Ha bemegy az ember egy amerikai szupermarketbe, azt látja: körülbelül 9 sornyi zacskós-dobozos-üveges feldolgozott élelmiszerhez tartozik általában egy sor zöldség. Elképzelhetetlen választék van a cukorkákból, kekszekből, toastkenyerekből, sós ropogtatnivalókból, s a fagyasztott készételek teszik ki az üzlet körülbelül felét. Még a híresen egészségtudatos Kalifornia államban is.
Rossz arányok
S a fogyasztási szokások is ennek megfelelőek. Egy átlagos amerikai egy évben 134 kilogramm zöldséget és gyümölcsöt fogyaszt. (Magyarországon a helyzet ennél még rosszabb is: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint mi megállunk fejenként 114 kilogrammnál évente.) Egy fura kísérletsorozat eredményei szerint azonban ez gyorsan megváltozhat.
Trükkös tudósok
Néhány amerikai társadalomtudós a New York Times cikke szerint ugyanis elhatározta: az élelmiszeripar marketinggurujait saját fegyvereikkel győzik le, s az áruházon belül elhelyezett különböző eszközökkel igyekeznek az embereket több zöldség és gyümölcs vásárlására rávenni.
Itt a piros alma helye
Az egyik esetben például egyszerűen egy szalagot húztak a bevásárlókocsi közepére, s kitettek egy táblát, hogy a friss árut a kocsi elejébe tegyék az emberek. Működött. Több mint kétszer annyi lett az egy vásárlóra eső zöldség-gyümölcs vásárlás értéke: 3 dollárról 8-ra ugrott.
A zöld nyilas
Egy másik üzletbe semmi mást nem tettek, mint hogy letettek nagy zöld nyilakat tartalmazó lábtörlőket, amelyek a zöldséges részlegre vezettek. És az emberek követték a nyilakat – pedig balra mutattak, miközben rég óta ismert tény, hogy jobbra szeretünk közlekedni az üzletekben.
Vándorló átlag
Bevált az is, ha egyszerűen kitettek egy sor adatot azzal kapcsolatban, hogy mennyit „szoktak” az emberek vásárolni a zöldségből és a gyümölcsből. Az átlagfogyasztási normához pedig igazodni próbáltak az alatt lévők. Mindez oda vezetett: egy hét alatt 10 százalékkal nőtt a friss áru mennyisége.
Tükröm, tükröm
A leginkább arcba mászó trükkjük azonban az, hogy egy tükröt szerelnek a bevásárlókocsi belsejébe, amely emlékezteti a vásárlókat arra, hogy is néznek ki. Ha pedig valaki súlyproblémákkal küzd, ez hatékonyan emlékezetheti diétás céljaira.
Ön kevesebbet vásárolna a feldolgozott élelmiszerekből, ha ilyen megoldásokat látna? Írja meg kommentben!