Gazdaság

Titokban tesztelték a bankokat – meglepő tapasztalatokat szereztek

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) munkatársai az elmúlt napokban több pénzintézetnél is próbavásárlást tartottak. Amire voltak kíváncsiak, hogy egy konkrét hiteligény kapcsán milyen információkat mondanak el a bankok a feltételekről, a költségekről, biztosításról, bankszámlanyitásról, akciós ajánlatokról, elbírálási időről, benyújtandó dokumentumokról.

A következő adatokkal kereste fel a bankokat egy házaspár (30 éves nő, 33 éves férfi), akik fele-fele tulajdonban szeretnének lakást vásárolni. De

  • még nem tudják, hogy új vagy használt lakást,
  • nincs még gyerekük, de kettőt terveznek, így felmerülhet a CSOK igénybevétele is,
  • rendelkeznek 6 millió forint önerővel,
  • mindkettőjüknek van állandó jövedelme, az egyik nettó 180 ezer forint munkabér, a másik havi nettó 250 ezer forint körüli egyéni vállalkozói jövedelem,
  • tartozásuk nincs,
  • lakáskasszájuk nincs,
  • nincs még konkrét lakás, így nem tudják a hitel összegét sem.

Azt kérdezték, hogy: ilyen feltételekkel mekkora összegű hitelt kaphatnak, milyen futamidővel, milyen kamatozással, kell-e biztosíték, vagy elég-e a jövedelem?

Mit tapasztaltak?

Összességében pozitív benyomásokat szereztek. Várakozni mindenhol kellett, illetve az is kiderült, hogy pénteken 12 órakor ne menjünk érdeklődni, mert hiába vannak nyitva 15 óráig a bankfiókok, már nem lesz elég ügyintéző. Azonban azokban az esetekben, amikor már nem volt ügyintéző, akkor is azonnal kaptak névjegykártyát, hogy a következő munkanapon kit keressenek, kitől kérjenek időpontot.

Az is több helyen felmerült, hogy általános tájékoztatást bármelyik ügyintéző tud adni, de inkább a hitelezéssel foglalkozó kollégához irányítottak mindenkit, a pontosabb/szakszerűbb válaszok érdekében. Minimum 20-25 percig tartott egy-egy konzultáció, érdemben foglalkoztak a kérdésekkel, részletes tájékoztatást kaptak.

Mindenhol készítettek előzetes kalkulációt, akár több futamidő-változatban, elhangzott, hogy feltétel az adott banknál vezetett folyószámla, és legtöbbször a jövedelemnek oda kell érkeznie. A többféle részletes kalkulációt át is adták, hogy otthon is lehessen tanulmányozni. Kaptak tájékoztatást a költségekről is, mint közjegyzői díj, értékbecslés díja, takarnet díj, és megtudták, hogy ezek egy részét beszámítják, ha valóban létrejön a szerződés. Valamint azzal is szembesítették őket, hogy kötelező lakásbiztosítást kötni jelzáloggal érintett lakáshiteleknél, de egyéb biztosítás megkötésére nem kötelezhetők a hitelfelvevők. A CSOK feltételrendszeréről, a beszerzendő dokumentumokról is mindent megtudhattak, sőt a szükséges dokumentumok listáját is megkapták.

Erősen eltérő hangsúlyok

Ami feltűnt a próbavásárlóknak mint különbség, hogy minden helyen más és más dologra hívták fel kifejezetten a figyelmüket.

A Budapest Banknál azzal kezdődött a beszélgetés, hogy a meglévő önerőt nem érdemes egészében felhasználni a hitelhez, hiszen a megvásárolt lakás után vagyonszerzési illetéket kell majd fizetni. Ennek mértéke az ingatlan vételárának 4 %-a, ami egy 25 millió forintos lakás esetében 1 millió forint, erre is kell tartalékolni. Minimum 20 % önerővel számolnak, maximum 80 % lehet a hitel összege. Specialitás az egyenlítő hitel, mely során megéri a bankszámlán pénzt tartani, mert bizonyos százalékát beszámítják, illetve kamatkedvezmények is széles körben rendelkezésre állnak. Devizahitel pedig nincs a kínálatban.

Az Erste Banknál a közszférás kedvezményre hívták fel kifejezetten a figyelmet, illetve arra, hogy a CSOK igénybevétele új lakásnál éri meg a legjobban. Kiemelték még, hogy létezik egy Törlesztési Védelem biztosítás, mely természetesen nem kötelező, de érdemes lehet megkötni, hiszen keresőképtelenség esetén nyújt biztonságot. Külön kitértek továbbá arra, hogy az adásvételi szerződésnek meg kell felelnie a bank alaki követelményeinek, mely feltételeket a honlapjukon lehet megtalálni.

Az OTP Banknál a mobilbankár szolgáltatást hangsúlyozták, vagyis hogy 5 millió forint feletti hitel esetén a mobil ügyintéző akár az ügyfél lakására is kimegy tájékoztatást nyújtani egy előre egyeztetett időpontban, és csak a szerződéskötésre kell bemenniük a feleknek a bankba. És kifejezetten legjobb konstrukcióként az Otthonteremtési Hitelt ajánlotta az ügyintéző új lakás vásárlásra/építésre, 3 vagy több gyermekes család esetén.

A CIB Banknál telefonos ügyintézői tájékoztatásra hívták fel a figyelmet, amin keresztül minden fontos információhoz hozzá lehet jutni, illetve a honlapjukon is minden információ könnyen, érthető formában elérhető.

Az Unicredit Bankban az önerő meglétének nem volt akkor jelentősége, mint a meglévő jövedelemnek. A jövedelem alapján készült a kalkuláció a felvehető hitelösszeg nagyságáról különböző futamidőkre. Felajánlották, hogy közvetítőt is igénybe lehet venni, valamint kihangsúlyozták az előzetes hitelígérvény lehetőségét, mely 6 hónapig érvényes és garantálja, hogy az alapján az abban foglalt feltételekkel megkapja a hitelt a fogyasztó.

Kiemelt kép: illusztráció, MTI, Marjai János

Ajánlott videó

Olvasói sztorik