A pénzügyi tudatosság fejlesztését szolgálja az alapszámla bevezetése, amely a bankváltás egyszerűsítésével és a számladíjak összehasonlíthatóbbá tételével együtt a Magyarországon is érvényesülő uniós fizetésiszámla-irányelv része – mondta Hornung Ágnes, a nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénzügyekért felelős államtitkára hétfőn az M1 aktuális csatornán.
Októbertől jön
Az államtitkár az októberben hatályossá váló, többek között az alapvető hitelintézeti szolgáltatások díjainak maximálását tartalmazó, az alapszámláról is rendelkező kormányrendeletről elmondta: az biztosítja, hogy az alapszámlához mindenki hozzá juthasson.
A bankok csak kivételes esetben – a pénzmosásra utaló jelek esetén – tagadhatják meg az alapvető számlaműveletek elvégzésére alkalmas számla megnyitását – mondta Hornung Ágnes.
– tette hozzá.
Az irányelv és így a magyar rendelet is lehetőséget tartalmaz arra, hogy ingyenes számlát alakítsanak ki, ennek koncepcióján még dolgoznak az illetékes tárcák, és majd egy második lépcsőben vezetik be – mondta az államtitkár.
Mit érdemes tudni az alapszámláról?
A hitelintézeteknek tehát október közepétől kell biztosítaniuk a kormány által most meghatározott feltételekkel az úgy nevezett alapszámlát, amelynek célja, hogy olyanok is nyissanak bankszámlát, akik szerényebb anyagi lehetőségeik miatt nem tették meg ezt, módosulnak a fizetési számla váltásának feltételei is.
A kormány határozott arról is, hogy szociális alapon biztosítsák az alapszámla ingyenes igénybevételi lehetőségét is, az érintett tárcáknak október 31-ig – a jegybank bevonásával – kell kidolgozniuk a rászorultság kritériumait, a számla díjának támogatási feltételeit, legkorábban 2017. január 1-i bevezetéssel.
Amit tudnia kell
Az október közepétől működő alapszámla-szolgáltatásban a fogyasztók számára lehetővé kell tenni a fizetési számlához kapcsoló valamennyi műveletet, így a saját fiókokban a készpénzbefizetést és -kifizetést, az ATM-ekből a készpénz-felvételt, az átutalások és rendszeres átutalások teljesítését valamint fogadását, a beszedési megbízás teljesítését és fizetést a bankkártyával illetve elektronikus úton.
Ami tilos
Az alapszámlához nem kapcsolódhat hitelkeret, annak kizárólag egy tulajdonosa lehet. A számla vezetésére vonatkozó keretszerződés megkötését nem lehet más pénzügyi, kiegészítő pénzügyi szolgáltatás igénybevételéhez, valamint – hitelszövetkezet kivételével – a hitelintézetben történő tagsági részesedés szerzéséhez kötni.
Ennyibe kerülhet havonta
A rendeletben foglalt maximális díj havi összege – beleértve a bankkártya éves díjának egy hónapra eső díját is – nem haladhatja meg az esedékességét megelőző év utolsó napján érvényes legkisebb havi bruttó minimálbér 1,5 százalékát. (Ez jelenleg 1575 forint).
Ezért a számlatulajdonos forintban valamely magyarországi ATM-ből kétszer vehet fel készpénzt, összesen legfeljebb 150 ezer forint összegben, vagy a számlavezető hitelintézet fiókjában egyszer, legfeljebb ötvenezer forint értékben, valamint négy átutalási megbízást adhat összesen nem több, mint 100 ezer forint értékben.
Egyéb díjak
Az egyéb díjakat – a bankkártya letiltásának valamint pótlásának díját, az értékhatáron túli készpénzfelvétel valamint átutalási megbízás díját valamint a büntető díjakat – szokásos árképzési gyakorlatuk alapján határozzák meg a hitelintézetek. A bankkártyával, az alapszámlára forintban történő befizetés valamint onnan forintban történő beszedés után nem lehet külön díjat vagy költséget felszámítani.
Az alapszámlát vezető hitelintézetnek a szerződés megkötése előtt tájékoztatnia kell a fogyasztót az alapszámla, valamint a hitelintézet által vezetett más fizetési számlák közötti eltérésekről is, ideértve használatuk feltételeit, valamint díjukat és költségüket.
Szerződéskötés és felmondás
A hitelintézetnek legkésőbb a hiánytalan kérelem kézhezvételét követő 10 munkanapon belül döntenie a számlanyitásról. Ha jogszabály nem tiltja, tájékoztatnia kell a fogyasztót az esetleges elutasítás indokáról is.
A szerződést kizárólag akkor mondhatja fel a hitelintézet, ha
- a fogyasztó az alapszámlát szándékosan jogellenes célokra vagy nem szerződésszerűen használta fel;
- az alapszámlán 24 hónapon keresztül nem volt fizetési művelet;
- megszűnik az ügyfél jogosultsága az alapszámlára;
- a számla egyenlege legalább 3 hónapja negatív egyenleget mutat, és az ügyfél felszólítás ellenére sem rendezte azt.
A számlacsere feltételei
A fizetési számla váltásának feltételeit meghatározó rendelet október 29-én lép hatályba. E szerint a fogyasztónak a számlaváltást az új szolgáltatónál kell kezdeményeznie írásban.
A fogyasztó számára lehetővé kell tenni, hogy meghatározza a munkanapot, amelytől a megbízásokat az új számláról kell teljesíteni, és a korábbi számlaszerződést legkorábban e naptól felmondja.
Az új szolgáltató a megbízás átvételét követő két munkanapon belül felkéri a korábbit a meghatalmazásban foglalt műveletek elvégzésére, amelynek öt munkanapon belül meg kell megküldenie az adatokat, illetve a meghatalmazásban megjelölt naptól nem írhatja jóvá a beérkező átutalásokat. Ha a fogyasztó fennálló kötelezettségei akadályozzák a számla megszüntetését, arról őt tájékoztatni kell. A régi szolgáltató a meghatalmazásban megadott dátumig nem tilthatja le a bankkártyákat.
Az új számlavezető az adatok kézhezvételét követő öt munkanapon belül rögzíti és a megjelölt naptól kezdődően teljesíti a rendszeres átutalási megbízásokat, a számlára ismétlődően átutaló feleket és a beszedőket tájékoztatja az új fizetési számláról.
A rendelet tartalmaz olyan rendelkezéseket is, amelyek megkönnyítik a számlanyitást más EGT-tagállamokban. Számlaváltáskor a korábbi és az új szolgáltató kizárólag a tényleges ráfordításaival arányos, ésszerű díjat állapíthat meg, az adatszolgáltatásért a korábbi számlavezető nem számíthat fel díjat vagy költséget.
Mentesül ennek oka jogszabályi előírás vagy a tevékenységi körén kívül esik.