Aki már utazott Horvátországba, és várt hosszú perceket az autópályán a dög melegben a fizetőkapuknál, biztosan értékeli, ha ezt az időt meg lehet spórolni. A ledöcögősebb a készpénzes fizetés, valamivel gyorsabb lehet a bankkártyás.
Az ENC-t meg lehet venni kint is, és feltöltést is lehet rá vásárolni, de jobb előre felkészülni. Magyarországon a noroaming.hu bérleti konstrukciót kínál, a megallasnelkul.hu pedig magát a készüléket is értékesíti. Megnéztük, milyen különbségek vannak még, és ki melyikkel járhat jobban.
Ingyenes bérlet
A noroamingnál 2014-től elérhető a szolgáltatás közvetlenül, illetve partnereiken, köztük apartman-tulajdonosokon keresztül is. Az ENC-készülék bérléséért nem számítanak fel semmit.
Ki lehet választani, hogy milyen járművel (motortól a személyautón át a teherautóig öt kategória van a horvát autópályákon) meddig váltanánk meg előre a pályadíjat. Például egy 1,9 méternél alacsonyabb személyautóval Senj környékéig 11 000 forintos feltöltést ajánlanak – ezt kell előre kifizetni. Az elszámolás utólagos, amikor leadjuk a készüléket, az igénybe vett szakaszok díját veszik figyelembe 43 forintos kuna árfolyamon. Ha többet autóztunk, mint amennyit előre fizettünk, akkor utólag ezt ki kell pótolni, fordított esetben pedig visszaadják a különbséget.
- Az eszköz minden ENC-vel elérhető fizetős útszakaszon, hídon és alagúton használható ügyintézés nélkül.
- Ha Budapesten vennénk fel személyesen a készüléket, akkor 1000 forintot számítanak fel (Gödöllőn nincs ilyen díj), ha futárt kérünk a kiszállításhoz, az 1600 forintba kerül.
- Ha nem tartjuk be az általunk megadott leadási időt, napi 1000 forint késedelmi díjat számítanak fel. Ha kár keletkezik a készülékben, szintén a bérlőnek kell fizetnie.
A személyes átvétellel-leadással kapcsolatban korábban voltak olyan panaszok, hogy fél-egy órát is kellett várakozni – a cég azt is jelezte, már próbáltak ezen változtatni. Előzetesen előkészítik a készülékeket és ellenőrzik a leadásra váró eszközöket, hogy ne akkor kelljen ezeket megtenni, amikor az ügyfél ott áll a pultnál. Már működik online kártyás fizetésük és az előre utalás is, a jövő héttől pedig mindkét telephelyen lehet paypassos kártyával is fizetni. Szintén régebben előfordult, hogy nem volt megfelelő az akkumulátorok töltöttségi szintje, de a problémát tájékoztatásuk szerint már sikerült megoldaniuk, és kizártnak tartják, hogy a nyaralás alatt lemerüljön a készülék.
Több ezer bérelhető készülékük van, hogy ki tudják szolgálni a nyári csúcsforgalmat is. Azt javasolják, hogy akkor rendeljük meg a kütyüt, ha ismert az utazás helye és ideje, de legkésőbb 1-2 nappal előre.
Készülékvásárlás és feltöltés
A megallasnelkul.hu-nál nem bérlésről, hanem készülékvásárlásról van szó, azaz nem kell visszavinni a kütyüt, amivel egy utat vagy egy futárdíjat megspórolhatunk. A megvásárolt készüléket a vevő nevére regisztrálják, de más is használhatja, akinek hasonló kategóriájú a járműve.
A készülék megvásárlásával rögtön kapunk feltöltést is, amit egészében felhasználhatunk a meghatározott szakaszokon. Személyautókhoz 333 kunás vagy 555 kunás készülékvásárlási lehetőséget kínálnak, ekkora összegű feltöltéssel (ebből az összegből vonják le a kapuknál a díjakat). Dubrovnikot oda-vissza meg lehet járni az 555 kunás csomagból, és ebben az esetben a készüléknek szinte nincs is díja. Az 1000 kunás csomag az 1,9 méternél magasabb, vagy lakókocsival rendelkező autóknak elérhető.
Akinek már van készüléke, az különböző összegű feltöltéseket vásárolhat, eltérő egységárban. A feltöltésekhez viszont egységes kedvezmény jár. Ez azt jelenti, hogy
Horvátországban három autópályakezelő üzemelteti az utakat – a cég azt a készüléket forgalmazza, ami az összes autópálya kétharmadát fedi le. Ahhoz, hogy az Istriai félsziget egy részén (Umag, Pula irányába) működjön a készülékük, az Ucka alagútnál első alkalommal be kell regisztráltatni.
A készülékre 2 év garanciát vállalnak, a készülék akkumulátora 8-10 évig jó, a csere körülbelül 2 ezer forintba kerül.
- Ha változik a jármű kategóriája (mert például utánfutót csatolnak hozzá), akkor másik készülék kell, vagy ha időben szól a tulajdonos, akkor át is tudják íratni.
- Maximum 2 nap alatt hozzá lehet jutni a készülékhez – személyes átvétel Kaposváron lehetséges (díjmentesen), vagy futárral küldik ki, ami 770 forintba kerül.
Egy táblázatban összefoglaltuk, melyik konstrukció milyen költséggel jár.
- A vásárlást inkább annak érdemes meglépnie, aki évente többször megy Horvátországba. Illetve ha többen használnák a készüléket, akkor is érdemes lehet megvenni. Aki egyszeri vagy nem rendszeres utazásban gondolkodik, annak pedig a bérlés lehet a jobb megoldás, mert alacsonyabb az egységár, mintha megvenné az ENC-t, és nincs maradvány sem, amit aztán nem biztos, hogy el tud költeni.
- Amit még a bérbeadócég hangsúlyozott: ha a felhasználó elvéti a fel-/lehajtót, vagy felhajtáskor túl közel megy az előtte haladóhoz és nem aktiválódik az eszköz, akkor megbüntethetik. Ilyenkor ők intézik a reklamációt.
- A bérlés felé billentheti a mérleg nyelvét az is, hogy a szolgáltatás megvásárlásával nem fogyhat ki az egyenleg a felhasználó eszközéről. És ha mégis többet autózott, mint amennyit előre fizetett, akkor a leadásnál kell kipótolnia az összeget.
- A bérelt eszköz minden olyan autópályán bármiféle ügyintézés nélkül használható, amely kompatibilis vele, míg a termékként vásárolt ENC-t külön regisztráltatni kell az Isztriai félszigeten.
Az ENC-vel egyébként nemcsak a horvát autópályadíjat lehet kifizetni, hanem a főbb alagutak és Krk-szigetre vezető híd díjait is. Egyedül a Zágráb-Macelj autópálya nem kompatibilis egyik eszközzel sem, ott csak készpénzzel lehet rendezni a díjat.
A szolgáltatók szerint ha valaki nem a szombati turnusváltással jön-megy, annak is takaríthat meg időt a készülék, legfeljebb nem órákat, hanem perceket. Egy valamit nem tud – ha dugó van valahol út közben, és amiatt kell várakozni, azon nem képes változtatni.