Gazdaság

Reagált a Mercedes, hogy valóban elakadt-e a kecskeméti gyárberuházása

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu
A járműipar fölött megjelent sötét felhők ugyan nem tükröződnek még a kecskeméti Mercedes-Benz tavalyi eredménybeszámolójában, de az kiderül, hogy vállalat profittermelő képessége csökkent. Az iparági nehézségek nyomán szárnyra kaptak olyan hírek, hogy a társaság elhalasztaná a hatalmas méretű gyárberuházását, sőt lapunkhoz olyan információk is eljutottak, hogy a cég már letett arról, hogy megduplázza hazai gyártókapacitását. Az autógyártó szerint ugyanakkor minden a tervek szerint halad.

Ágazati beszámolók szerint a hazai járműiparban már 2023 második felétől felütötte a fejét a bizonytalanság, az év végére pedig a termelési adatokban is markánsabb visszaesést lehetett tapasztalni, és ez 2024-ben is kitartott. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavalyi eredménybeszámolója ugyan távolról sem tükröz válságos helyzetet, de van nyoma a megtorpanásnak.

Hazánk második legnagyobb autógyártó cége kitűnő eladási számokkal zárta az elmúlt évet: az árbevételét 26 százalékkal, a 2022-es 3,96 milliárd euróról valamivel több mint 5 milliárdra (tavalyi középárfolyamon körülbelül 1910 milliárd forintra) tornászta fel. Az adózott eredmény 92 millió euróról 95,7 millióra (36,5 milliárd forintra) kúszott fel, vagyis 4 százalékkal több profitot zsebelhettek be a tulajdonosok 2022-höz képest.

A nyereségnövekedés üteme azonban látványosan csökkent 2023-ban.

2022-ben még a tavalyihoz hasonló mértékű árbevétel-emelkedés mellett több mint 36 százalékkal duzzadt a profittömeg, 2023-ban ez a nagy ívű bővülés eltűnt. Mindez amellett történt, hogy társaság némileg növelte a legyártott személyautók számát: 2022-ben valamivel több mint 150 ezer jármű gördült le a szalagokról, tavaly pedig körülbelül 174 ezer darabot gyártottak.

A cég üzemi eredménye 13 százalékkal, 98,4 millió euróra zsugorodott. Jelentősen megugrott viszont az anyagköltség, az anyagjellegű ráfordítások 23 százalékos növekedéssel 4,7 milliárd euróra (1795 milliárd forintra) duzzadtak.

Marjai János / 24.hu A kecskeméti Mercedes-gyár 2020-ban.

A társaság növekvő profitjából „lecsorgott” a munkavállalókhoz is, tavaly két lépcsőben 24 százalékkal emelték a béreket, illetve eredményrészesedést vezettek be a gyár minden aktív dolgozója számára. A személyi jellegű ráfordítások összességében több mint 30 százalékkal 144 millió euróra (550 milliárd forintra) nőttek tavaly. A bérdinamika azonban inkább még a korábbi eredményeket tükrözi. A 2023-as év után már jóval borúsabbak lehetnek a cégvezetés várakozásai, hiszen 2024-re vonatkozóan már csak 8 százalékos béremelkedésről döntöttek, ráadásul egyoldalú határozat alapján.

A megtorpanáshoz a társaság annyi magyarázatot fűzött, hogy

az alacsonyabb nyersanyagárak és a javuló gyártási költségek pozitív hatását ellensúlyozta a magasabb inflációs környezet, valamint az ellátási láncokhoz kapcsolódó megemelkedett költségek.

Hatalmas beruházás a cégnél, különös megjegyzés a mérlegben

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2022 júliusában jelentette be, hogy a Mercedes 400 milliárd forint értékben új gyártósorokkal bővíti magyarországi összeszerelő- és karosszériaüzemét. A fejlesztéshez az állam 14 milliárd forinttal járult hozzá, ezt 2023-ban fizették ki – ez volt a tavalyi év legnagyobb egyedi kormánydöntéssel (EKD) adott hozzájárulása, fej fej mellett a Samsung SDI gyártósor-bővítésének támogatásával.

A tárcavezető azt is elárulta, hogy a beruházás során a

a Mercedes-Benz kecskeméti gyára a duplájára nőhet,

ami azt jelenti, hogy a társaság lényegében „letükrözné” a meglévő üzemét.

Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.

„A gyár új modellek sorozatgyártásba történő integrálásával erősíti szerepét a globális termelési hálózatban, az új MMA platform (Mercedes Modular Architecture) modelljeinek 2024-től, míg az MB.EA platform (Mercedes-Benz Electric Architecture) egyik tisztán elektromos modelljének sorozatgyártása 2025-től indul”– olvasható a cég bejelentésében.

Tavaly májusban azt is közzétették, hogy a Mercedes-gyár az összeszerelő- és karosszériagyártó-egység mellett egy akkumulátorbeszerelő-üzemmel is bővül, amely az MMA- és az MB.EA-platform új modelljeit szolgálja ki. A bővítés nyomán háromezer új dolgozó felvételéről beszélt a vállalat, amelynek átlagos állományi létszáma mintegy 4500 volt 2023-ban.

Azonban 2023 októberében – épp az idő tájt, amikor először érkeztek hírek az autóipar bizonytalanságairól – a kecsup.hu kecskeméti hírportál megírta, hogy dolgozói értesülések szerint a Mercedes-Benz második kecskeméti gyára 2025 helyett csak 2026-ban kezdheti meg működését. „Ez a szóbeszéd már elég széles körben elterjedt a gyárban” – közölték. A járműgyártó ugyanakkor azt válaszolta a lapnak, hogy a gyárbővítés építési munkálatai a terveknek megfelelően haladnak.

Az eredménybeszámoló alapján a cégnél jelentősen, a 2022-es 1,1 milliárd euróról 1,56 milliárdra nőtt a befektetett eszközök értéke, ezt az ugrást pedig a gyárbővítéshez kapcsolódó beruházások és beruházási előlegek értékének növekedése okozza. Megjegyzik ugyanakkor, hogy ez magában foglalja a befejezetlen beruházások és a beruházásokra adott előlegek értékét is. A nem aktivált beruházások értéke 565,7 millió eurót tett ki, ez az érték 368,9 millió euróval több a 2022-esnél. A befejezetlen beruházások túlnyomórészt a gyárbővítéshez kapcsolódnak – írták.

A követelések mérlegsoron bemutatott 22,3 millió euró, ami „a gyárbővítés elhalasztása miatt került átsorolásra a befejezetlen beruházások közül.”

A Mercedes-Benztől cikkünk megjelenése után jelezték, hogy az idézett mondat nem a jelenlegi, folyamatban lévő üzembővítéssel, hanem egy korábbi, már befejezett projekttel („K2”) függ össze.

Bús Csaba / MTI A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. épülő új gyártócsarnoka Kecskeméten 2023. április 13-án.

Valóban megváltoztak a tervek?

A 24.hu iparági forrásból azt az információt kapta, hogy a Mercedes már tavaly letett arról, hogy a duplájára növelje a magyarországi gyárát. Az üzembővítés továbbra is folyamatban van, de csak kisebb volumenű lesz a korábban tervezetthez képest. A tervek módosítása forrásunk szerint egy stratégiaváltás része, amely annak köszönhető, hogy az elektromobilitás terjedése az EU-ban és a világban nem alakul annyira kedvezően, mint ahogyan azt korábban várták. Úgy tudja, a társaság döntése alapján mégis folytatják a belsőégésű motorok fejlesztését, ami a kecskeméti gyár szempontjából előrelépést hozhat, mivel magasabb kategóriába tartozó autók gyártása indulhat meg.

Lapunk érdeklődött a vállalatnál arról, hogy valóban elvetették-e meglévő üzem megkétszerezését. Rákérdeztünk arra is, mi igaz abból, hogy a gyárbővítést elhalasztják, és amennyiben ez történik, milyen időbeli csúszással lehet számolni. Kérdéseinkre a következő választ kaptuk:

„Ahogy azt 2022 nyarán bejelentettük, a Mercedes-Benz a jelenlegi beruházási terv keretében több mint 1 milliárd eurót fektet a kecskeméti gyár bővítésébe. Ezzel jelentősen megnő a magyarországi Mercedes-Benz gyár gyártási területe. Az intézkedésekre azért van szükség, mert az új MMA-platform (Mercedes-Benz Modular Architecture) modelljeinek gyártása az évtized közepén indul, és nem sokkal később kiegészül az MB.EA-platform (Mercedes-Benz Electric Architecture) teljesen elektromos modelljeivel. Az új egységek a legmagasabb minőségű műszaki paraméterekkel, a legmodernebb technológia felhasználásával készülnek el. Az építési munkálatok a tervek szerint haladnak. A kapott állami támogatást az új karosszéria-üzem építésére és a karosszéria-gyártás feltételeinek megteremtésére fordítjuk. A vállalat továbbá 2022 decemberében bejelentette, hogy Kecskeméten épül egy új csarnok az MMA- és az MB.EA-platform új modelljeihez tartozó akkumulátorok beszerelésére. A bővítésnek köszönhetően a kecskeméti gyár csapata a jövőben több mint 3000 új munkatárssal bővül majd” – válaszolták lapunknak.

Jens Bühler, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója nemrég interjút adott a baon.hu-nak, melyben elárulta, hogy az idén nyártól a korábbi három- helyett kétműszakos munkarendre áll át a cég. Szintén megemlítette, hogy karácsonykor elkezdtek hosszabb leállásokat beiktatni a termelésbe. A cégvezető ugyanakkor cáfolta a portálnak, hogy e lépésekre az autóipart sújtó nehézségek miatt van szükség – magyarázata szerint a munkarendet a kiterjedt átalakítási munkálatok és az új modellekre történő felkészülés miatt módosítják.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik