Gazdaság

Nem látszik, hogyan térülne meg a zalai tesztpálya

Erre még akkor sincs remény, ha a hét vezető európai üzemeltető teljes profitját megszereznék.

Bár egy 2017-es kormányhatározat 21 milliárd forintot irányzott elő a zalai ZalaZone tesztpálya felépítésére, csak az útépítés felemésztett már 32 milliárd forintot – írja a G7. A munkát a Duna Aszfalt és a most már Mészáros Lőrinc birodalmához tartozó ZÁÉV végezte. A projekt teljes költsége várhatóan nem áll meg 45 milliárd forint alatt, drágább lesz, mint a költségtakarékosságra hivatkozva beszántott MTA-kutatóhálózat éves költségvetése.

A Zalaegerszeget az M7-essel összekötő M76 autóút is a tesztelés igényei szerint épül: ebből az autópálya és Fenékpuszta közötti 8,5 km-es szakaszt 38,8 milliárd forintért építi meg a Strabag. Ilyen árral számolva a fennmaradó 24 kilométer 110 milliárd forintba fog kerülni. A helyi autósok heti két nap nem használhatják majd az utat: a tervek szerint hétfőn és kedden lezárják majd, hogy az autógyárak tesztelhessenek rajta.

A portál azt is írja, hogy a zalai pálya akkor sem térülne meg nyolc év alatt, ha a hét vezető európai tesztpálya-üzemeltető cég teljes profitját meg tudná szerezni. A beruházó állami cég ugyanakkor arra hivatkozik, hogy a projekt százas nagyságrendű munkahelyet teremt, és még jelentősebb az a hatás, amelynek eredményeként fejlesztő cégek települnek a létesítmény köré. Hatástanulmánnyal, számításokkal viszont nem igazolták ezt a várakozást. (Fotó: MTI / Varga György)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik