Több elemzés is azt mutatja, hogy miközben Magyarország tud a régióban a legalacsonyabb árakon kőolajhoz jutni, régiós összevetésben nálunk a legmagasabb a benzin és Ausztria után a második legmagasabb a gázolaj forintban kifejezett ára. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) műhelyében készült írás az Azénpénzem.hu szerint elég furcsán próbálja megmagyarázni ezt a helyzetet.
A kiindulópont, hogy Magyarországon 2023. február 27-én (az Európai Bizottság gyűjtése alapján) 610 forint volt a benzin ára literenként, míg a gázolaj ára 620 forint. A régiós országokban ennél mindenütt olcsóbb volt az üzemanyag. Ausztria, Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Horvátország, Románia és Szlovénia átlagos árszintje literenként 560 forint volt a benzin és 586 forint a gázolaj esetében. A benzin ára tehát 50 forinttal, a gázolajé 34 forinttal magasabb itthon, mint a régióban.
Az üzemanyagárak költségszerkezete három fő elemből tevődik össze, a nyersanyag, azaz a kőolaj világpiaci árából, az üzemanyagok végső fogyasztói árában megjelenő adókból, illetve a fogyasztói ár és a nyersanyagköltségek közötti árrésből. A nyersanyag árával kapcsolatban azt írja,
- bár Magyarország az Urali olajat veszi, ami úgy 26 dollárral volt olcsóbb, mint a Brent típusú, de mivel extraprofit-adóként a különbözet 95 százaléka a költségvetésben landol, ezért a szerző szerint nem okoz régiós összevetésben torzítást, ha nyersanyagköltségként hazánknál is a Brent olaj árát alkalmazzuk.
Ami az adótartalmat illeti, az MNB szerzője kimutatta, hogy:
- a végső fogyasztói ár százalékában kifejezett teljes adótartalom Románia után Magyarországon a legalacsonyabb a régióban.
Az árhoz viszonyított adótartalom a gázolajnál az ár 40 százalékát, míg a benzinnél 42 százalékot tett ki 2023 elején. Erre az a magyarázata, hogy az alacsony százalékos adóterhelés két ellentétes hatásból ered: míg az áfakulcs Magyarországon a legmagasabb, a literenkénti jövedéki adó nálunk az EU-ban az egyik legalacsonyabb.
Csak az adó alapján tehát nem lehetne nálunk annyira drága az üzemanyag, mint amennyire az. A portál szerint azért az MNB-s írásban a gyenge forintról is lehetett volna itt szót ejteni.
Az árréssel kapcsolatban viszont az derül ki az MNB-s írásból, hogy a februári adatok alapján a többi régiós országban a benzinnél literenként átlagosan 102 forint, míg a gázolajnál 152 forint volt a felár. Ezzel szemben hazánkban
- a benzinhez tartozó felár 170, míg a gázolajhoz kapcsolódó felár 187 forintot tett ki.
A benzin tehát közel 70 forinttal, a gázolaj pedig 35 forinttal volt drágább csak a felárnak köszönhetően.
A felár emelkedésében – jegyzi meg a jegybanki írás – szerepet játszhatott, hogy a külföldi nagykereskedők kivonulásával csökkent a verseny a hazai üzemanyag-piacon.
A portál kiemelte, a jegybanki szerző nem sok teret szentelt annak, mennyire gerjeszti az inflációt a jelenlegi helyzet. Annyit jegyzett meg, hogy az ársapka kivezetése után az üzemanyag-piac várhatóan fokozatosan normalizálódik, 2023-ban pedig az árrés régiós szintre süllyedése alacsonyabb üzemanyag-árakat és érdemi dezinflációs hatást jelenthetne.