Pénzügy

Kupon és akció – átvágós lehet a kedvezmény

akcio(210x140).jpg (akció, )
akcio(210x140).jpg (akció, )

Kuponos akciók tömege várja hétvégén a vásárlókat. Jöjjön pár tipp, ha nem akarjuk, hogy olyan terméket vásároljunk, melyet bár olcsónak hirdetnek, valójában nem is kedvező árú.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján egy konkrét panaszon keresztül is érzékelteti, milyen trükkökhöz folyamodnak esetenként a kereskedők.

Az ügyfél gyermekének vásárolt cipőt, ami a kiírás szerint 12 990 forintról volt leárazva, 4990 forintra. Otthon figyelt csak fel arra, hogy a 12 990 forintos matrica, alatt is volt egy másik, 7490 forintos árral, ami az eredeti lehetett. A panaszos arra volt kíváncsi, vajon esete tekinthető-e megtévesztésnek… A választ a cikk vége felé találja (szabálytalan árfeltüntetés jeligére).

Valóban kedvezőbb az ár?

Az akciós/kuponos vásárlásoknál mindig érdemes odafigyelni arra, hogy valóban kedvezőbb áron lehet-e hozzájutni a kiválasztott termékhez vagy szolgáltatáshoz.

A hatóság szerint ezen a hétvégén egyébként országszerte kedvezményesen lehet vásárolni kuponokért cserébe. Ami bizonyára sok vevőt fog vonzani. Íme, mire figyeljenek!

Kuponos tanácsok a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól

• A legtöbb helyen a kuponnal biztosított kedvezmény más akciókkal nem vonható össze. Így például a kettőt fizet, hármat vihet akció mellett nem érvényesíthető további 20 százalékos kedvezmény egy kupon ellenében.
• Vannak olyan beváltóhelyek, ahol csak bizonyos összeghatár (pl. 10 000 forint) felett érvényesek a kuponnal elérhető kedvezmények.
• Vannak olyan üzletek, ahol bizonyos márkákat, termékeket nem lehet kedvezményes kuponnal megvásárolni.
• Sok üzletben egy kuponnal akár több termék is kedvezményesen megvásárolható, ezért érdemes alaposan átolvasni a kuponon található beváltási feltételeket. (Pl. egy termék 20 százalék kedvezménnyel vásárolható meg, vagy pl. a vásárlás összértékéből adnak 50 százalék árelőnyt).
• Egy vásárlás alkalmával csak egy kupon váltható be több helyen, amellyel azonban egyszerre több termék is kedvezményesen megvásárolható.
• Van, ahol az üzlet webáruházából elérhető termékekre (is) vonatkozik a kedvezmény.

Olyan vállalkozás is van, ahol egy kuponért cserébe ajándékutalványt adnak, melyet meghatározott időszakon belül lehet levásárolni. Itt érdemes figyelni a felhasználási feltételekre, (milyen időszakban, milyen termékekre vonatkozik a kedvezmény).

Érdemes azt is megnézni, hogy a különböző kiszerelésű termékek közül mindegyik kiszerelésre vonatkozik-e a kupon. Pl. nem 1 literes samponra, hanem az 500 ml-es-re, mert ezen a ponton gyakran vannak eltérések. Van, ahol a kuponnal megvásárolható termékeket eltérő színű ártáblával jelzik (pl. piros)

Akciós? Vagy mégsem?

A kereskedők részéről gyakran előforduló hiányosságok az árfeltüntetéssel kapcsolatban, hogy csak a kedvezmény mértékét tüntetik fel (pl. 20 százalékkal olcsóbb), a ténylegesen fizetendő akciós eladási árat viszont nem írják ki, hanem a kedvezményt fizetéskor, a pénztárnál érvényesítik. Az ilyen eseteknél a probléma az, hogy a vásárló nem tudja előre, hogy pontosan mennyit kell fizetnie.

Az is előfordul, hogy a pénztárnál arra hivatkoznak, hogy a terméken szereplő ár már az akciós ár, ugyanakkor a címkén szerepelt az is, hogy 20 százalékkal olcsóbb, de az eredeti ár nem volt a jelölésben. Érdemes ezért előzetesen tájékozódni arról, hogy a címkén szereplő ár már a végleges, vagy még ebből vonják le a kedvezményt. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy sok helyen az akciós termékekre nem váltható be kupon.

Szabálytalan

A szabályok szerint megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat az a vállalkozás, amely az általa meghirdetett akciós árnál magasabb áron adja el a termékét.
Amennyiben a pénztárnál a kuponon szereplő információk ellenére a kedvezményt nem érvényesítik, és az ügyet helyben nem rendezik, úgy beírhat a helyszínen található vásárlók könyvébe, melyre 30 napon belül írásban és érdemben kell válaszolnia a vállalkozásnak.
Ha az árfeltüntetéssel kapcsolatban szabálytalanságot tapasztalnak, illetve vásárlók könyvi bejegyzésükre az előírt határidőben nem, vagy érdemben nem kapnak választ, úgy a területileg illetékes Kormányhivatal fogyasztóvédelmi szervezeti egységéhez fordulhatnak panasszal.
Érdemes vásárlásunkat előre megtervezni, hogy tényleg csak azokat a termékeket, szolgáltatásokat válasszuk, melyre valóban szükségünk van, hiszen a tudatos fogyasztó a tudatos választása révén lesz megfelelően környezet- és pénztárcabarát is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik