglalkozik az online értékesítéssel. Ezek a számok arra engednek következtetni, hogy a kkv-szektor is megkezdte a digitális felzárkózást, és felismerték az internet lehetőségeit.